Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-07, 06:16
  #13
Medlem
Dirty Dancing får en uppföljare och Jennifer Grey kommer att vara med även denna gång.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...65a80011a11d4e
Citera
2020-08-07, 07:05
  #14
Medlem
Den är mer ett fenomen än en bra film. Duger i många fall.
Citera
2020-08-07, 10:05
  #15
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Den är överskattad. Varför är den bra?
Citera
2023-03-10, 19:09
  #16
Medlem
Det man minns, var väl bara svan lyftet.
https://www.svtplay.se/video/eWV3VpL/dirty-dancing
Citera
2023-03-10, 20:05
  #17
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CLUB
Det man minns, var väl bara svan lyftet.
https://www.svtplay.se/video/eWV3VpL/dirty-dancing

Som har förevigats i många varianter:
Med katt

Med mupparnas musik

och båda dessa korta klipp är bättre än filmen i sig.
Citera
2023-03-11, 16:29
  #18
Medlem
Bret-Harts avatar
Musiken är bättre än filmen men filmen är helt okej
Citera
2023-11-17, 10:32
  #19
Medlem
Macke85s avatar
Stör mig (inte så) lite på Swayzes lite väl tidstypiska åttiotalsfrisyr. Varför? Vem fan hade en sådan hockeyfrilla 1963?

Att exempelvis Hungry eyes inte heller är en tidstypisk låt tycker jag ändå kan få passera. Det stör jag mig inte så mycket på.

Att filmen av budgetskäl är panikinspelad på hösten är annars en lite rolig grej man kan se i vissa scener.

I övrigt så har jag aldrig fattat varför man ska problematisera och analysera (sönder) en film. Det är väl nåt för nördar som pluggar filmvetenskap på högskolan.. Ser man en film man tycker är bra så ÄR den väl bra?

Dirty Dancing är en jättebra film som man absolut inte behöver vara tjej för att uppskatta. Kanske inte världens bästa film, men en film behöver ju inte nödvändigtvis vara det för att vara riktigt bra.

Några grejer jag personligen uppskattar är att det är en lågbudgetindependentfilm som både är inspelad och utspelar sig på den östra sidan av USA för en gångs skull. Musiken är såklart också bra. Manuset är bra. Handlingen och kan iofs va lite väl banal och förutsägbar i enstaka scener, men det är en spelfilm.. Det kommer man sällan undan. Vissa repliker är töntiga och lite orealistiska osv.. Det är sånt man sällan kommer ifrån.

Bra film helt enkelt! Underskattad? Ja möjligen lite kanske jag faktiskt tycker det.. Annars är den väl iofs väldigt uppskattad skulle jag säga. Mycket populär film. Handlingen känns också autentisk i grova drag, men som sagt…. Hockeyfrillan sänker totalbetyget något
__________________
Senast redigerad av Macke85 2023-11-17 kl. 11:15.
Citera
2023-11-17, 11:02
  #20
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasibas
Nja, han ska föreställa mycket yngre än Patrick var. Men hade de gett Jennifers roll till någon som faktiskt var 17 hade nog resultatet blivit lite skumt.

Eleanor Bergstein har uppgett i intervjuer att Johnny ska vara 25 och Baby 17-18 ungefär utifrån hur hon tänkte sig när hon skrev manuset.

Jag minns från när jag såg filmen första gången nån gång i tonåren (minns inte alls hur gammal jag var) att jag tyckte att Swayze kändes lite väl på gränsen till för gammal för rollen.

Han såg ju ut som värsta gubben! Haha..

I verkliga livet var det ju inte så enormt stor åldersskillnad mellan Grey och Swayze, och nu när jag själv är en bra bit äldre än Swayzes 34 så reagerar jag inte så enormt på det hela. Mer som en lite kul kuriosagrej att båda huvudrollskådisarna var exakt tio år äldre i verkliga livet än vad de ska föreställa med 27 respektive 34.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2023-11-17 kl. 11:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback