Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-26, 12:20
  #1
Medlem
Jag tänkte gå en språkkurs på 3 veckor i Beijing och bo i värdfamilj eller studentlägenhet under studietiden. Och jag tänkte söka turistvisum på 30 dagar så att jag kan resa lite efter. Tänkte resa runt de sista dagarna av mitt turistvisum. Hur många hotellnätter måste jag bifoga kopia av när jag söker visum? Räcker det att jag bokar hotell till efter att jag har studerat eftersom att jag inte bor på hotell under studietiden? Eller måste jag bifoga kopia på hotellbokning den första tiden i Kina? Vill ju inte tvingas boka och betala för hotell när jag ändå inte ska bo där.
Citera
2016-06-26, 14:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esmeralda-1
Jag tänkte gå en språkkurs på 3 veckor i Beijing och bo i värdfamilj eller studentlägenhet under studietiden. Och jag tänkte söka turistvisum på 30 dagar så att jag kan resa lite efter. Tänkte resa runt de sista dagarna av mitt turistvisum. Hur många hotellnätter måste jag bifoga kopia av när jag söker visum? Räcker det att jag bokar hotell till efter att jag har studerat eftersom att jag inte bor på hotell under studietiden? Eller måste jag bifoga kopia på hotellbokning den första tiden i Kina? Vill ju inte tvingas boka och betala för hotell när jag ändå inte ska bo där.

Du kan alltid boka något billigt på hotels.com och sedan avboka när du fått bekräftelsen. Lätt som en plätt.
Citera
2016-06-27, 05:25
  #3
Medlem
Bairuilongs avatar
För mig har det fungerat bra att bara boka en enda hotellnatt, och till det skriver jag i ansökan att resterande boende kommer jag att boka när jag är på plats i Kina.

Mvh
Citera
2016-06-27, 19:35
  #4
Medlem
Plugga ALDRIG på ett turistvisum vad du än gör. Risken att bli påkommen är kanske inte jättestor (poliskontroller är emellertid inte ovanliga), men blir du det på något sätt blir du arresterad och i bästa fall bötfälld, i värsta fall utvisad med inreseförbud.

Kina är inte Sverige - där gillar de inte illegaler.

Det Visum du ska skaffa är ett X2-visum (studier i under 6 månader) i motsats till L-Visum (turism)

Tänk också på att registrera dig hos myndigheterna inom 24 timmar från ankomst. Bor du på hotell sköter de detta, men du ska ju bo hos värdfamilj, så då är det viktigt att gå till närmaste Public Security Bureau
__________________
Senast redigerad av Crazydre95 2016-06-27 kl. 19:48.
Citera
2016-06-28, 05:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazydre95
Plugga ALDRIG på ett turistvisum vad du än gör. Risken att bli påkommen är kanske inte jättestor (poliskontroller är emellertid inte ovanliga), men blir du det på något sätt blir du arresterad och i bästa fall bötfälld, i värsta fall utvisad med inreseförbud.

Kina är inte Sverige - där gillar de inte illegaler.

Det Visum du ska skaffa är ett X2-visum (studier i under 6 månader) i motsats till L-Visum (turism)

Tänk också på att registrera dig hos myndigheterna inom 24 timmar från ankomst. Bor du på hotell sköter de detta, men du ska ju bo hos värdfamilj, så då är det viktigt att gå till närmaste Public Security Bureau

Jag har läst att det går bra med ett turistvisum för kortare språkkurser.
Citera
2016-06-28, 12:53
  #6
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazydre95
Plugga ALDRIG på ett turistvisum vad du än gör. Risken att bli påkommen är kanske inte jättestor (poliskontroller är emellertid inte ovanliga), men blir du det på något sätt blir du arresterad och i bästa fall bötfälld, i värsta fall utvisad med inreseförbud.

Kina är inte Sverige - där gillar de inte illegaler.

Det Visum du ska skaffa är ett X2-visum (studier i under 6 månader) i motsats till L-Visum (turism)

Tänk också på att registrera dig hos myndigheterna inom 24 timmar från ankomst. Bor du på hotell sköter de detta, men du ska ju bo hos värdfamilj, så då är det viktigt att gå till närmaste Public Security Bureau

T.ex. skolan INTO skriver:

"If you are studying a programme with INTO China that lasts less than six months, you should apply for a Tourist Visa (L). A Tourist Visa is valid for the INTO China Summer Language Programme and is standard practice for short-term language programmes in China as it is much easier and quicker to obtain than a Student Visa (X1)."

Mvh
Citera
2016-06-28, 15:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
"If you are studying a programme with INTO China that lasts less than six months, you should apply for a Tourist Visa (L). A Tourist Visa is valid for the INTO China Summer Language Programme and is standard practice for short-term language programmes in China as it is much easier and quicker to obtain than a Student Visa (X1)."

Mvh
Så var det innan X2-visumet infördes. Notera att sidan du citerar jämför L=turism med X1=studier över 6 månader. X2 är för studier under 6 månader.

Det har jag i vart fall hört av kinesiska gränsmyndigheter (håller nämligen kontakt med gränsmyndgheter världen över för att hålla mig uppdaterad kring dylikt). Esmeralda: fråga gärna på Ambassaden. Säger de att ett L-Visum går bra för en kortare språkkurs så visst, men åk inte dit på ett L-Visum utan att Ambassaden säger att det går bra
__________________
Senast redigerad av Crazydre95 2016-06-28 kl. 15:41.
Citera
2016-08-30, 14:42
  #8
Medlem
kinarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazydre95
Plugga ALDRIG på ett turistvisum vad du än gör. Risken att bli påkommen är kanske inte jättestor (poliskontroller är emellertid inte ovanliga), men blir du det på något sätt blir du arresterad och i bästa fall bötfälld, i värsta fall utvisad med inreseförbud.

Kina är inte Sverige - där gillar de inte illegaler.

Det Visum du ska skaffa är ett X2-visum (studier i under 6 månader) i motsats till L-Visum (turism)

Tänk också på att registrera dig hos myndigheterna inom 24 timmar från ankomst. Bor du på hotell sköter de detta, men du ska ju bo hos värdfamilj, så då är det viktigt att gå till närmaste Public Security Bureau

Den som bara går på en kortare kurs på några veckor behöver inget student visum. Det går bra med ett (L) besöks visum. Den som formellt skriver in sig på t ex ett universitet skall ha student visum.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2735436

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback