Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-25, 09:46
  #1
Medlem
Christopher.s avatar
Går i tankarna att köpa ett mindre skifte åkermark (8-10 hektar) och som totalt oinsatt så undrar jag om det går att få någon lönsamhet i en mindre verksamhet av detta slag.
Citera
2016-06-25, 12:24
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Har liknande tankar själv så jag följer tråden med nyfiket intresse.

Är tyvärr lite skeptisk till att det kommer att gå att få det att gå runt utan har tänkt att det nog får vara en lyxsysselsättning.
Ser förstås fram emot att bli positivt överraskad om motsatsen.
Citera
2016-06-25, 12:53
  #3
Medlem
Hur definierar du lönsamhet? Idag är det svårt även för stora bönder att få sin verksamhet att gå runt, så givetvis kan inte en bonde med 10 hektar få någon lönsamhet enligt gängse ekonomiska kalkyler. Däremot är det ju möjligt att du kan få in lite pengar på det. Förhoppningsvis tillräckligt för att betala insatsvarorna och i bästa fall även ge ett täckningsbidrag till traktorn. Men några pengar till dig själv kan du nog inte räkna med.
Citera
2016-06-26, 16:19
  #4
Medlem
meatandmoss avatar
Som nexin skrev beror det på hur du definierar.

Ska du jobba heltid? Du behöver du en gröda med högt värde per odlad areal. Jordgubbar sägs vara bland de högsta. Generellt grönsaker, örter och liknande borde vara mest lönsamt.

Ska du jobba inaktivt finns det andra sätt att optimera intäkten baserat på arbetstiden.

Mitt råd är att fundera på din strategi. Hur mycket vill du investera i kapital och rid samt vad är ditt intresse eller hobby. Måste det vara odling? Kanske camping, hästhoppningsbana, ta emot turister som testar aktiviteter? Gäller att hitta din grej
Citera
2016-06-26, 23:02
  #5
Medlem
Lönsamhet är nog att ta i. Man får nog mer se månskensjordbruk som ett fritidsintresse som bär sina egna kostnader.

Om man exempelvis odlar spannmål på sina 10 hektar, lite lagom arbetsbörda under några helger om året, kan man ett bra år räkna hem en nettointäkt på ca 20000 kr.

Men den stora fördelen är ju att man har ett aktivt företag som genererar en inkomst.
Citera
2016-06-26, 23:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyngDr
Lönsamhet är nog att ta i. Man får nog mer se månskensjordbruk som ett fritidsintresse som bär sina egna kostnader.

Om man exempelvis odlar spannmål på sina 10 hektar, lite lagom arbetsbörda under några helger om året, kan man ett bra år räkna hem en nettointäkt på ca 20000 kr.

Men den stora fördelen är ju att man har ett aktivt företag som genererar en inkomst.

Det där fungerar bara om man har bra mark och bra maskiner att bruka med. Det har man som regel inte som månskensbonde och då är man tvungen att hyra in lämplig utrustning eller snarare betala någon annan för att tröska ens åkrar. Och om man ändå ska låta någon annan göra jobbet så kan man i mitt tycke lika gärna leja bort hela jorden. Har man bra mark bör det inte vara omöjligt att få 2000/ha i arrende, utan något arbete alls. Men då är man å andra sidan inte bonde längre.
Citera
2016-06-30, 19:52
  #7
Medlem
karlkukens avatar
inte en chans om det inte är cannabis som skördas!
Alla som jag känner som har mindre gårdar måste dryga ut med ngt annat för att få ihop det.
ex. maskinförare, redovisninstjänster etc.
Med dagens uppkopplade värld är det ju inga problem att sköta ett deltidsjobb på distans, eller ha en mindre verkstad på gården, eller agera servicefirma etc. samtidigt som man brukar jorden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback