Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-25, 01:14
  #1
Medlem
woots avatar
Hejsvejs!

Kortfattat så finns det en gammal xp/vista applikation som brukade göra mitt liv lite enklare men som ej verkar kunna laddas ned längre pga gamla länkar.

Det enda som verkar finnas är en VB6 källkod och denna finnes här: http://pastebin.com/f3bb58bfd

Jag är fullkomligt ny till VB6 och hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få koden att funka i VB6, det kommer endast upp flera felmeddelanden när jag försöker att "starta".

Hur går jag tillväga för att lära mig fixa koden? Är koden gammal och behöver uppdateras?

Hjälp! Var börjar jag för att klura ut detta?

Edit: Jag är inte säker på om jag postat i rätt forumskategori.. Om det är fel så ber jag om ursäkt.
__________________
Senast redigerad av woot 2016-06-25 kl. 01:19.
Citera
2016-06-25, 09:17
  #2
Medlem
Xer0s avatar
Mer detaljer om dina felmeddelanden vore nog lämpligt.
Jag är inte alls VB6 expert, men från vad jag ser så använder man några DLLer, varav en inte tycks vara ett standardbibliotek, utan en extern DLL.

Kod:
Private Declare Function myPostMessageA Lib "BypassedPostmessage.dll" (ByVal hWnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Long) As Long

Private Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" (ByVal lpClassName As String, ByVal lpWindowName As String) As Long

Private Declare Function GetForegroundWindow Lib "user32" () As Long

Private Declare Sub Sleep Lib "kernel32" (ByVal dwMilliseconds As Long)

Det kan inte vara så att din byggmiljö saknar något av dessa bibliotek?
Citera
2016-06-25, 09:48
  #3
Moderator
Protons avatar
VB6 har en egen del...

C# / VB.NET / .NET Framework --> Visual Basic Classic och VB-script
/Moderator
Citera
2016-06-25, 09:49
  #4
Moderator
Protons avatar
Ett par felmeddelanden hade ju inte skadat heller....
Citera
2016-06-25, 23:10
  #5
Medlem
christerys avatar
Håller med om att felmeddelanden skulle vara bra. Har inte VB6 längre på burken så jag kan inte testa. Men vill du lära dig så är det enklaste att försöka läsa vad som står i felmeddelandena och googla på dessa felkoder om du inte fattar vad som står där (dom kan vara lite kryptiska ibland).

Alltid bra att fråga, men om du inte skriver vad som händer så blir det lite klurigt att svara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback