Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-07-31, 13:45
  #61
Medlem
OliverCromwells avatar
Ytterligare en aspekt är att ateisterna följde med stor tillit de etablerade ateisternas råd om att rösta Bremain. Samtidigt som de kristna var rebelliska mot sina ledare.

Kan eventuellt tyda på att kristna är mer kritiska mot etablissemanget i allmänhet, medan att ateister följer blint auktoriteter, så länge den är "progressiv" och "framåtsträvande".
Citera
2016-07-31, 19:47
  #62
Medlem
Patrik2108s avatar
Har varit frånvarande från religionsforumet en tid och har missat detta. Som OliverCromwell var inne på i ett tidigare inlägg så tror jag EU representerar en form av världsligt övermod, vilket kristna inte gillar. Jag är själv lite fascinerad av profetior och jag har kommit att koppla ihop EU med bibelns vilddjur. EU:s medlemmar skall ju tydligen skrämmas till underkastelse. Alla de nackdelar man drabbas av om man lämnar EU är medvetna handlingar av EU. Man måste lyda, eller betala, för att få del av "russinen". EU är på så sätt ett monster egentligen. Kopplingen till bibelns vilddur är inte långsökt.

edit. Jag var ungefär 10:a på den uppfattningen. Jag brukar inte läsa tråden förutom 1-2 sidor innan jag postar.
__________________
Senast redigerad av Patrik2108 2016-07-31 kl. 20:06.
Citera
2016-07-31, 20:13
  #63
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ytterligare en aspekt är att ateisterna följde med stor tillit de etablerade ateisternas råd om att rösta Bremain. Samtidigt som de kristna var rebelliska mot sina ledare.

Kan eventuellt tyda på att kristna är mer kritiska mot etablissemanget i allmänhet, medan att ateister följer blint auktoriteter, så länge den är "progressiv" och "framåtsträvande".

Det är nog så att den stora skaran ateister i dag är nickedockor som följer ledarna.
Citera
2016-08-07, 05:32
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell


Vad tror ni är de främsta orsakerna till dessa skillnader mellan ateister och kristna i synen på EU?

Vad är orsaken till att ateister är mer positiva till EU?

Vad är orsaken till att kristna är mer negativa till EU?

Ni kan även ta upp andra intressanta demografiska observationer/aspekter i undersökningarna kring hur folk i UK röstade. Men se i så fall till att knyta an det till huvuddiskussionen för tråden.


Nu tror jag visserligen att resultaten har mer att göra med aldersgrupper än kristna vs ateister. Som jag förstatt det var det fler människor av den äldre generationen som röstade för Brexit medan yngre människor ville stanna kvar i eu. Sannorlikheten att den yngre generationen bestar av ateister medan det finns en större andel kristna bland de äldre är nog ganska stor, sa kristendom eller ateism behöver inte vara den avgörande skillnaden.

A andra sidan kan det vara sa att kristna är mer traditionella av sig och som nagon nämnt, dessutom känner sig hotade av muslimer som kanske inte är sa toleranta gentemot kristna.

Nu glömde jag bort vad mer jag skulle skriva sa det far vara allt för mig. Godnatt.
Citera
2016-08-11, 21:06
  #65
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansKraut
Nu tror jag visserligen att resultaten har mer att göra med aldersgrupper än kristna vs ateister. Som jag förstatt det var det fler människor av den äldre generationen som röstade för Brexit medan yngre människor ville stanna kvar i eu. Sannorlikheten att den yngre generationen bestar av ateister medan det finns en större andel kristna bland de äldre är nog ganska stor, sa kristendom eller ateism behöver inte vara den avgörande skillnaden.

A andra sidan kan det vara sa att kristna är mer traditionella av sig och som nagon nämnt, dessutom känner sig hotade av muslimer som kanske inte är sa toleranta gentemot kristna.

Nu glömde jag bort vad mer jag skulle skriva sa det far vara allt för mig. Godnatt.

Du är välkommen tillbaka om du har fler andra funderingar kring detta.
Citera
2016-08-11, 21:09
  #66
Medlem
HORJESUSs avatar
Dom hade olika åsikter.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback