Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-06-27, 02:10
  #61
Medlem
Bamsetramses avatar
Skambud, över/underpris är vardagsmat på Blocket. Suck..

Det är så sjukt frustrerande hur människor säljer 1-3 år gammal elektronik och ger en rabatt på några hundralappar..

Är folk seriöst så fattiga att de köper en gammal sliten PS4 utan garanti, med handkontroller som någon annan suttit och svettats i för 2500:-? När en helt ny, inplastad, MED garanti kostar 3000:-?

Skulle aldrig någonsin betala mer än 50% av nypris för bra begagnad elektronik. För en PS4 så är smärtgränsen alltså 1500:-. För 1000:- känns det klockrent. Men ALDRIG för 2000:-

Förövrigt kan jag som någon nämnt rekommendera Tradera. Elektronik, datorer, telefoner osv säljer alltid bra där och du får då i de flesta fall ut marknadsvärdet. Sätt helt enkelt ut varan för 1kr.

Ta dessutom aldrig som 80% av alla idiotiska säljare gör ut en fraktavgift. Samtliga studier som gjorts visar att fri frakt möjliggör ett betydligt högre försäljningspris. Jag har tjänat 300:- på 1 år gammal elektronik när jag satt ut annonsen med fri frakt och ett par högupplösta fina bilder.

Suck.. Det är så frustrerande hur människor så ofta inte använder vanligt sunt förnuft.
Citera
2016-06-27, 02:43
  #62
Medlem
Jag skulle kunna sälja den åt dig för runt 3000kr garanterat. Sålde precis mitt egna förra veckan för 3200kr, 3 spel och 2 dosor. Var inga problem.
Citera
2016-06-27, 02:44
  #63
Medlem
2000:- om du har kvitto, garanti och box borde inte vara några större problem. Men då får du skriva en ordentlig annons.
Citera
2016-06-27, 14:11
  #64
Medlem
Mongooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Skambud, över/underpris är vardagsmat på Blocket. Suck..

Det är så sjukt frustrerande hur människor säljer 1-3 år gammal elektronik och ger en rabatt på några hundralappar..

Är folk seriöst så fattiga att de köper en gammal sliten PS4 utan garanti, med handkontroller som någon annan suttit och svettats i för 2500:-? När en helt ny, inplastad, MED garanti kostar 3000:-?

Skulle aldrig någonsin betala mer än 50% av nypris för bra begagnad elektronik. För en PS4 så är smärtgränsen alltså 1500:-. För 1000:- känns det klockrent. Men ALDRIG för 2000:-

Förövrigt kan jag som någon nämnt rekommendera Tradera. Elektronik, datorer, telefoner osv säljer alltid bra där och du får då i de flesta fall ut marknadsvärdet. Sätt helt enkelt ut varan för 1kr.

Ta dessutom aldrig som 80% av alla idiotiska säljare gör ut en fraktavgift. Samtliga studier som gjorts visar att fri frakt möjliggör ett betydligt högre försäljningspris. Jag har tjänat 300:- på 1 år gammal elektronik när jag satt ut annonsen med fri frakt och ett par högupplösta fina bilder.

Suck.. Det är så frustrerande hur människor så ofta inte använder vanligt sunt förnuft.

Tradera är faktiskt bra när man vill sälja. Speciellt när det kommer till elektronik och tv-spel. Ibland har jag fått bud som ligger över priserna på prisjakt, så man kan ibland undra vilka nötter som budar...
Citera
2016-06-28, 13:37
  #65
Medlem
Gör så här sälj inte!
Packa i stället ner allt i en kartong, vänta ca 20 år och sälj sedan allt som retrorprylar med god avkastning.
Citera
2016-06-28, 14:08
  #66
Medlem
Om JAG skulle köpa en PS4 så skulle det gå till så här:

1. Kolla på prisjakt. 3000 kr för 500Gb-modellen och senaste SKU.

2. Kolla på blocket och hitta massa PS4r som är 2-3 år gamla med diverse skavanker och slitage för 2000-2500 kr.

3. Köpa nytt.

Anledningen är att då får man garanti, man vet att allt fungerar, man får senaste SKU:n (tänk modellen), inget slitage (på konsol eller handkontroll).

Kan jag köpa ett sprillans nytt PS4 utan krångel för 3000 kr så behöver ett begagnat 2-3 år gammalt PS4 kosta under 1500 kr för att jag ens ska tänka på att köpa begagnat.

Sen kanske priset kan vara lite högre om det medföljer lite spel men igen - ingen betalar hundralappar för FIFA14.
Citera
2016-06-28, 14:50
  #67
Medlem
Sålde mitt som var 2 år gammal för 3000 kr på facebook. Då följde det med 4-6 st spel, två kontroller och laddare till kontrollerna.
Citera
2016-06-28, 15:16
  #68
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Skambud, över/underpris är vardagsmat på Blocket. Suck..

Det är så sjukt frustrerande hur människor säljer 1-3 år gammal elektronik och ger en rabatt på några hundralappar..

Är folk seriöst så fattiga att de köper en gammal sliten PS4 utan garanti, med handkontroller som någon annan suttit och svettats i för 2500:-? När en helt ny, inplastad, MED garanti kostar 3000:-?

Skulle aldrig någonsin betala mer än 50% av nypris för bra begagnad elektronik. För en PS4 så är smärtgränsen alltså 1500:-. För 1000:- känns det klockrent. Men ALDRIG för 2000:-

Förövrigt kan jag som någon nämnt rekommendera Tradera. Elektronik, datorer, telefoner osv säljer alltid bra där och du får då i de flesta fall ut marknadsvärdet. Sätt helt enkelt ut varan för 1kr.

Ta dessutom aldrig som 80% av alla idiotiska säljare gör ut en fraktavgift. Samtliga studier som gjorts visar att fri frakt möjliggör ett betydligt högre försäljningspris. Jag har tjänat 300:- på 1 år gammal elektronik när jag satt ut annonsen med fri frakt och ett par högupplösta fina bilder.

Suck.. Det är så frustrerande hur människor så ofta inte använder vanligt sunt förnuft.

Underskatta inte hur korkade köpare kan vara. Jag har sålt både digitalkameror och förstärkare på blocket till priser som fick mig att skämmas. Förstärkaren tex, sålde jag till samma pris den nyare modellen kostade på HIFI-klubben då. Sålde även hemmabiohögtalare till kraftigt överpris genom att tala om för köparen att de var "samlarobjekt" och "svåra att få tag på" (vilket iofs stämde då de var en gammal utgången modell) I båda fallen var det en snubbe i blåställ som kom och plockade upp dem, just saying. Förmodligen visste de inte ens om att prisjakt existerar.

Så - det finns en anledning att beg-priserna är höga.
Citera
2016-06-29, 00:34
  #69
Medlem
RickRozays avatar
2990 för ett nytt, och du börjar på 2700.

Du är inte den klokaste.
Citera
2016-06-30, 20:24
  #70
Medlem
dipol-dipols avatar
Vad anser panelen om ett 1,5 år gammalt ps4, utan garanti, med en handkontroll och två spel för 1800? GTA5 är ett av dem. Bör man begära mer eller är det fullt rättvist?
__________________
Senast redigerad av dipol-dipol 2016-06-30 kl. 20:27.
Citera
2016-07-01, 09:01
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dipol-dipol
Vad anser panelen om ett 1,5 år gammalt ps4, utan garanti, med en handkontroll och två spel för 1800? GTA5 är ett av dem. Bör man begära mer eller är det fullt rättvist?

Jag tycker det låter som ett rättvist pris. GTA5 börjar bli lite till åren även om det fortfarande är populärt, men priset sjunker som en sten och vi ser det nog snart under hundralappen på ps-store rea.

Jag har själv två st ps4 och funderar på att skaffa en ps4.5/ps4k/ps4neo när de kommer.. Kommer nog inte att sälja något på blocket iaf, utan hellre ge/låna ut på obestämd tid/ta emot vad de ger-sälja till någon i bekantskapskretsen.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback