Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-07-20, 23:59
  #25
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag hade en dålig upplevelse med en man i en billig tweed kavaj för en månad sedan så jag hoppas att det här inte är en trend.

2) Tweed har man på landet mkay? Det är bara retards som går runt i tweed på stan.
Varför skulle man inte kunna ha tweed på stan? Har du något riktigt argument eller spyr du bara som vanligt ut en massa skit?
Citera
2016-07-21, 00:11
  #26
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Varför skulle man inte kunna ha tweed på stan? Har du något riktigt argument eller spyr du bara som vanligt ut en massa skit?

1) Om du har kaptens mössa, skeppar kavaj och båt skor på stan hur ser det ut då? Som att du har kommit från båten och inte bytt kläder.

2) Tweed har man vid jakt, om man skjuter lerduvor, utflykt, driver omkring på landet. Så om du dyker upp i stan i tweed kommer folk att undra varför du inte har bytt om från till exempel jakten. Du kommer att se ut som en clown.
Citera
2016-07-21, 00:28
  #27
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Om du har kaptens mössa, skeppar kavaj och båt skor på stan hur ser det ut då? Som att du har kommit från båten och inte bytt kläder.

2) Tweed har man vid jakt, om man skjuter lerduvor, utflykt, driver omkring på landet. Så om du dyker upp i stan i tweed kommer folk att undra varför du inte har bytt om från till exempel jakten. Du kommer att se ut som en clown.
1) Ta bort kaptensmössan så är du good to go.
2) Tweed används inte under jakt i Sverige dessutom är det skillnad på exempelvis uddabyxor + tweedkavaj och plus four som oftast används vid jakt. Dessutom är snitten olika. Kollar du på en tweed som är till för jakt ser du att fickorna på kavajen är stora och lösa. Du kan helt enkelt inte säga att eftersom en tweed med speciellt snitt används i Storbritannien för jakt innebär att man inte kan ha tweed på stan i ett helt annat land.
Citera
2016-07-21, 01:11
  #28
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
1) Ta bort kaptensmössan så är du good to go.
2) Tweed används inte under jakt i Sverige dessutom är det skillnad på exempelvis uddabyxor + tweedkavaj och plus four som oftast används vid jakt. Dessutom är snitten olika. Kollar du på en tweed som är till för jakt ser du att fickorna på kavajen är stora och lösa. Du kan helt enkelt inte säga att eftersom en tweed med speciellt snitt används i Storbritannien för jakt innebär att man inte kan ha tweed på stan i ett helt annat land.

1) Ta bort cyklopet och behåll simfötterna? Sen kan man gå runt i simfötter på stan? När man är på en båt har man båt-kläder. När man jagar har man jakt-kläder. När man golfar har man golf-kläder. Och så vidare. Tar du (ni) på dig båt-kläder när du ska på jakt och jakt-kläder när du ska segla?

2) Då kan du ha lederhosen på en affärs-lunch för att "bara för att det är fel i Tyskland betyder det inte att du inte kan ha det i Sverige"?

3) Tweed är country clothes i UK. Varför skulle du bära det i en svensk storstad? Det är som att någon i UK skulle klä ut sig till raggare när han går till jobbet för att "bara för att det är fel i Sverige kan du inte säga att det är fel i UK".

4) Även om ni bortser ifrån att det är fel klädsel för fel till tillfälle måste ni se att det ser clownigt ut?
Citera
2016-07-21, 13:45
  #29
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Ta bort cyklopet och behåll simfötterna? Sen kan man gå runt i simfötter på stan? När man är på en båt har man båt-kläder. När man jagar har man jakt-kläder. När man golfar har man golf-kläder. Och så vidare. Tar du (ni) på dig båt-kläder när du ska på jakt och jakt-kläder när du ska segla?

2) Då kan du ha lederhosen på en affärs-lunch för att "bara för att det är fel i Tyskland betyder det inte att du inte kan ha det i Sverige"?

3) Tweed är country clothes i UK. Varför skulle du bära det i en svensk storstad? Det är som att någon i UK skulle klä ut sig till raggare när han går till jobbet för att "bara för att det är fel i Sverige kan du inte säga att det är fel i UK".

4) Även om ni bortser ifrån att det är fel klädsel för fel till tillfälle måste ni se att det ser clownigt ut?
1) Nu håller du på och blandar ihop saker och ting. Det är skillnad på att ha fel kläder under ett speciellt tillfälle (segling, jakt etc) och att ha ett av plaggen på sig i stan som man utomlands använder till ett visst tillfälle.

2) Du är efterbliven. Det jag sa var att bara för att man förr använde tweed till jakt i ett helt annat land innebär inte att man inte kan ha det på sig under andra tillfällen i ett helt annat land. Lederhosen fungerar inte i Sverige pga formalitetsnivån och du har vänt detta helt och hållet. Vi kan vända på det och fråga: om lederhosen skulle vara korrekt till affärslunch i Tyskland skulle det per automatik vara det i Sverige?

3) För att tweed är snyggt och att det inte finns någon estetisk anledning till att inte ha på sig det i stan?

4) Nej, tweed är snyggt.

Vi har tydligen olika åsikter och du är bara en efterbliven och envis kärring som tror att du kan någonting när du i verkligheten inte kan någonting. Jag ska inte ge dig det enda du vill ha i framtiden: uppmärksamhet, och kommer därför inte svara mer på dina provokativa inlägg.
Citera
2016-07-21, 15:02
  #30
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
1) Nu håller du på och blandar ihop saker och ting. Det är skillnad på att ha fel kläder under ett speciellt tillfälle (segling, jakt etc) och att ha ett av plaggen på sig i stan som man utomlands använder till ett visst tillfälle.

2) Du är efterbliven. Det jag sa var att bara för att man förr använde tweed till jakt i ett helt annat land innebär inte att man inte kan ha det på sig under andra tillfällen i ett helt annat land. Lederhosen fungerar inte i Sverige pga formalitetsnivån och du har vänt detta helt och hållet. Vi kan vända på det och fråga: om lederhosen skulle vara korrekt till affärslunch i Tyskland skulle det per automatik vara det i Sverige?

3) För att tweed är snyggt och att det inte finns någon estetisk anledning till att inte ha på sig det i stan?

4) Nej, tweed är snyggt.

Vi har tydligen olika åsikter och du är bara en efterbliven och envis kärring som tror att du kan någonting när du i verkligheten inte kan någonting. Jag ska inte ge dig det enda du vill ha i framtiden: uppmärksamhet, och kommer därför inte svara mer på dina provokativa inlägg.

1) Men varför skulle du ha Brittiska landsbygds-kläder i en svensk stad? Kläder för landet har man på landet. Dessutom bör man ha "svensk" klädsel i Sverige.

2) Om man måste ha brittisk klädsel för att man har tittat för mycket på TV då bör man i alla fall ha rätt klädsel till rätt tillfälle. Att ha en klädsel från "fel" land och bära det vid fel tillfälle är bisarrt.

3) Um, nej? Meningen med tweed är att det ska vara slitstarkt för att man är ute och gör saker som skulle förstöra vanliga kläder. Tycker du att det är snyggt att klä sig i säckväv också?

4) Även om tweed skulle vara snyggt passar det inte in i stan. Jag var på ett möte förra månaden med en lirare som hade en tweed kavaj när alla andra hade kostym och alla tyckte att han var en clown.

5) Har du fått för dig att tweed är elite på något sätt? Var har du fått det ifrån?
Citera
2017-01-14, 13:00
  #31
Medlem
JustZlatans avatar
Jag förstår inte riktigt. Är alla ulljackor/kavajer som är kraftiga och har mönster tweed?
Citera
2017-01-14, 13:16
  #32
Medlem
SadrOlMoteallehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag förstår inte riktigt. Är alla ulljackor/kavajer som är kraftiga och har mönster tweed?
Nej. Tweed är en viss form av grov tyg.
Citera
2017-01-24, 13:30
  #33
Medlem
DrRockzos avatar
Blev en billigare Tm Lewin tweed-kavaj som ingångsport till tweedvärlden för min del (halvkanvass) som jag använt under hösten. Jag gillar den men har lite bekymmer med värmeutvecklingen i den. Det är alltså bara naturmaterial men eftersom tyget är grövre så blir man lite halvsvettig och obekväm efter några timmar inomhus med den. Särskilt om man matchat med någon nice väst eller slipover under.

Ska man räkna det som ett utomhusplagg eller vad är grejen? Brukar sluta med att jag tar av den när jag är inomhus. En kavaj i lättare ull har jag inga problem med att bära en hel dag.

Tycker det är perfekt utomhus med en halsduk under höstdagar iaf, man smälter in i naturen
Citera
2023-02-22, 11:54
  #34
Medlem
presskorts avatar
Passform är så klart viktigt. Det finns ju företag som erbjuder måttsydda tweedkavajer via nätet. Någon som har provat? Fungerar det bra?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback