Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-15, 21:04
  #25
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäggarn
Quest for glory serien är ju helt suverän. Blandning mellan peka och klicka och klassisk rpg

Ja, det första hade jag när jag var ung. Fast det hette Hero's Quest då. Är rätt sugen på att köra det igen nu när jag är vuxen, men är så rädd att jag ska bli besviken.

Just nu håller jag på att ta mig igenom Full Throttle. Mycket trevligt må jag säga.
Citera
2018-10-27, 07:16
  #26
Medlem
Svennglenns avatar
Min absoluta favorit är första Broken Sword (inte director's cut). Miljöerna, stämningen och dialogen var oerhört imponerande. Köpte femman som är liknande men tyckte inte att det var i närheten av lika bra, oerhört tråkiga pussel där man ska tyda tecken och vad det nu var.
Citera
2019-01-31, 18:56
  #27
Medlem
ReDefiners avatar
Såg Coco tillsammans med dottern för några dagar sedan och kom då osökt att tänka på Grim Fandango. Det spelet var nog min favorit fast, i alla fall som jag kommer ihåg det, svårt. Vet att jag höll på länge och försökte klura ut hur man skulle framföra en "lingo" men visade sig att det inte ens behövdes...

Annars gillade jag framförallt Glotis.
Citera
2019-05-12, 23:49
  #28
Medlem
Glokulas avatar
Är ju insnöad på the curse of monkey Island. Saknar såna spel med humor och lite fundera på en lösning både två och tre gånger.
Citera
2019-06-02, 23:07
  #29
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80

För övrigt - skulle Beneath a Killing Moon och The Pandora Directive sortera under peka-o-klicka eller var det en egen genre när det blandades filmsekvenser med animerade fusk-3D-miljöer? Bra som fan var det i vart fall. Och läskigt tycker jag mig minnas fast jag gick i åttan-nian.
/Pz
Ja bra spel. De var som du säger bitvis riktigt obehagliga att spela. Framför allt då man smög runt i NSAs korridorer som vaktades av någon typ av robot. Vet inte hur många gånger jag "dog" där...

Annars var ju Lucas Arts mästarna inom denna genre. Monkey Island-serien, Sam & Max, Day of the Tenticle, Full Throttle, Grim Fandango. Alltid välskrivna och humoristiska "manus". The Dig var lite halvtrist och framför allt jävligt svårt.
Citera
2019-06-02, 23:10
  #30
Medlem
Om de var bäst vet jag inte. Men de två spelen jag hade absolut roligast med var Kings Quest 7 och Indiana Jones and the fate of Atlantis.

Jag och en kompis som tyvärr inte längre finns med oss spelade dessa spelen oavbrutet en sommar.
Citera
2019-06-06, 17:53
  #31
Medlem
Gosifs avatar
Jag rekommenderar starkt att du testar Indiana Jones and the Fate Of Atlantis! Ett underbart "point-&-click" spel!
Citera
2019-07-30, 17:41
  #32
Medlem
ekonomisnigelns avatar
Day of the tentacle..
Räknas Grim Fandango isåfall ja.
Citera
2019-08-05, 07:07
  #33
Medlem
Gosifs avatar
Shadowrun bör räknas
Citera
2019-12-11, 17:04
  #34
Medlem
Danlos avatar
OpenTTD (Transport Tycoon Deluxe) Gratis och bara att googla och ladda ner! SKITKUL att bygg tåg, bussar, o transportera varor o tjänster mellan städer och fabriker. En klassiker som man aldrig tröttnar på
Citera
2019-12-11, 17:45
  #35
Medlem
HuJintaos avatar
Älskar peka/klicka.

Mina personliga favoriter:
Beneath a Steel Sky (ladda ner, det är gratis)
Monkey Island spelen
Full Throttle (kul att de försökte sig på ett annorlunda koncept)
Broken Sword spelen
Deponia spelen
Flight of the Amazon Queen
Jurney Down spelen

Honorable mentions:
Grim Fandango
Day of the Tentacle
Machinarium
Samorost 3
Gemini Rue
Citera
2020-01-04, 21:52
  #36
Medlem
Gosifs avatar
Dom flesta spelen släppta av Sierra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback