• 35 665 online
  • 1 128 720 medlemmar
  • 58 563 161 inlägg
  • 1
  • 2
2016-06-28, 17:01
Medlem
Jag har fått ett mail från en advokatfirma i UK (CJCH Solicitors) som säger att dom arbetar för Dassault systems (dom som har skapat Solidworks). I mailet står det att jag har använt en piratkopia av solidworks och att jag nu behöver betala för detta.

Detta verkar inte vara ett spam då det tydligt framgår på CJCH solicitor's hemsida att dom arbetar med just detta för dassault systems och att dom nu inriktar sig mot norden.

Är jag den enda som fått detta? Hur ska jag göra? Vad skulle du ha gjort?

(jag är inte säker om jag har skrivit detta i rätt tråd och om så ej är fallet skulle jag bli glad om någon kunde flytta det här inlägget/berätta hur och till vart jag ska flytta det).
Senast redigerad av Grannenskatt 2016-06-28 kl. 17:15.
Citera
2016-06-28, 17:24
Medlem
Har du använt det rent privat? dvs kanske ritat upp något bara för skojs skull, eller har du en egen firma och kör piratat för du tyckt licensen var för dyr?

i ena fallet så tycker jag du borde skämmas, i andra fallet borde Dassault systems skämmas.
Citera
2016-06-28, 17:45
Medlem
Hej!

Jag har använt det i firman, så jag skämms. När jag startade som nyexad fanns det inte deg nog att köpa in det. Det gör det iof kanske inte idag heller.
Citera
2016-06-28, 17:55
Medlem
ok, har "hört" dvs ej säker här, i själva cad-filerna kan dassult se om det kirrat i en licensierad program eller inte..

så tyvärr kan du sitta fast i skiten
Citera
2016-06-28, 18:02
Medlem
Hej!

Jo jag tror att detta stämmer. När man installerar så är det ett litet program som följer med som komminucerar med Dassault.

Det jag funderar på är om jag är den enda som fått detta? Det är ju trots allt relativt vanligt att även företag/företagare kör med piratade kopior.
Citera
2016-06-28, 20:16
Medlem
sommarlovs avatar
Vänd på problemet, fråga dom om det är privatpersonen eller firman de kräver på pengar.
Tala om att det var den andra som använde en "mindre lämplig licens", bara för att testa programmet förstås.
Citera
2016-06-29, 19:41
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannenskatt
Hej!

Jo jag tror att detta stämmer. När man installerar så är det ett litet program som följer med som komminucerar med Dassault.

Det jag funderar på är om jag är den enda som fått detta? Det är ju trots allt relativt vanligt att även företag/företagare kör med piratade kopior.
Du är inte den enda och troligen inte den siste heller. I och med att du använt programmet otillåtet i kommersiellt syfte ser det tyvärr mörkt ut. Man är mycket hårdare där än mot privatpersoner.
Citera
2016-06-29, 19:46
Medlem
Diamondgrits avatar
Tänk på att höra av dig till Dassault innan du betalar något och fråga om CJCH Solicitors verkligen arbetar för dem.
Citera
2016-06-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Tänk på att höra av dig till Dassault innan du betalar något och fråga om CJCH Solicitors verkligen arbetar för dem.

http://www.cjchsolicitors.co.uk/cjch...ftware-piracy/

Andrew Clarkson the Global head of Anti-Piracy and Compliance for Dassault Systèmes says of the partnership with CJCH “It has been a great success for Dassault Systemes
Citera
2016-06-29, 20:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gastons
http://www.cjchsolicitors.co.uk/cjch...ftware-piracy/

Andrew Clarkson the Global head of Anti-Piracy and Compliance for Dassault Systèmes says of the partnership with CJCH “It has been a great success for Dassault Systemes
Det verkar som att det verkligen är så.
Citera
2016-06-29, 22:56
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannenskatt
Jag har fått ett mail från en advokatfirma i UK (CJCH Solicitors) som säger att dom arbetar för Dassault systems (dom som har skapat Solidworks). I mailet står det att jag har använt en piratkopia av solidworks och att jag nu behöver betala för detta.
Framgår det hur mycket dom vill ha betalt?

Givet att dom verkar ha bevis mot dig, så får det rimligen till att det är riktigt jättemycket pengar dom vill ha, för att det skall vara värt att riskera domstol där det kan bli ännu dyrare om du misslyckas att blåneka dig ur situationen.
Citera
2016-07-02, 00:02
Medlem
Kan de verkligen bevisa i en rättegång att det verkligen är du och ditt företag som har använt programvaran? I de flesta företagsförsäkringar ingår rättsskydd.
Citera
  • 1
  • 2