Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-26, 23:38
  #1
Medlem
ojsan32s avatar
Hej,

Åker snart till Italien och kommer befinna på Amalfikusten. Två givna besöka är då just Pompeii och Vesuvius. Erfarenheter? Tar man taxi så långt upp det går till Vesuvius eller krävs det någon bokning/tour?

Finns det några andra sevärdheter som inte ligger allt för långt borta?

Tack på förhand,

/J.P
Citera
2016-06-27, 00:32
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojsan32
Hej,

Åker snart till Italien och kommer befinna på Amalfikusten. Två givna besöka är då just Pompeii och Vesuvius. Erfarenheter? Tar man taxi så långt upp det går till Vesuvius eller krävs det någon bokning/tour?

Finns det några andra sevärdheter som inte ligger allt för långt borta?

Tack på förhand,

/J.P
Capri är fint, kräver dock en båttur eftersom det är en ö. Axel Munthe har (hade) ju sin villa på Capri, så det är ju en sevärdhet med svenskkoppling. Det går bussturer till Pompeji, med svensktalande guider. Det var länge sedan jag var där (valutan hette lire..) men jag antar att bussen inte kostar mer än en taxi, snarare tvärt om och med guide på köpet. Att åka dit utan guide ger betydligt mindre, även om man har läst på bra med historia innan.

Edit: Käkade lunch på vägen upp för Vesuvius, en pizzeria låg där på sluttningen. Beställde in en vesuvio, givetvis! Pizzan var riktigt god, även vinet. Trodde det var en turistfälla först, men det var en vanlig italiensk pizzeria, med normala priser. Kändes lite coolt att äta en vesuvio på Vesuvius.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-06-27 kl. 00:35.
Citera
2016-06-27, 02:40
  #3
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har inte själv varit i Italien men vill bara tipsa om Herculaneum. Denna stad dog också ut i samband med Vesuvius stora utbrott men är betydligt mer välbehållen enlit tidningar jag läst och program som jag sett. Till skillnad från Pompeji ska man också kunna ströva lite mer fritt.
Citera
2016-06-29, 20:42
  #4
Medlem
Thelonegunmans avatar
Scampia i norra Neapels utkanter är en riktig skönhet om du vill se miljöerna som utgör bakgrunden till serien Gomorrah.

Sen är Neapel en väldig mysig stad i sig.
Citera
2016-06-29, 21:01
  #5
Medlem
Starr-ys avatar
Besökte Pompeii och Vesuvius när jag var liten. Av det jag kommer ihåg så köpte jag en häftig samling med olika typer av stenar samt att jag pissade ner i vulkankraten
Citera
2016-06-29, 21:08
  #6
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starr-y
Besökte Pompeii och Vesuvius när jag var liten. Av det jag kommer ihåg så köpte jag en häftig samling med olika typer av stenar samt att jag pissade ner i vulkankraten
Samma här men jag åkte Fiat limousine (taxi) upp till toppen!

Finns väl ett museum i Neapel som har en massa fynd från Pompeii och Ercolanum (stavning), kan vara värt ett besök om man är intresserad av det.
Citera
2016-08-23, 05:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Samma här men jag åkte Fiat limousine (taxi) upp till toppen!
Finns väl ett museum i Neapel som har en massa fynd från Pompeii och Ercolanum (stavning), kan vara värt ett besök om man är intresserad av det.

Stämmer. Du tänker förmodligen på Museo Archeologico Nazionale di Napoli (eller MANN, som man benämner det i museivärlden).
Pampigt och vackert museeum med mycket att se från de gamla Vesuvianska städerna – en hel fantastisk mosaic från Pompeii, Herculaneum etc.
En överraskning var att de också har ett par finfina mumier liggandes i en Egyptisk avdelning.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2735656

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback