Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-27, 19:55
  #1
Medlem
Nästa år har jag bestämt mig för att åka tillbaks till Australien, men det är några frågor jag hade behövt svar på, hoppas på att ngn kan svar på dem här.

1) Förra året var jag nere på ett W&H-visum, åkte hem efter tre månader och hann inte göra farmwork för ett 2nd year visum. Saken är att jag velar mellan att åka tillbaks med ett W&H eller ett vanligt turistvisum (främst för att jag vill jobba där nere), men jag vet främst inte om jag KAN ansöka om ett nytt W&H. Kan man det fast man aldrig hann göra farmwork? Är det helt kört för all framtid?

2) Planen är att vara i AU i tre månader men kanske längre om jag hittar ett jobb (därför jag är inne på att vilja söka W&H) men kommer inte jobba på ett turistvisum såklart. Planen är att åka ned med MINST 30 000 SEK och då är visum, försäkringar, flygbiljett redan betalt, klarar jag mig på det tror ni?
Tänker leva simpelt och förhoppningsvis bo hos en kompis i några veckor, festar men dricker inte en droppe alkohol så den kostnaden försvinner..

Kom med era tips!
Citera
2016-06-27, 20:00
  #2
Medlem
lyktstolpes avatar
Har du redan sökt och fått ett workingholiday kan du inte söka ett nytt.

För övrigt kan du ju försöka jobba illegalt men räkna med att du blir utvisad förevigt. Vet inte om de samarbetar med ex USA så du eventuellt får problem om du villa in där ist.

30000 på 3 månader? Om du snålar o käkar pasta så går det precis som här hemma. Det är lite dyrare (var iaf det 2009/2010) att leva än i Sverige.
__________________
Senast redigerad av lyktstolpe 2016-06-27 kl. 20:04.
Citera
2016-06-27, 20:05
  #3
Medlem
Glömde skriva, svartjobb är något jag inte kommer att göra.
Citera
2016-06-27, 20:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har du redan sökt och fått ett workingholiday kan du inte söka ett nytt.

För övrigt kan du ju försöka jobba illegalt men räkna med att du blir utvisad förevigt. Vet inte om de samarbetar med ex USA så du eventuellt får problem om du villa in där ist.

30000 på 3 månader? Om du snålar o käkar pasta så går det precis som här hemma. Det är lite dyrare (var iaf det 2009/2010) att leva än i Sverige.


Jobba svart är inget jag kommer att göra.
Citera
2016-06-27, 20:39
  #5
Medlem
U-Figs avatar
2nd year WHV kan du glömma. 30 000 klarar man sig så klart på men det finns knappt något utrymme alls för utflykter, aktiviteter eller liknande. (Boende och mat, väldigt lågt räknat, 250 kr/dag x 90 = 22 500)
Citera
2016-06-27, 23:39
  #6
Medlem
50 000 är bättre eller att stanna kortare tid eller jobba illegalt. Det finns inget annat alternativ...
__________________
Senast redigerad av Catttta 2016-06-27 kl. 23:44.
Citera
2016-07-25, 22:20
  #7
Medlem
pyramusthisbes avatar
Lånar tråden lite, är en 25 årig snubbe som tänkte ut och resa själv i vinter. Är Australien något för mig?
Citera
2016-08-02, 01:18
  #8
Medlem
RonnyRasks avatar
Varför inte jobba svart? Finns hur mycket svartjobb som helst och chansen att du åker dit är fan minimal.

30k klarar du dig någon månad utan jobb om du bor billigt, äter billigt och ägnar dig bara åt gratisaktiviteter.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2735915

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback