Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-26, 22:55
  #1
Medlem
dumbuks avatar
Hej,

Jag har lyckats samla på mig ca 500k genom åren, hälften av dessa ligger på ett sparkonto på 0,60%ränta och hälften på ett helt vanlig konto.

Känns som att jag går back väldigt mycket per år, vill få pengarna att arbeta men är en aningen för lat för att bli mer insatt i tjäna-på-ränta-systemet

Så skulle behöva lite tips av kunniga, förväntar mig inte att ni ska kunna lära mig vad aktier är utan det får man själv ta och läsa, det har jag förstått och har knappt vågat åka in i den världen.

Men vad finns det för andra simpla placeringar med helt ok avkastning? självklart riskfritt.

Behöver dock hälften utav pengarna inom kort.
Citera
2016-06-26, 22:59
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
helt ok avkastning? självklart riskfritt.

Det där är en ekvation som inte går ihop, du behöver risk för att få avkastning.

Behöver du hälften av pengarna inom kort så bör du låta dem ligga kvar på sparkontot, resten kan du förslagsvis lägga i några billiga indexfonder, vilket är "låg risk för att vara hög risk".
Citera
2016-06-26, 23:03
  #3
Medlem
dumbuks avatar
Jag nöjer mig som sakt med en helt OK avkastningen, är inte ute efter några höjdar äventyrer. Har jobbat alldeles för hårt för att sätta dessa pengar i risk.

Men minimal risk, alltså en sådan det behövs något riktigt stort för att det ska urarta kan jag ta.
Citera
2016-06-26, 23:07
  #4
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Det där är en ekvation som inte går ihop, du behöver risk för att få avkastning.

Behöver du hälften av pengarna inom kort så bör du låta dem ligga kvar på sparkontot, resten kan du förslagsvis lägga i några billiga indexfonder, vilket är "låg risk för att vara hög risk".

Missade att citera dig, ber om ursäkt.
Citera
2016-06-26, 23:18
  #5
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Jag nöjer mig som sakt med en helt OK avkastningen, är inte ute efter några höjdar äventyrer. Har jobbat alldeles för hårt för att sätta dessa pengar i risk.

Men minimal risk, alltså en sådan det behövs något riktigt stort för att det ska urarta kan jag ta.

Den del du behöver ganska snart kan du låta sitta kvar och sen använda den.

Minimal riskt = låt sitta kvar.
låg risk = indexfonder.
högre risk = aktier och övriga fonder.

Allt beror på hur länge du har tänkt att pengarna ska få vara placerade?
Citera
2016-06-26, 23:27
  #6
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
självklart riskfritt.

Behöver dock hälften utav pengarna inom kort.


Riskfritt och hälften av pengarna ska användas inom kort?

Märks att du är okunnig, inte ens ditt nuvarande sparkonto uppfyller kraven.
Citera
2016-06-26, 23:30
  #7
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Jag nöjer mig som sakt med en helt OK avkastningen, är inte ute efter några höjdar äventyrer. Har jobbat alldeles för hårt för att sätta dessa pengar i risk.

Men minimal risk, alltså en sådan det behövs något riktigt stort för att det ska urarta kan jag ta.

Vill du inte ta någon risk alls så blir det inte mycket mer spännande än sparkonto med insättningsgaranti. Sen beror det på hur du definierar risk, tittar man på ett tillräckligt långt perspektiv så har det historiskt aldrig varit en dålig affär att följa index, men det händer ändå att du ibland går back flera år i rad.
Citera
2016-06-26, 23:59
  #8
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Den del du behöver ganska snart kan du låta sitta kvar och sen använda den.

Minimal riskt = låt sitta kvar.
låg risk = indexfonder.
högre risk = aktier och övriga fonder.

Allt beror på hur länge du har tänkt att pengarna ska få vara placerade?

Den andra hälften kan sitta kvar i ett par år, läste något om ISK hos avanza hur fungerar den?
Citera
2016-06-27, 00:00
  #9
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Vill du inte ta någon risk alls så blir det inte mycket mer spännande än sparkonto med insättningsgaranti. Sen beror det på hur du definierar risk, tittar man på ett tillräckligt långt perspektiv så har det historiskt aldrig varit en dålig affär att följa index, men det händer ändå att du ibland går back flera år i rad.

Jag förstår, man ändå kanske borde hålla sig till det.
Men inflationen äter upp en del utav pengarna per år, så det känns fortfarande sisådär
Citera
2016-06-27, 02:12
  #10
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Jag förstår, man ändå kanske borde hålla sig till det.
Men inflationen äter upp en del utav pengarna per år, så det känns fortfarande sisådär


Vi har ingen inflation just nu, bostadsmarknaden räknas inte av någon anledning. Så för din riskfria investering får du nog helt enkelt konsultera klassikern "Pengarna i madrassen". Olika valutor rekommenderas, som du märkt av Brexit så är inte ens kontanter i handen riskfritt eftersom t.ex kronan kraschat en 5% jämfört med t.ex dollarn på någon dag. Glöm inte att räkna med växelkursen!
Citera
2016-06-29, 01:05
  #11
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hej,

Jag har lyckats samla på mig ca 500k genom åren, hälften av dessa ligger på ett sparkonto på 0,60%ränta och hälften på ett helt vanlig konto.

Känns som att jag går back väldigt mycket per år, vill få pengarna att arbeta men är en aningen för lat för att bli mer insatt i tjäna-på-ränta-systemet

Så skulle behöva lite tips av kunniga, förväntar mig inte att ni ska kunna lära mig vad aktier är utan det får man själv ta och läsa, det har jag förstått och har knappt vågat åka in i den världen.

Men vad finns det för andra simpla placeringar med helt ok avkastning? självklart riskfritt.

Behöver dock hälften utav pengarna inom kort.
Ja, du är lat. Jag hade xxx men det berättar jag Fan inte för dig. Latoxe!
Citera
2016-06-29, 19:19
  #12
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Ja, du är lat. Jag hade xxx men det berättar jag Fan inte för dig. Latoxe!

OK, du blev cool nu och plockade på dig lite pluspoäng för den häftiga kommentaren, grattis!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback