Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-29, 10:22
  #1
Medlem
fermions avatar
Jag lyssnar på Ekot i P1 och hör reportern () intervjua en kvinna om den tilltagande främlingsfientligheten efter Brexit. Journalisten refererar sedan till henne som "hen". Det är möjligt att det fanns någon för mig okänd anledning till varför hon inte ville ange könet i detta fall, men jag har märkt att detta blir mer och mer förekommande dvs att man enbart använder h-ordet som en markering för att visa att kön är irrelevant som upplysning. Det används naturligtvis också som statusmarkör.
Jag tycker det är svagt av dem som säger sig vilja slippa könsdikotomin att de inte är konsekventa. Struntar man i att könsdefiniera av princip så ska man inte heller göra det när man tycker man kan peka ut en viss grupp, som tex i ordet "våldtäktsman" eller i "mäns våld mot kvinnor". Och hävdar man att det ändå är viktigt eftersom vi är "könifierade" på samma sätt som vi är "rasifierade" så bör man åtminstone se till att det slutas med forskning och statistik inom dessa områden eftersom detta bara förstärker tvåkönsnormen.
Själv tycker jag att henifierandet är på gränsen till galenskap, och längtar efter lite friska vindar där en "spade får vara och kallas för en spade" utan att föraktas oavsett om den är vit, medelålders eller till och med heterosexuell. Jag tycker också att det är av stort forsknings och samhällsintresse att veta om det är kvinnor eller män, invandrare eller svenskar eller varför inte muslimer eller kristna som utför brott, tjänar pengar eller röstar på FI.
Citera
2016-06-29, 10:25
  #2
Medlem
aaaims avatar
Män och kvinnor ÄR olika genetiskt. Att påstå att det inte finns några skillnader alls är helt hjärndött. Sedan kommer jag personligen aldrig någonsin säga "hen", då får dem fan lyncha mig
Citera
2016-06-29, 10:27
  #3
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jag lyssnar på Ekot i P1 och hör reportern () intervjua en kvinna om den tilltagande främlingsfientligheten efter Brexit. Journalisten refererar sedan till henne som "hen". Det är möjligt att det fanns någon för mig okänd anledning till varför hon inte ville ange könet i detta fall, men jag har märkt att detta blir mer och mer förekommande dvs att man enbart använder h-ordet som en markering för att visa att kön är irrelevant som upplysning. Det används naturligtvis också som statusmarkör.
Jag tycker det är svagt av dem som säger sig vilja slippa könsdikotomin att de inte är konsekventa. Struntar man i att könsdefiniera av princip så ska man inte heller göra det när man tycker man kan peka ut en viss grupp, som tex i ordet "våldtäktsman" eller i "mäns våld mot kvinnor". Och hävdar man att det ändå är viktigt eftersom vi är "könifierade" på samma sätt som vi är "rasifierade" så bör man åtminstone se till att det slutas med forskning och statistik inom dessa områden eftersom detta bara förstärker tvåkönsnormen.
Själv tycker jag att henifierandet är på gränsen till galenskap, och längtar efter lite friska vindar där en "spade får vara och kallas för en spade" utan att föraktas oavsett om den är vit, medelålders eller till och med heterosexuell. Jag tycker också att det är av stort forsknings och samhällsintresse att veta om det är kvinnor eller män, invandrare eller svenskar eller varför inte muslimer eller kristna som utför brott, tjänar pengar eller röstar på FI.

Har du en länk till intervjun?
Tycker enbart att hen ska användas när man inte vet könet eller när man vill dölja könet.
Citera
2016-06-29, 10:29
  #4
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Har du en länk till intervjun?
Tycker enbart att hen ska användas när man inte vet könet eller när man vill dölja könet.
Det var Ekot klockan 10. Kommer med länk så fort den lagts upp och jag kollat att det är med
Citera
2016-06-29, 10:30
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaaim
Män och kvinnor ÄR olika genetiskt. Att påstå att det inte finns några skillnader alls är helt hjärndött. Sedan kommer jag personligen aldrig någonsin säga "hen", då får dem fan lyncha mig

Inte många som säger annat. Men ifall jag skulle beskriva dig så skulle det bli "hen brukar skriva på flashback" eftersom det är allt jag vet om dig.
Funkar utmärkt.
Citera
2016-06-29, 10:32
  #6
Medlem
fermions avatar
Länk:
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...episode=741650

Palmira Koukkari-Mbenga

00:32 - 01:30
__________________
Senast redigerad av fermion 2016-06-29 kl. 10:47.
Citera
2016-06-29, 12:27
  #7
Medlem
franges avatar
Har också reagerat på det där, inte sällan när det handlar om att hylla eller neutralt prata om någon (kvinna), så är det "hen" som gäller. Men - så fort det handlar om något negativt gällande män - då jävlar är det minsann viktigt att påpeka könet. "Män gör si, män gör så, män diskriminerar, män våldtar, män förtrycker" osv. Då är minsann allt vad genusneutralitet totalt bortblåst.

Ett sådant inkonsekvent hyckleri, endast värdigt en feminist
Citera
2016-06-29, 12:34
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Palmira Koukkari-Mbenga
En inkvoterad "rasifierad" identitetspolitisk aktivist på P3 som säger "hen". Kommer inte helt som en överraskning.

Public Service skall läggas ner & alla anställda skall avskedas!
Citera
2016-06-30, 02:58
  #9
Medlem
Har också märkt att när det handlar om transpersoner så älskar dem att droppa "hon" eller "han", då går det helt plötsligt bra.
Citera
2018-05-11, 00:10
  #10
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Har också märkt att när det handlar om transpersoner så älskar dem att droppa "hon" eller "han", då går det helt plötsligt bra.
Ja som nu på https://www.svtplay.se/video/1789417...barn?info=visa så excellerar de i hon och han. Inga mellanting där inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback