Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-28, 14:44
  #1
Medlem
alienDNAs avatar
Skaffat en ASUS 1440p, 144hz, 1ms, Gsync monitor och den är riktigt nice. Men lite frågor har jag.

1. Skall Vsync i NVIDIA ctrl panel vara på eller av, när G sync är enablat? Vad blir skillnaden?
Som jag har förstått det skall Vsync vara PÅ; men aktiveras inte förrän FPS kommer över 144. Rätt eller fel?

2. Har f.n ett gammalt GTX 660TI och väntar på ett 970. Men under tiden; ifall ett spel ligger runt 80fps - skall jag ändå köra skärmen i 144hz? Jag tänker att det är onödigt, och kan likabra köra den i 100hz - för att vara lite snällare mot skärmen s.a.s? Eller kvittar det? Blir det någon skillnad?
Citera
2016-06-28, 14:47
  #2
Medlem
Pie021s avatar
Vsync av. 80 fps = 80 hz
Citera
2016-06-28, 15:27
  #3
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pie021
Vsync av. 80 fps = 80 hz

nja, skärmen är ju inställd på 144hz oavsett hur mkt FPS mitt grafikkort pumpar ut.

frågan är mer om det är lönt att ha skärmen inställd på 144hz eller ej, med tanke på att jag inte får ut mer än säg 100fps i overwatch.

känns onödigt att köra skärmen i 144hz när det räcker med säg 120hz.
undrar mer om det är nån skillnad eller om det är likabra att köra den i 144hz hela tiden.
Citera
2016-06-28, 15:44
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
2. Har f.n ett gammalt GTX 660TI och väntar på ett 970. Men under tiden; ifall ett spel ligger runt 80fps - skall jag ändå köra skärmen i 144hz? Jag tänker att det är onödigt, och kan likabra köra den i 100hz - för att vara lite snällare mot skärmen s.a.s? Eller kvittar det? Blir det någon skillnad?
Med G-sync lär den ju köras i 80 Hz med 80 FPS och vare sig 100 eller 144.

Utan att kolla på det antar jag att jag skulle köra 144 Hz om det nu är aktuellt att ställa in något där, G-sync på och V-sync på också och tripple buffering där så är aktuellt / tvingad i drivrutinsinställningarna också.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2016-06-28 kl. 15:46.
Citera
2016-06-28, 16:34
  #5
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Med G-sync lär den ju köras i 80 Hz med 80 FPS och vare sig 100 eller 144.

Utan att kolla på det antar jag att jag skulle köra 144 Hz om det nu är aktuellt att ställa in något där, G-sync på och V-sync på också och tripple buffering där så är aktuellt / tvingad i drivrutinsinställningarna också.

skärmen har olika lägen. 60, 100, 120 och 144hz.

min fråga, åter igen, skall jag ha den inställd på 144hz fastän min fps är närmre 100 än 144.
Ja, jag vet att Gsync gör så att 93fps = 93hz. det är inte min fråga.

antar att jag kör skärmen i 144hz läget då.

gällande vsync och triple buffering verkar det som bästa resultat ges med vsync AV och triple buffering AV.
samt maximum buffered frames: 1.

REJÄL skillnad i input lag med VSYNC av jämfört med på; utan skillnad i FPS.
så jag kör definitivt vsync AV.

triple buffering skall tydligen också vara av; med tanke på att med Gsync så behövs ingen buffering alls. är du säker på att det skall vara på?
Citera
2016-06-28, 20:32
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Vid v-sync på så kommer en signal från skärmen att den är klar med bild 1 och vill a bild 2 o.s.v. Grafikkretsen väntar på den signalen innan den skickar nästa bild.

Om skärmen kör 144 Hz så kommer signalen från skärmen snabbare än grafikkortet kan leverera bilder , 80 fps, så det gör ju inget. Skärmen får vänta.

Utan v-sync så väntar inte grafikkortet på klarsignal från skärmen utan bilden byts innan bilden är klar och du får en skarv någonstans på skärmen så bilden blir sönderriven, tearing.
Citera
2016-06-28, 20:50
  #7
Medlem
Nahasapeemapetilons avatar
När din dator orkar spela upp spelet i 80 eller fler fps så är det helt onödigt med G-sync enablat, det stjälper snarare än hjälper. Orkar datorn däremot bara spela upp runt 50-70 fps så enabla G-sync, då känns det som att spelet flyter på i minst 90 fps.

Jag har G-sync off som default, MEN on på tunga spel som Witcher 3. I Nvidias kontrollpanel kan man ju ha olika settings på olika spel.

V-sync ska vara off, hela tiden. Du kan ha på 144 Hz överallt, det spelar ingen roll vad jag vet!
Citera
2016-06-28, 23:41
  #8
Medlem
Pie021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
nja, skärmen är ju inställd på 144hz oavsett hur mkt FPS mitt grafikkort pumpar ut.

frågan är mer om det är lönt att ha skärmen inställd på 144hz eller ej, med tanke på att jag inte får ut mer än säg 100fps i overwatch.

känns onödigt att köra skärmen i 144hz när det räcker med säg 120hz.
undrar mer om det är nån skillnad eller om det är likabra att köra den i 144hz hela tiden.
Skärmen kan ju inte visa mer bilder än vad spelt gör. Du har samma hz som fps
Citera
2016-06-29, 00:51
  #9
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pie021
Skärmen kan ju inte visa mer bilder än vad spelt gör. Du har samma hz som fps

suck.
utanför spelet då? i windows? just det.

skärmen har alltså olika lägen. 60, 100, 120 och 144hz.

att detta skulle vara så svårt att förstå kunde jag aldrig tro...
dessutom stämmer inte det du säger.

skärmen är inställd på 144hz och jag får ut allt mellan 1-144 fps beroende på applikation.
hearthstone ger 143-144fps tex, om jag har skärmen inställd på 144hz. ställer jag in den på 120hz så cappar fps på 120.

däremot i mer krävande spel maxar jag inte fps, men skärmen är likväl inställd på 144hz.
__________________
Senast redigerad av alienDNA 2016-06-29 kl. 00:53.
Citera
2016-06-29, 00:58
  #10
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahasapeemapetilon
När din dator orkar spela upp spelet i 80 eller fler fps så är det helt onödigt med G-sync enablat, det stjälper snarare än hjälper. Orkar datorn däremot bara spela upp runt 50-70 fps så enabla G-sync, då känns det som att spelet flyter på i minst 90 fps.

Jag har G-sync off som default, MEN on på tunga spel som Witcher 3. I Nvidias kontrollpanel kan man ju ha olika settings på olika spel.

V-sync ska vara off, hela tiden. Du kan ha på 144 Hz överallt, det spelar ingen roll vad jag vet!

intressant synvinkel. testade overwatch utan g-sync och utan v-sync och fick ändå ingen tearing. får ut ca 70-100 fps i overwatch med inställningarna jag kör.

däremot var det inte lika mjukt som med g-sync på. input lag märker jag ingen skillnad utan g-sync och med g-sync, i overwatch. så jag kör med g-sync på.
dessutom går det inte att ställa in g-sync på/av per spel - det är en inställning utanför 3d inställningarna för att aktivera eller stänga av g-sync; i nvidias kontrollpanel. så antingen av eller på är det som gäller...

testade black ops 3; får ut ca 60-70fps på de inställningar jag använder och märkte heller ingen skillnad med gsync av/på.
förutom då att gsync var lite mjukare.

maxar jag grafiken får jag ut ca 40fps i bo3; och det är fortf fullkomligt ospelbart även med g-sync på.

likaså Skyrim är fullkomligt ospelbart maxat, i ca 35fps, även med g-sync.

Förstår verkligen inte hur folk kan uppleva nånting under 60fps som spelbart - oavsett g-sync eller inte.


så med andra ord, jag är väldigt besviken på g-sync då jag knappt märker skillnad med eller utan; visst är det lite mjukare men långt ifrån som jag trodde..

tänkte ju att de spel jag kör i ~40fps skulle bli spelbara med gsync, men icke.
allt under 60 går bara inte att spela.
Citera
2016-06-29, 21:56
  #11
Medlem
Nahasapeemapetilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
Text

Alltså, tror du har missuppfattat grejen med G-sync.

Jag ska skriva vad G-syncs uppgift och syfte egentligen är.

När du kör med en vanlig datorskärm så sänder grafikkortet ut så många bilder den orkar i sekunden till skärmen. Grafikkortet ger fan i om skärmen inte "kommer i takt med bilderna", det bara sänder ut så många bilder det bara kan.

Din vanliga skärm är cappad vid ett visst fps (hz), t.ex 60, 120 eller 144 hz.
T.ex. ditt grafikkort sänder ut 96 bilder i sekunden, men din skärm är cappad till 144.
Här uppstår screen-tearing vilket är en enorm störningsmoment för de flesta.

Man kan då enabla V-sync som eliminerar screen-tearning men ger enormt med input-lag, vilket även är en störningsmoment hos många.

Screen-tearing ELLER input-lag får du alltså välja. Typ pest eller kolera.

MEN med G-sync SLIPPER DU VALET! En datorskärm med G-sync stöd samarbetar med grafikkortet, som tar hänsyn till datorskärmen istället, det sänder ut lika många bilder lika många gånger som datorskärmen tar emot. Därför elimineras screen-tearing helt och du slipper input-lag! I och med samarbetet mellan kortet och skärmen känns spelet därför mer silkeslent.

Därför är G-sync alldeles genialt och inte något man ska vara besviken över, egentligen.

MEN om datorn orkar spela upp t.ex. 200 fps och skärmen 144, så är G-sync överflödigt och stjälper istället för att göra nytta. Spelet känns allmänt segt och släpande. Counter-Strike: GO är ett spel man absolut inte ska köra G-sync med.

Alltså, man ska köra med G-sync på endast nya, tunga spel som rullar på i 50-90 fps, över 90 fps behövs inte G-sync. När man får ut under 50 fps sänker man helt sonika inställningarna eller köper ett starkare grafikkort, det är fortfarande ospelbart i 40 fps även med G-sync.

Hoppas du förstod, skriv bara om du har frågor!
Citera
2016-06-30, 00:41
  #12
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahasapeemapetilon
Alltså, tror du har missuppfattat grejen med G-sync.

Jag ska skriva vad G-syncs uppgift och syfte egentligen är.

När du kör med en vanlig datorskärm så sänder grafikkortet ut så många bilder den orkar i sekunden till skärmen. Grafikkortet ger fan i om skärmen inte "kommer i takt med bilderna", det bara sänder ut så många bilder det bara kan.

Din vanliga skärm är cappad vid ett visst fps (hz), t.ex 60, 120 eller 144 hz.
T.ex. ditt grafikkort sänder ut 96 bilder i sekunden, men din skärm är cappad till 144.
Här uppstår screen-tearing vilket är en enorm störningsmoment för de flesta.

Man kan då enabla V-sync som eliminerar screen-tearning men ger enormt med input-lag, vilket även är en störningsmoment hos många.

Screen-tearing ELLER input-lag får du alltså välja. Typ pest eller kolera.

MEN med G-sync SLIPPER DU VALET! En datorskärm med G-sync stöd samarbetar med grafikkortet, som tar hänsyn till datorskärmen istället, det sänder ut lika många bilder lika många gånger som datorskärmen tar emot. Därför elimineras screen-tearing helt och du slipper input-lag! I och med samarbetet mellan kortet och skärmen känns spelet därför mer silkeslent.

Därför är G-sync alldeles genialt och inte något man ska vara besviken över, egentligen.

MEN om datorn orkar spela upp t.ex. 200 fps och skärmen 144, så är G-sync överflödigt och stjälper istället för att göra nytta. Spelet känns allmänt segt och släpande. Counter-Strike: GO är ett spel man absolut inte ska köra G-sync med.

Alltså, man ska köra med G-sync på endast nya, tunga spel som rullar på i 50-90 fps, över 90 fps behövs inte G-sync. När man får ut under 50 fps sänker man helt sonika inställningarna eller köper ett starkare grafikkort, det är fortfarande ospelbart i 40 fps även med G-sync.

Hoppas du förstod, skriv bara om du har frågor!

men om man inte får tearing varken med eller utan g-sync - då är det väl likabra att köra MED gsync för mjukare upplevelse?
eftersom inputlag är densamma?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback