Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-28, 18:59
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23082340.ab

"Ingen ska gå över din gräns. Ingen ska tafsa på dig mot din vilja.

Nu inleder polisen en kampanj för att få stopp på sexuella ofredanden bland unga.

– Vi hoppas att det här ska få framförallt killar att tänka efter både en och två gånger extra. Många inser nog inte att det här är ett brott, säger rikspolischef Dan Eliasson till TT."

"Inför festivalsommaren drar polisen igång kampanjen #tafsainte som är en av flera åtgärder för att få stopp på tafsandet. Dan Eliassons råd till dem som ändå blir utsatta är att anmäla."

"Där visar de också upp ett nytt armband som ser ut som en polisavspärrning. På armbandet står det ”Polis - avspärrat #tafsainte”. Dessa kommer att delas ut vid större ungdomsevenemang."

Bra brottsbekämpande polisåtgärder eller bortkastade pengar?
Citera
2016-06-28, 19:12
  #2
Medlem
mr2cools avatar
Tramsigt och slöseri på pengar. Lägg pengarna på att få tag på "tafsarna" istället.


Citat:
Han har också ett råd till killar som tar på tjejer mot deras vilja:

– Vem vill bli ihågkommen som killen som tafsar? Tänk efter grabbar, för guds skull!

Är inte detta vad feminister osv kallar för sexism? (dra alla över en kamm? )
Citera
2016-06-28, 19:18
  #3
Medlem
nedboys avatar
Vad är det för ungdomar som inte vet att man inte får tafsa på andra okända människor? När jag var ung så visste alla detta. Någon enstaka tafsade väl lite ibland. Fast som jag kommer ihåg det så var problemet störst med tjejer som tafsade på killar på krogen.
Citera
2016-06-28, 19:31
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Vad är det för ungdomar som inte vet att man inte får tafsa på andra okända människor? När jag var ung så visste alla detta. Någon enstaka tafsade väl lite ibland. Fast som jag kommer ihåg det så var problemet störst med tjejer som tafsade på killar på krogen.

Mjo, men så har vi de där som inte riktigt känner till svenska (västerländska) seder och vad som är okej eller inte okej att göra mot en annan människa, som... ja, man kan ju undra om den här kampanjen är något de reflekterar över, när de i flock ger sig ut på rovjakt om kvällarna?
Citera
2016-06-28, 19:43
  #5
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Citat:
Han har också ett råd till killar som tar på tjejer mot deras vilja:

– Vem vill bli ihågkommen som killen som tafsar? Tänk efter grabbar, för guds skull!

Hänvisa till social kontroll när de saknar annan social anknytning än till den egna gruppen, där detta beteende är helt ok?

Man blir återigen deprimerad när polisen, som borde förmedla en känsla av förtroende och ett intelligent förhållningssätt till verkligheten, istället framställer sig själva som helt verklighetsfrånvända, närmast som troende på platt-jord, virvelvattens hälsoeffekter och så på social kontroll, där ingen sådan finns...

Homeopatiskt polisarbete.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-06-28 kl. 19:51.
Citera
2016-06-28, 19:57
  #6
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23082340.ab

"Ingen ska gå över din gräns. Ingen ska tafsa på dig mot din vilja.

Nu inleder polisen en kampanj för att få stopp på sexuella ofredanden bland unga.

– Vi hoppas att det här ska få framförallt killar att tänka efter både en och två gånger extra. Många inser nog inte att det här är ett brott, säger rikspolischef Dan Eliasson till TT."

"Inför festivalsommaren drar polisen igång kampanjen #tafsainte som är en av flera åtgärder för att få stopp på tafsandet. Dan Eliassons råd till dem som ändå blir utsatta är att anmäla."

"Där visar de också upp ett nytt armband som ser ut som en polisavspärrning. På armbandet står det ”Polis - avspärrat #tafsainte”. Dessa kommer att delas ut vid större ungdomsevenemang."

Bra brottsbekämpande polisåtgärder eller bortkastade pengar?

Fint att se att de verkligen tar i med hårdhandskarna. Vem har en chans mot ett jävla armband liksom?
Tips till gris-Dan; sätt en bild på ditt eget fula tryne på de där armbanden (eller t-shirts för den delen) så ska du nog se att våldtäktsmännen tappar lusten snabbt som fan och lämnar tjejerna ifred.
Citera
2016-06-28, 21:28
  #7
Medlem
Det armbandet saknar är en knapp som ringer upp larmnumret. Skulle vara effektivare.
Citera
2016-06-28, 21:37
  #8
Medlem
johanness avatar
OT och trötta, korthuggna kommentarer som inte bidrog till någon som helst diskussion raderade.
/mod
Citera
2016-06-28, 21:38
  #9
Medlem
PaulTemples avatar
Ibland när man läser nyheter tror man att de driver med en.
Jag kan, om än motvilligt, förstå att någon mindre begåvad människa kan brainstorma fram någon sådan dumhet men jag förstår inte varför det inte förpassades till papperskorgen, än mindre hur någon som innehar en position som RP-chef vill bli förknippad med det.

Citat:
"Polisen ser allvarligt på den här typen av brottslighet, särskilt när det handlar om er unga", skriver polisen.

Jag tycker att ett sådant här påhitt tydligt visar att man inte tar det på allvar.

Om man vill ta det på allvar, ska man genom närvaro förhindra och i de fall det händer se till att lagföra personen direkt.

Problemet handlar om att vi inte har gemensamma normer och outtalade regler i det här samhället längre. Det är ett samhällsproblem som måste angripas via skola, föräldrar och polis, och i slutändan lagstiftning. Det är att ta problemet på allvar.
Detta sprider ett löjets skimmer över samhället, polisen och inte minst samhällets syn på unga.
Jag skulle skämmas om jag vore polis ute på fältet.
__________________
Senast redigerad av PaulTemple 2016-06-28 kl. 21:48.
Citera
2016-06-28, 21:42
  #10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Rätt festligt att det är Dan Eliasson som ligger bakom denna "smarta" plan. Han har väl i princip misslyckats med allt han har tagit sig för under hela sin miserabla sosse-"karriär".
Citera
2016-06-28, 21:59
  #11
Avstängd
Knullep0jks avatar
klockrent, det förbjudna gör allt mer åtråvärt,

Nu kommer fler att våldtas och kvinnors legitimitet till vad det nu är tänkt kommer sänkas ännu mer,

jag gillar detta
Citera
2016-06-28, 22:08
  #12
Medlem
666karuzzels avatar
Hoppas det kommer att stå på flera olika språk! Typ arabiska tillexempel!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback