Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-30, 11:19
  #13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
skärmen har olika lägen. 60, 100, 120 och 144hz.

min fråga, åter igen, skall jag ha den inställd på 144hz fastän min fps är närmre 100 än 144.
Ja, jag vet att Gsync gör så att 93fps = 93hz. det är inte min fråga.

antar att jag kör skärmen i 144hz läget då.

gällande vsync och triple buffering verkar det som bästa resultat ges med vsync AV och triple buffering AV.
samt maximum buffered frames: 1.

REJÄL skillnad i input lag med VSYNC av jämfört med på; utan skillnad i FPS.
så jag kör definitivt vsync AV.

triple buffering skall tydligen också vara av; med tanke på att med Gsync så behövs ingen buffering alls. är du säker på att det skall vara på?
Beror på vad "bästa resultat" är. Med V-sync på slipper du ju tearing, med V-sync av får du tearing men kanske nyare grafik (om det nu fungerar så), med V-sync och triple buffering får du nyare grafik än med V-sync utan triple buffering och utan tearing.

För mig hade det aldrig varit aktuellt att ställa mig frågan, jag vet heller inte om kortaste tid emellan två bilder sätts efter vad man väljer för Hz, isf även om du får 93 FPS och sätter den på 100 Hz så kan ju någon enstaka av de där bilderna ha tagit mindre än 10 ms att få fram och då kommer ju skärmen fördröja flödet för att du sänkte hastigheten på den.

Jag vet inte om V-sync av ritar direkt i bufferten och kan visa halvfärdiga bilder eller om man alltid ritar färdigt en buffert och sedan kopierar / byter vilken som skickas till skärmen först när den är klar och om tearingen bara uppstår om man råkar göra det bytet medan en bild skickades. Eftersom det tar lite tid att skicka bilden kommer det ju fortfarande leda till att man får något äldre data genom att inte tillåta ett sådant byte mitt i när en bild skickas men den extra inputlagen borde ju vara max 1/144 Hz sekund så någon rejäl skillnad kan det verkligen inte vara tal om, men någon möjligen.

Triple buffering är för V-sync och inget annat. Jag är inte alls säker på att allt skall vara på.
Nu när jag skriver detta får jag dock någon känsla av att jag har läst att default för Nvidia är att agera som med V-sync över maxfrekvensen och med AMD att agera som utan V-sync?
IMHO är ju 144 Hz rätt ok hastighet och då är det kanske trevligare att slippa uppleva tearing.

Du får oavsett absolut ingen försämring av prestanda genom att inte ha V-sync på, så långt kan vi ju konstatera, frågan är dock om man föredrar eventuellt nyare grafik eller att slippa ha "sönderskuren" och därigenom mer "fladdrig" / oskarp grafik eller inte när man ändå får ut 144 Hz. Jag vet dock inte ens om tearingen uppstår på varje bildruta eller väldigt sällan.

Gå till https://youtu.be/PgHx3eMBXjI?t=30s och ändra till 0.5 i hastighet på kugghjulssymbolen och kör den från 00:30 och titta på den vänstra skärmen så ser du ju att han inte har V-sync på, det är ju ett jävla fladder på den vänstra skärmen när han svänger åt sidan, på 120 Hz skärmen märks det inte lika mycket för avståndet han rör sig emellan två bilder är ju bara hälften så stort i genomsnitt men det finns ju där. Med V-sync slipper man ju det fladdrandet och får hela bildrutor varje gång. Men med något äldre grafik eftersom man inte tillåter att den uppdaterar med en bit som hade skapat fladdereffekten.
Citera
2016-06-30, 13:50
  #14
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Beror på vad "bästa resultat" är. Med V-sync på slipper du ju tearing, med V-sync av får du tearing men kanske nyare grafik (om det nu fungerar så), med V-sync och triple buffering får du nyare grafik än med V-sync utan triple buffering och utan tearing.

För mig hade det aldrig varit aktuellt att ställa mig frågan, jag vet heller inte om kortaste tid emellan två bilder sätts efter vad man väljer för Hz, isf även om du får 93 FPS och sätter den på 100 Hz så kan ju någon enstaka av de där bilderna ha tagit mindre än 10 ms att få fram och då kommer ju skärmen fördröja flödet för att du sänkte hastigheten på den.

Jag vet inte om V-sync av ritar direkt i bufferten och kan visa halvfärdiga bilder eller om man alltid ritar färdigt en buffert och sedan kopierar / byter vilken som skickas till skärmen först när den är klar och om tearingen bara uppstår om man råkar göra det bytet medan en bild skickades. Eftersom det tar lite tid att skicka bilden kommer det ju fortfarande leda till att man får något äldre data genom att inte tillåta ett sådant byte mitt i när en bild skickas men den extra inputlagen borde ju vara max 1/144 Hz sekund så någon rejäl skillnad kan det verkligen inte vara tal om, men någon möjligen.

Triple buffering är för V-sync och inget annat. Jag är inte alls säker på att allt skall vara på.
Nu när jag skriver detta får jag dock någon känsla av att jag har läst att default för Nvidia är att agera som med V-sync över maxfrekvensen och med AMD att agera som utan V-sync?
IMHO är ju 144 Hz rätt ok hastighet och då är det kanske trevligare att slippa uppleva tearing.

Du får oavsett absolut ingen försämring av prestanda genom att inte ha V-sync på, så långt kan vi ju konstatera, frågan är dock om man föredrar eventuellt nyare grafik eller att slippa ha "sönderskuren" och därigenom mer "fladdrig" / oskarp grafik eller inte när man ändå får ut 144 Hz. Jag vet dock inte ens om tearingen uppstår på varje bildruta eller väldigt sällan.

Gå till https://youtu.be/PgHx3eMBXjI?t=30s och ändra till 0.5 i hastighet på kugghjulssymbolen och kör den från 00:30 och titta på den vänstra skärmen så ser du ju att han inte har V-sync på, det är ju ett jävla fladder på den vänstra skärmen när han svänger åt sidan, på 120 Hz skärmen märks det inte lika mycket för avståndet han rör sig emellan två bilder är ju bara hälften så stort i genomsnitt men det finns ju där. Med V-sync slipper man ju det fladdrandet och får hela bildrutor varje gång. Men med något äldre grafik eftersom man inte tillåter att den uppdaterar med en bit som hade skapat fladdereffekten.

jag upplever absolut ingen tearing utan Vsync på min nya 144hz monitor så jag kommer definitivt köra det av. på min gamla 60hz monitor som står brevid var det tearing i princip samtl games om jag körde utan vsync.

skärmen kör jag i 144hz läget hela tiden och Gsync är PÅ.
då jag inte ser några nackdelar med att ha det igång.
kanske är det tillstymmelse till pyttelite input lag ifrån Gsync; men alla lir är definitivt spelbara.

och skall jag vara riktigt ärlig så ser jag inte mycket skillnad alls - med Gsync av eller på.
som sagt, lite mjukare MED, och lite mindre input lag UTAN.
Men det kan likaväl vara placebo.

Spelen pumpar ut 90-144fps så jag antar att Gsync är väldigt svårt att lägga märke till i det scenariot.
Hade jag fått ut 30-60fps så märker man större skillnad med gsync av/på än om man får ut höga fps.

detta är iaf min kontenta efter att ha lekt med inställningarna nu ett par dagar och prövat olika spel.
Citera
2016-07-04, 15:21
  #15
Medlem
Nahasapeemapetilons avatar
Tråkigt att du inte märker skillnad, jag märker en ganska stor skillnad när jag har på det i Witcher 3 inte testat det så mycket på andra spel dock.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback