Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-29, 11:01
  #1
Medlem
Hej jag har ett jäkla strul med mitt internet här hemma, har internet via adsl.
Uppkopplingen går ner lite då och då. Jag har ett enkelt adsl modem utan wifi som går till en switch sen vidare till datorerna och till wifi router, även testat med bara wifi routern.
Det som händer är att det endast kommer upp en sida från switchen att internet saknas, sen brukar de hjälpa att bara koppla över så datorn går rätt in i modemet. Får tilllägga att jag fick byta kabel mellan uttag och modem igår för att få internet att fungera.

Vad är det som strular här? Är det modemet som tappar uppkoppling och switch och router som ballar ur för detta eller kan de vara switch och router som är problemet?
Citera
2016-06-29, 11:24
  #2
Medlem
mormorhawks avatar
Du har kopplat lite snett. Se till att kopplingen ser ut på följande vis: modem-> router->switch. Annars får du ip-konflikter
Citera
2016-06-29, 11:48
  #3
Medlem
Min operatör har nu felanmält det till nätägaren.

Felet är kvar även om jag har från modem till routern.
Kan det vara så här att om modemet tappar internet så tar det en bra stund för routern att hitta kontakten igen med modemet?
Citera
2016-06-29, 11:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormorhawk
Du har kopplat lite snett. Se till att kopplingen ser ut på följande vis: modem-> router->switch. Annars får du ip-konflikter

Ja om modemet är bryggat så ska man normalt koppla som du skriver. Om modemet inte är bryggat (d v s det NAT:ar) så kopplar man switchen direkt till modemet, men då konfigurerar man gärna wifi-routern som en accesspunkt. Annars kommer den också NAT:a vilket ger dubbelt NAT och en del problem om man vill kommunicera inom LAN:et.

När det gäller felsökning av adsl så undrar jag hur kopplingen från telefonnätet till modemet ser ut. Splittern sitter väl på första jacket utan förlängningskabel och med en kort kabel till modemet?
Citera
2016-06-29, 12:00
  #5
Medlem
Jag har kopplat det till första och enda uttaget i huset, split? det följde med någon split 1 till 2 uttag med modemet men använder inte den utan bara pluggat in i uttaget.

Köpte detta modemet för någon månad sedan då åskan tog mitt förra, det har fungerat perfekt fram tills fredags då började de strula. Grannen har också haft problem med ostabilt internet ett tag.
Citera
2016-06-29, 12:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Jag har kopplat det till första och enda uttaget i huset, split? det följde med någon split 1 till 2 uttag med modemet men använder inte den utan bara pluggat in i uttaget.

Om modemet är det enda du har kopplat till telefonnätet så ska det inte behövas någon splitter. Om du har ett till uttag och det brusar i en telefon du ansluter där så är det inte jättebra eftersom det betyder att adsl-signalen går vidare till det uttaget och skulle kunna orsaka störningar p g a reflektion tror jag.
Citera
2016-06-29, 12:39
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Ditt ADSL-modem har inbyggd router antar jag eftersom du kan koppla in datorer+ router till switchen. nRoutern bör du helst koppla som en accesspunkt. Det gör du genom att stänga av DHCP i routern och sen koppla sladden du nu har på WAN-porten till en av LAN-portarna.
Tror inte det hjälper mot ditt akuta fel men kan bl.a underlättar felsökningen.

Du får en adress av din leverantör och modemet har en NAT-funktion så att du får egna lokala adresser. Du behöver alltså ingen mer NAT-funktion i ditt nät.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback