Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-26, 20:58
  #1
Medlem
Bus111s avatar
Hoppas den hamnat i rätt forum del....

Såg detta i Metro 16-06-23.
Men förstår inte vad dom menar?
Är det när Thc gått ut ur kroppen som Thc syran bildas?
Om jag tolkar det rätt,så när du längre inte är påverkad av cannabis kan du köra ex. bil utan att åka fast?
Om så är fallet hur länge stannar thc i kroppen eller hur länge är man ungefär flummig?

Så här såg artikeln ut.


Omkring 150 personer kan felaktigt ha lagförts för drograttfylleri.

Åklagarmyndigheten ska kolla upp ärenden där personer lagförts – genom dom, strafföreläggande eller beslut om åtalsunderlåtelse – för att ha kört rattfulla när de haft THC-syra i blodet. Åklagare ska sedan pröva om det finns skäl för resning eller klagan.

THC-syra är en nedbrytningsprodukt av det narkotikaklassade ämnet THC, den aktiva substansen i cannabis. För att kunna dömas till drograttfylleri krävs att det utretts att föraren hade narkotika i blodet vid själva körningen och då räcker inte en förekomst av THC-syra.
–– ADVERTISEMENT ––

Det har upptäckts att formuleringarna i analysbesked från Rättsmedicinalverket felaktigt kunnat tolkas som att THC-syra ska tolkas som narkotika.

Åklagarmyndigheten har upptäckt åtminstone cirka 150 fall åren 2008–2013 där "lagföringen kan antas vara felaktig"
__________________
Senast redigerad av Bus111 2016-06-26 kl. 21:00. Anledning: Var 2a på den till papperskorgen
Citera
2016-06-26, 21:18
  #2
Medlem
Vanliga drogtester som har gjorts eller görs letar inte efter THC utan THCsyra eftersom THC bryts ner i kroppen efter ca 2 timmar....med andra ord, du tänder av...ruset går över.
Citera
2016-06-26, 22:00
  #3
Medlem
Undrar hur sådant hanteras av större transportföratag, tror inte tex mtr godkänner att man har rökt för typ 4-5 timmar sen. Och det tror jag resenärerna är glada över.
Citera
2016-06-26, 23:13
  #4
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit39
Vanliga drogtester som har gjorts eller görs letar inte efter THC utan THCsyra eftersom THC bryts ner i kroppen efter ca 2 timmar....med andra ord, du tänder av...ruset går över.
Det tar 8-10h innan THC inte finns i spårbara mängder i blodet.
De tester man pratar om i TS, är blodprov.
Där man har använt TCH-syran-testet(metaboliten), och använt detta som man vore rattonykter på cannabis.
Och där blodprovet inte heller kunnat påvisa THC i spårbara mängder i blodet.

Dock finns det redan en tråd om detta har jag för mig.
Jag har faktiskt stött på ett par av dessa som sagt de rökt för 7 dagar sedan, men fått ett positivt resultat på blodprov.
Jag vet jag ifrågasatte detta, men det gjorde inte dom och blev därmed dömda.
Hur stor lyckan är att få domen uppriven, beror väl hur länge sedan det var man åkte dit.
Har man redan fått tillbaka körkort, så är det en klen tröst att bli frikänd nu.
Citera
2016-06-26, 23:19
  #5
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loms71
Undrar hur sådant hanteras av större transportföratag, tror inte tex mtr godkänner att man har rökt för typ 4-5 timmar sen. Och det tror jag resenärerna är glada över.
4-5h efter, så har man med rätt storsäkerhet spårbara mängder THC i blodet.
Vilket betyder enligt Svensklag att du är rattonykter, och det förstår jag att ingen är glad över.
MEn upp mot 8-10h så säger RMV att det inte ska finnas spårbara mängder med THC i blodet.
Vilket då betyder att det är fritt fram att köra.
Vilket inte är så konstigt, då ruset är helt borta då.
Sen kan väl tilläggas, går man stenhårt på 10h tex, så kan det säkert vara så att någon gång går det över tiden.
Lika väl det kan gå ur på kortare tid.
Men man vara mer säker och "måste" röka cannabis, så skulle jag köra på att sista röktillfället är 12h före man ska köra bil.
Du kanske inte är alltid helt hemma, men efter vägrat ge urinprov och transportering till sjukhus.
Så har det gått någon timme till, och det vore faan om man skulle vara positiv på THC då:
Dock är det 100% att du åker dit på metaboliter av THC, då detta ingår i ett blodprov.
Citera
2016-06-29, 17:41
  #6
Medlem
Du lämnar ju urinprov istället för Blodprov hos ploisen så det där e lurigt
Citera
2016-06-29, 19:10
  #7
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0psh0tta
Du lämnar ju urinprov istället för Blodprov hos ploisen så det där e lurigt

Man har rätt att neka urinprov och kräva blodprov istället, men det brukar inte någon på polisstationen självmant berätta, det är något man själv måste känna till. Polisen känner ju till att spår av THC stannar kvar längre i urinen än blodet, och därför låter de avsiktligt bli att berätta att man egentligen får välja mellan blodprov och urinprov. Har hört många berättelser, inte minst här på FB, där folk har varit tvungna att tjata (och ljuga om att ha fobi för att kissa framför andra osv) som fan för att få lämna blodprov.

Som jag förstår det gäller förresten de här domarna endast människor som blivit stannade av polisen när de varit ute och kört. De flesta som förlorar sitt körkort gör det inte genom att bli dömda för rattfylleri, utan genom att bli dömd för vanlig ringa narkotikabrott, Att bli dömd för ringa narkotikabrott räcker för att Transportstyrelsen ska tycka man är "opålitlig i nykterhetsanseende". Då får man ett brev som ser ut så här: https://twitter.com/SnilletJohan/sta...09777821040640
Citera
2016-06-30, 00:00
  #8
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Man har rätt att neka urinprov och kräva blodprov istället, men det brukar inte någon på polisstationen självmant berätta, det är något man själv måste känna till. Polisen känner ju till att spår av THC stannar kvar längre i urinen än blodet, och därför låter de avsiktligt bli att berätta att man egentligen får välja mellan blodprov och urinprov. Har hört många berättelser, inte minst här på FB, där folk har varit tvungna att tjata (och ljuga om att ha fobi för att kissa framför andra osv) som fan för att få lämna blodprov.

Som jag förstår det gäller förresten de här domarna endast människor som blivit stannade av polisen när de varit ute och kört. De flesta som förlorar sitt körkort gör det inte genom att bli dömda för rattfylleri, utan genom att bli dömd för vanlig ringa narkotikabrott, Att bli dömd för ringa narkotikabrott räcker för att Transportstyrelsen ska tycka man är "opålitlig i nykterhetsanseende". Då får man ett brev som ser ut så här: https://twitter.com/SnilletJohan/sta...09777821040640

Du har all rätt att neka blodprov också. Om du säger *NEJ* har vårdpersonal ingen rätt att ta blodprover mot din vilja. Det krävs ett vårdintyg för att få använda tvång inom sjukvården, och det är inte lätt att få ett sånt.
Citera
2016-06-30, 04:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Du har all rätt att neka blodprov också. Om du säger *NEJ* har vårdpersonal ingen rätt att ta blodprover mot din vilja. Det krävs ett vårdintyg för att få använda tvång inom sjukvården, och det är inte lätt att få ett sånt.


Har du en länk på det så vore det ypperligt för det har jag aldrig hört.. mycket intressant i sådana fall.

MvH.
Citera
2016-06-30, 08:57
  #10
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
Har du en länk på det så vore det ypperligt för det har jag aldrig hört.. mycket intressant i sådana fall.

MvH.

Det finns flera internationella överenskommelser som Sverige skrivit på. Mest rakt på sak är punkt 3 i Tokyo:

https://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_Tokyo

Läkare och vårdpersonal får ALDRIG medverka till bestraffning och de får ALDRIG använda tvång (så länge patienten inte bedöms galen).

Det här är rätt allvarliga saker på nivån "Human Rights" som svenska staten bryter mot. En läkare som tar blodprov på en fasthållen fånge skall bli av med legitimationen och sitta i fängelse.

Naturligtvis vill absolut ingen i det politiska etablissemanget komma i närheten av den här frågan!
Citera
2016-06-30, 12:08
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Det finns flera internationella överenskommelser som Sverige skrivit på. Mest rakt på sak är punkt 3 i Tokyo:

https://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_Tokyo

Läkare och vårdpersonal får ALDRIG medverka till bestraffning och de får ALDRIG använda tvång (så länge patienten inte bedöms galen).

Det här är rätt allvarliga saker på nivån "Human Rights" som svenska staten bryter mot. En läkare som tar blodprov på en fasthållen fånge skall bli av med legitimationen och sitta i fängelse.

Naturligtvis vill absolut ingen i det politiska etablissemanget komma i närheten av den här frågan!
Har du nått om denna har använts och fungerat?
Då sluppit UP och BP?
Citera
2016-06-30, 13:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Du har all rätt att neka blodprov också. Om du säger *NEJ* har vårdpersonal ingen rätt att ta blodprover mot din vilja. Det krävs ett vårdintyg för att få använda tvång inom sjukvården, och det är inte lätt att få ett sånt.

Jag tror de flesta hellre önskar blodprov mot sin vilja än urinprov mot sin vilja.

http://www.svd.se/fick-kateter-insatt-med-tvang
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback