Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-27, 12:20
  #1
Avstängd
bigbanana74s avatar
En svensk man i 40-årsåldern har dött på Haiti.
Några detaljer kring mannens död har inte lämnats ut.
– Vi har känt till det sedan i helgen, säger Jessica Garpvall vid UD:s pressjour.

http://www.expressen.se/nyheter/sven...rdats-i-haiti/

Någon som vet mer?
__________________
Senast redigerad av bigbanana74 2016-06-27 kl. 12:24.
Citera
2016-06-27, 13:05
  #2
Medlem
Europes avatar
Tja, att någon blir rånmördad på Haiti är så klart inget man lyfter på ögonbrynen för:

https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Haiti

Den mer relevanta frågeställningen här är väl vad en svensk gör på Haiti med sin flickvän? Med tanke på flickvännen, så känns det inte uppenbart att mannen var en biståndsarbetare av något slag, men det utesluter väl inte det heller (antingen genom att även flickvännen är biståndsarbetare eller har rest till Haiti ett kort tag innan mannen ska resa hem igen). Jag uppfattar inte Haiti som något värst attraktivt turistmål, varken utifrån ett kulturellt perspektiv eller nöjesreseperspektiv. Inte heller känner jag till att det vore attraktivt ifråga om naturupplevelser, om det nu inte är så att det omkringliggande havet skulle bjuda på något sådant.

Edit: Jag är medveten om de anländande jättekryssningsbåtarna, men jag kopplar det normalt mer ihop med amerikaner än svenskar, men givetvis kan ju svenskar ingå bland dessa. Från Wikipedia (min fetning):

Citat:
In 2012, the industry generated US$200 million (mostly from cruise ships).[1] In December 2012, the US State Department issued a travel warning about the country, noting that while thousands of American citizens safely visit Haiti each year, foreign tourists had been victims of violent crime, including murder and kidnapping, predominantly in the Port-au-Prince area.[7] Several hotels were opened in 2012, including a Best Western Premier,[8] a five-star Royal Oasis hotel by Occidental Hotel and Resorts in Pétionville,[9] a four-star Marriott hotel in the Turgeau area of Port-au-Prince[10] and other new hotel developments in Port-au-Prince, Les Cayes, Cap-Haītien and Jacmel.[citation needed] Other tourist destinations include Camp-Perrin, Pic Macaya, and Île-ā-Vache which includes Port Morgan and Abaka Bay resorts.[citation needed]The four-star all inclusive 400 room beachfront Royal Decameron Indigo Beach Resort & Spa, Cote des Arcadins opened in December 2015.

The Haitian Carnival has been one of the most popular carnivals in the Caribbean. In 2010, the government decided to stage the event in a different city outside of Port-au-Prince every year in an attempt to decentralize the country.[11][12] The National Carnival which is usually held in one of the country's largest cities (i.e., Port-au-Prince, Cap-Haītien or Les Cayes), follows the also very popular Jacmel Carnival which takes place a week earlier in February or March.[11]
__________________
Senast redigerad av Europe 2016-06-27 kl. 13:16. Anledning: Edit
Citera
2016-06-27, 13:11
  #3
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Tja, att någon blir rånmördad på Haiti är så klart inget man lyfter på ögonbrynen för:

https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Haiti

Den mer relevanta frågeställningen här är väl vad en svensk gör på Haiti med sin flickvän? Med tanke på flickvännen, så känns det inte uppenbart att mannen var en biståndsarbetare av något slag, men det utesluter väl inte det heller (antingen genom att även flickvännen är biståndsarbetare eller har rest till Haiti ett kort tag innan mannen ska resa hem igen). Jag uppfattar inte Haiti som något värst attraktivt turistmål, varken utifrån ett kulturellt perspektiv eller nöjesreseperspektiv. Inte heller känner jag till att det vore attraktivt ur ett naturistiskt perspektiv, om det nu inte finns något intresse av det omkringliggande havet.
Det var kanske på semester i Dominikanska republiken och gjorde en utflykt?
Citera
2016-06-27, 13:17
  #4
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det var kanske på semester i Dominikanska republiken och gjorde en utflykt?

Inte omöjligt, givetvis. Samt jag skrev en Edit till mitt förra inlägg, utifall att de kanske hade anlänt med ett kryssningsfartyg (de behöver ju inte ha rest direkt till och från Sverige, antar jag...).
Citera
2016-06-27, 13:19
  #5
Avstängd
bigbanana74s avatar
Oförståndigt av mannen att göra motstånd mot en inföding när denne försökte ta ryggsäcken. Jag hade låtit dom ta sakerna, allt går att ersätta och få tillbaka efteråt men sitt liv det får man inte tillbaka.
Citera
2016-06-27, 13:19
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Tja, att någon blir rånmördad på Haiti är så klart inget man lyfter på ögonbrynen för:

https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Haiti

Den mer relevanta frågeställningen här är väl vad en svensk gör på Haiti med sin flickvän? Med tanke på flickvännen, så känns det inte uppenbart att mannen var en biståndsarbetare av något slag, men det utesluter väl inte det heller (antingen genom att även flickvännen är biståndsarbetare eller har rest till Haiti ett kort tag innan mannen ska resa hem igen). Jag uppfattar inte Haiti som något värst attraktivt turistmål, varken utifrån ett kulturellt perspektiv eller nöjesreseperspektiv. Inte heller känner jag till att det vore attraktivt ifråga om naturupplevelser, om det nu inte är så att det omkringliggande havet skulle bjuda på något sådant.

Jo kanske inte turiststället nr 1 i världen så förmodligen då antingen mer jobbrelaterat eller då att mannen eller kvinnan har någon anknytning till landet. Vill man nu annars bli rånmördad är ju typ Haiti det bästa stället att åka till i stark konkurrens med Sydafrika...
Citera
2016-06-27, 13:20
  #7
Medlem
Europes avatar
Notera hur artikeln från Expressen angav platsen till Port-au-Prince, som anges på Wikipedia vara det område på Haiti där utländska medborgare har speciellt hög grad blivit utsatta för grova våldsbrott.
Citera
2016-06-27, 13:29
  #8
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kanske inte turiststället nr 1 i världen så förmodligen då antingen mer jobbrelaterat eller då att mannen eller kvinnan har någon anknytning till landet. Vill man nu annars bli rånmördad är ju typ Haiti det bästa stället att åka till i stark konkurrens med Sydafrika...

Jo, om man utgår ifrån vår vanliga turism. Dock utgörs större delen av Haitis turism av kryssningsturism, som är en lite annorlunda turismform där själva färden i sig, inte i första hand enbart turistmålen, utgör en stor del av hela turismupplevelsen. Möjligtvis bygger min bild av att det speciellt är amerikaner som sysslar med sådant på den stora tillgängligheten av amerikanska tv-serier och filmer där jag har nu sett fenomenet, jag vet faktiskt inte hur det ser ut i verkligheten.

I förbigående har jag kanske aldrig riktigt förstått förtjusningen med långa båtkryssningar, trots att jag både har en dragning till havet, ändå uppskattar lite kryssningslyx och dessutom sover bättre i en hytt än någon annanstans. Men som en finne som har fötts och bott hela mitt liv i Sverige, vilket har gjort att jag nästan hela mitt liv har rest 2-3 gånger till Finland varje år med kryssningsfartyg (kanske inte lika stora och lyxiga som en del lyxkryssare, men ändå bland de större kryssningsbåtarna i världen), så har jag kanske blivit lite blasé, vem vet?
Citera
2016-06-27, 13:30
  #9
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
JN höll på att ta ut pengar ur en bankomat, när han blev skjuten med flera kulor, enligt denna artikel på franska. Enligt artikeln är JN webbutvecklare och företagare:
https://rezonodwes.com/un-citoyen-su...e-samedi-soir/
Citera
2016-06-27, 13:34
  #10
Avstängd
bigbanana74s avatar
Johan Norén hette tydligen snubben
Citera
2016-06-27, 13:35
  #11
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
JN höll på att ta ut pengar ur en bankomat, när han blev skjuten med flera kulor, enligt denna artikel på franska. Enligt artikeln är JN webbutvecklare och företagare:
https://rezonodwes.com/un-citoyen-su...e-samedi-soir/
Hans företag hade sammarbete med bl a "komissionen om klimatförändringar" enligt google translate.
Bra, en PK-idiot mindre, som sagt

Engagerad i Nordiska Afrikainstitutet + dör rånad och ihjälskjuten av en neger = Fail
__________________
Senast redigerad av -TheRiddle- 2016-06-27 kl. 13:38.
Citera
2016-06-27, 13:43
  #12
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Hans företag hade sammarbete med bl a "komissionen om klimatförändringar" enligt google translate.
Bra, en PK-idiot mindre, som sagt

Engagerad i Nordiska Afrikainstitutet + dör rånad och ihjälskjuten av en neger = Fail

Nej, så står det inte. Han hade dem som kund i sitt bolag, tillsammans med t ex Apple, Subaru och Pepsodent. Ditt inlägg gör det tydligt vem som är den största idioten.

Edit: JN har en enskild firma, reggad i Uppsala.
Edit2: Hemsida: https://www.jns.se/sv/kunder/
__________________
Senast redigerad av Hedobald.Braxen 2016-06-27 kl. 13:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback