Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-07-14, 16:23
  #37
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Borde inte trådtiteln vara Neger samlar in pengar till tiggare för att köpa bil, Göteborg, 0616.
Det är trots allt en neger som samlat ihop stålar för att ge till dessa kriminella slödder.

För övrigt bara ännu ett fall av attention whoring och blåsa i trumpeter och ropa "Titta på mig när jag ger en bil till en zigenare, titta vad duktig jag är"

gåvor sköter man snyggt och anonymt.

Matthew 6:1-4 Take heed that ye do not your alms before men, to be seen of them: otherwise ye have no reward of your Father which is in heaven.
{2} Therefore when thou doest thine alms, do not sound a trumpet before thee, as the hypocrites do in the synagogues and in the streets, that they may have glory of men. Verily I say unto you, They have their reward.
{3} But when thou doest alms, let not thy left hand know what thy right hand doeth:
{4} That thine alms may be in secret: and thy Father which seeth in secret himself shall reward thee openly."
Citera
2016-07-14, 17:08
  #38
Medlem
Svenskars dumsnällhet vet inga gränser. De flesta verkar se världen så långt ögat räcker och går på vilken individuell snyfthistoria som helst.
Så jäkla pinsamt att dessa "godhetsmännsikor" inte fattar hur hela världen ser ut!

Nästan 6 miljarder människor i fattigdom i världen. De allra fattigaste har inte en chans att ta sig hit utan svenskar hjälper de som har förmåga och möjlighet att ta sig hit och som behöver minst hjälp.
Detta vansinne som kostar 80-100 miljarder/år skulle kunna ge mat och tak över huvudet på tiotals miljoner männsikor i fattiga länder. Detta lägger Sverige på 100000 migranter som har det mycket bättre ställt.

Men dessa männsikor ser inte Svensson, och bryr sig därför inte utan använder alla pengar, som kunde hjälp dessa verkligen behövande, till människor som ofta kunnat betala sin väg hit.

Så jäkla naiva och trångsynta att det är skämmande.
Citera
2016-07-14, 17:34
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag skulle behöva en bil faktiskt. Tror ni hon kan köra en insamling på Facebook åt mig också?

Nix, du kan ju jobba så du får fixa det själv.
Citera
2016-07-14, 21:29
  #40
Medlem
Kosacks avatar
Som sagt, dags att följa upp den här historien. Hur det gick med bilköpet? Vad blev det för modell?
Och hur går det med vänskapen mellan Åsa och zigenerskan? Det blev ju vänner och systrar på kuppen! Umgås de dagligen nu?
För inte var det väl så att Åsa utnyttjade situationen för en Godhetskick och lite exponering för sitt företag?

Någon med Ansiktsbok som kan kolla upp detta?
Citera
2016-07-14, 21:36
  #41
Medlem
-Lyckat,ännu en skrotbil med zigenare på vägarna.Hoppas dom frontalkrockar med någon av negerns likasinnade.
Citera
2016-07-14, 21:57
  #42
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Borde inte trådtiteln vara Neger samlar in pengar till tiggare för att köpa bil, Göteborg, 0616.
Det är trots allt en neger som samlat ihop stålar för att ge till dessa kriminella slödder.

För övrigt bara ännu ett fall av attention whoring och blåsa i trumpeter och ropa "Titta på mig när jag ger en bil till en zigenare, titta vad duktig jag är"

gåvor sköter man snyggt och anonymt.

Matthew 6:1-4 Take heed that ye do not your alms before men, to be seen of them: otherwise ye have no reward of your Father which is in heaven.
{2} Therefore when thou doest thine alms, do not sound a trumpet before thee, as the hypocrites do in the synagogues and in the streets, that they may have glory of men. Verily I say unto you, They have their reward.
{3} But when thou doest alms, let not thy left hand know what thy right hand doeth:
{4} That thine alms may be in secret: and thy Father which seeth in secret himself shall reward thee openly."

Eller på svenska:
Matteus 6:1-4)
Om att dela med sig

1 Var försiktiga! Gör inte det som är gott bara för att man ska lägga märke till er, för då kan ni inte vänta er någon lön av er Far i himlen.

2 När ni ger en gåva till en tiggare, så ropa inte ut det som hycklarna gör. De basunerar ut sin godhet i synagogorna och på gatorna för att dra uppmärksamheten till sig genom sina goda gärningar! Jag försäkrar er: De har redan fått den lön de ska ha.

3 Och om du hjälper någon, så gör det hemligt. Din vänstra hand ska inte veta vad den högra gör.

4 Då kommer din Far som ser allt att belöna dig.


Ja säga var man vill, men här har ju Bibeln rätt. Denna kvinna gjorde nog detta mest för egen uppmärksamhet.
Citera
2016-07-14, 22:33
  #43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja säga var man vill, men här har ju Bibeln rätt. Denna kvinna gjorde nog detta mest för egen uppmärksamhet.

Inte bara bibeln. Också inom judendomen och islam finns liknande regler för respektive tzedakah och zakat.

I Sverige har både många kristna och ateister glömt bort det. Och briljerar i naivitet, enfald och självförhävelse.
Citera
2016-07-15, 01:12
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Inte bara bibeln. Också inom judendomen och islam finns liknande regler för respektive tzedakah och zakat.

I Sverige har både många kristna och ateister glömt bort det. Och briljerar i naivitet, enfald och självförhävelse.

Även så disparata tänkare som Nietzsche och John Rawls (och naturligtvis många fler) har tagit upp detta demonstrativa falska beteende och godhetsfiske i sina verk. Jag minns själv hur jag i högstadieåldern för första gången genomskådade en några år äldre tjej som skröt om hur hon skänkte pengar.

Men i dumma Sverige 2016 fungerar det förmodligen alldeles strålande.
Citera
2016-08-21, 11:15
  #45
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsalt
Tyckte det verkade på FaceBook som om hon fick 7000 rakt i handen. Tror du det blev någon bil?
Går förbi där ibland; tycker kläderna på de utesovande tiggarna brukar se lufsigare ut än vad hon har. Kan tänka mig att hon åtminstone har madrassplats i någon lånelägenhet.

Tror inte heller att det blev någon bil, pengarna hamnade nog där de andra tiggarpengarna hamnar. Det är ju lite svårt att veta om hon köpt en bil och bor i den, då får man ju nästan följa efter henne när hon gjort sitt pass klart.

Sen tror jag inte att hon vill skylta med att hon fått 7000.-/bil, inte bra för framtida tiggarpengar. Har sett ibland att tiggarna tömmer muggen på pengar, särskilt om de fått in sedlar, de låter bara något enstaka mynt ligga kvar.

Man skulle kanske ge henne en ny fin skylt som visar att hon fått 7000.- till en bil, foto från nyhetssändningen och lite text ("Känd från TV"). Skulle hon använda den? Skulle det vara bra för affärerna?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback