Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-07-09, 13:09
  #25
Avstängd
Knullep0jks avatar
enligt logiken ja,

den är ju absolut,
Citera
2016-07-09, 14:50
  #26
Medlem
starke_adolfs avatar
Många som skriver om en objektiv sanning. Är objektiv verkligen ett nödvändigt tillägg? Även en objektiv sanning är väl i någon mening subjektiv, då den utgår från en tänkt icke-betraktare.
Citera
2016-07-09, 15:42
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullep0jk
enligt logiken ja,

den är ju absolut,

Jag är beredd att hålla med dig om att den i varje fall för oss mot det absoluta. om vi tolkar logiken såsom dess betydelse motsvarade i sitt antika urpsprung. Aristoteles ansåg exempelvis att en människas inre känslor också var en grundläggande del av begreppet och av essentiell betydelse i metadogikens innebörd av människors förståelse av sig själva och sin omvärld.
Citera
2016-07-10, 02:15
  #28
Medlem
Om det har varit lite oklart för vad jag försökt att redogöra för i mina något "röriga" inlägg kommer här en sista sammanfattning.
1.Vad jag menar med en objektiv sanning.
2.Hur man kan få en ökad förståelse utav den: Jag har antytt att det exempelvis inom filosofiska och religiösa inriktningar finns sammanbundna och återkommande likhetstecken eller mönster. Detta indikerar/antyder för mig att en underliggande objektivitet/sanning finns som grund inom dessa. Eftersom att allt som finns till är sprunget ur den ursprungliga singulariteten är vi alla en del av den samma och genom att se likhetstecknen som återfinns inom "delarnas" eget identitets-sökande kan vi få en skarpare helhetsbild av vad denna singulariteten/enigheten/helheten/sanningen/objektiviteten faktiskt är.
3.Vad som måste ske innan en ökad förståelse av sanningen är möjlig: För att man öht ska kunna se dessa grundläggande strukturer/mönster inom sig själv och i den yttre verkligheten är det nödvändigt att man har viljekraften som krävs för att bryta ner alla de mentala hinder som omöjliggör för att denna processens får sin inledning/ininitiering.
Citera
2016-08-29, 12:28
  #29
Medlem
För att svara på orginalfrågan. Mark Passio's seminarie om de s.k. "Naturlagarna" ger svaren på TS frågeställning, sedan är det upp till var och en att begrunda och ta till sig om det som förmedlas är sanningsenligt eller om man tycker det är falskt. Ett tips är att ge det hela en värdig chans, för hur som helst bör det för den som kategoriserar sig i det filosofiskt lagda facket vara ett mycket underhållande seminarium.

Första delen av seminariet:
http://youtu.be/C1pkJaNbzLU
Citera
2016-08-30, 01:40
  #30
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Föregående mening var morgonflum jag egentligen inte borde ägna mig åt.

Morgonflum låt vara, men:

Citat:
Allting blir till en lögn, förutom exakt här och nu vilket alltid är sant.

Där hittade du essensen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback