Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-26, 13:48
  #1
Medlem
Människans ögon har utvecklats för att kunna uppfatta ljus mellan våglängderna 390 nm till 750 nm (nanometer). Öronen är begränsade till frekvenser på 20 till 20 000 Hz (hundar kan t.ex. höra frekvenser högre än 20 000 Hz). Våra sinnen är alltså begränsade och därför måste det, per automatik, finnas våglängder och frekvenser utanför det vi kan uppfatta med sinnena. Därför måste informationen som vi får genom sinnena vara ofullständig och tämligen begränsad (enligt ren logik).
Frågor: Vilka implikationer har detta? Om vi är medvetna om begränsningarna för våra sinnen, hur bryter vi då dessa begränsningar för att få en mer komplett och verklighetstrogen bild av verkligheten?
Citera
2016-06-26, 14:07
  #2
Avstängd
varför bryta dom?
Citera
2016-06-26, 17:14
  #3
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
…för att få en mer komplett och verklighetstrogen bild av verkligheten?
Definiera "verkligheten".
Citera
2016-06-26, 22:29
  #4
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Därför måste informationen som vi får genom sinnena vara ofullständig och tämligen begränsad (enligt ren logik).
Den är också förvrängd då allt som kommer in till hjärnan är elektriska impulser, och inte den verklighet som finns utanför våra sinnen.
Citera
2016-06-27, 00:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Den är också förvrängd då allt som kommer in till hjärnan är elektriska impulser, och inte den verklighet som finns utanför våra sinnen.

Ja, exakt! Jag kan inte vara den ende som tänkt såhär, finns det någon filosof som tänkt i dessa banor?
Citat:
varför bryta dom?

För att få en mer komplett bild av verkligheten. T.ex., tänk att du ska köpa bröd hos bagaren. Bagaren har grovt bröd och vitt bröd, och du ska köpa ett av dem. Men under disken ligger ett bröd gjort av en substans du inte ens visste existerade, och vars smak överstiger dina vildaste fantasier. Man kan liksom inte ha en åsikt om något man inte är medveten om. Ungefär så tänker jag
Citat:
Definiera "verkligheten".

Låt oss säga att verkligheten är den subjektiva verklighet varje person ser/upplever, dvs. "consciousness", dvs. verkligheten är annorlunda för alla.
Citera
2016-06-27, 08:53
  #6
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Ja, exakt! Jag kan inte vara den ende som tänkt såhär, finns det någon filosof som tänkt i dessa banor?

Många. Bishop Berkeley och Kant.
Äldre filosofer som Platon, Heraclitus, Permenides (de blir lättare att förstå om man har denna utgångspunkt)
Mike Hockney.

Så finns även de mer religiösa inriktningarna som gett upphov till kristendomen, t.ex. gnosticism och hermeticism.
__________________
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-06-27 kl. 08:59.
Citera
2016-06-27, 09:59
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Ja, exakt! Jag kan inte vara den ende som tänkt såhär, finns det någon filosof som tänkt i dessa banor?


För att få en mer komplett bild av verkligheten. T.ex., tänk att du ska köpa bröd hos bagaren. Bagaren har grovt bröd och vitt bröd, och du ska köpa ett av dem. Men under disken ligger ett bröd gjort av en substans du inte ens visste existerade, och vars smak överstiger dina vildaste fantasier. Man kan liksom inte ha en åsikt om något man inte är medveten om. Ungefär så tänker jag

jag skulle ta det grova brödet. eller båda om jag var på det humöret. och om bagaren har ett bröd bakat på nån mystisk okänd substans under disken så kan han få ha det där. inga underdisken-deals för mig tack.

faktum är att jag hellre bakar mina egna bröd. godare, billigare, och nyttigare.
Citera
2016-06-28, 20:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Människans ögon har utvecklats för att kunna uppfatta ljus mellan våglängderna 390 nm till 750 nm (nanometer). Öronen är begränsade till frekvenser på 20 till 20 000 Hz (hundar kan t.ex. höra frekvenser högre än 20 000 Hz). Våra sinnen är alltså begränsade och därför måste det, per automatik, finnas våglängder och frekvenser utanför det vi kan uppfatta med sinnena. Därför måste informationen som vi får genom sinnena vara ofullständig och tämligen begränsad (enligt ren logik).
Frågor: Vilka implikationer har detta? Om vi är medvetna om begränsningarna för våra sinnen, hur bryter vi då dessa begränsningar för att få en mer komplett och verklighetstrogen bild av verkligheten?

Jag skulle vilja vända på frågan helt. Varför har vi syn och hörsel inom just dessa begränsade band, och saknar förmåga att se ultraviolett, höra infraljud och så vidare. Svaret, tror jag, har att göra med vad som ger mest "bang for the buck" för arten. Det kan inte vara en slump att de flesta varelser har grovt sett samma visuella spektrum.

Det mesta har att göra med en arts fysiska storlek. En val kan uppfatta ljud med lägre frekvens (längre våglängd) än en människa beroende på sin storlek till mindre kostnad än en människa. En fladdermus kan höra långt upp i ultraljudsspektrumet.

Jag håller med, den information vi får från sinnena är begränsad men verkar vara god nog för vår storlek och behov.

Hoppas fler svarar i tråden eftersom frågan är intressant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback