Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-24, 13:56
  #1
Medlem
Hej!

För dryga fem månader sedan ställde jag mig på vågen för första gången på väldigt länge och fick till min chock se hela 101 kilo (175 lång, 23 år). Ska man gå efter mitt BMI vid den här tidpunkten så var jag i fetma kategorin. Anledningen att det kom som en chock är att vikten aldrig varit ett problem för mig, jag är med och spelar fotboll och deltar i andra aktiviteter med mina vänner precis som jag alltid gjort, men fan, kan inte gå runt och väga över 100 kg så nu sa jag till mig själv att det var dags för en ändring.

Till en början drog jag bara ner på kosten, bytte ut diverse drycker (mjölk & juice/läsk) mot vatten och började röra på mig mer. Efter kanske 2 månader var jag nu redan under 90 strecket (89.7) och skrev i det här skedet in mig på ett gym, började dessutom ganska hårt med att köra ca 4 pass i veckan, kombinerat med löpning 3 gånger i veckan vilket resulterade i att jag började käka större portioner men även falla tillbaks i gamla vanor med mycket onyttigt skit som fanns i frysen då jag var och är hungrig konstant. Under den här tiden, nästan 3 månader, har jag ökat dryga 100% i alla vikter på gymmet, men också gått upp 5 kilo (väger nu 94).

Nu har jag återigen sagt åt mig själv att börja käka mindre och sundare för att gå ner i vikt, jag är medveten om att min vistelse på gymmet kommer bli något tråkigare då jag förmodligen inte längre kommer öka i vikter, för om jag förstått det rätt måste man ligga på ett kcal överskott för att bygga muskler? Tanken är väl snarare att försöka behålla den muskelmassan jag har för att sedan kanske försöka öka när jag nått en sundare vikt. Hur som helst har jag hållit på i en vecka nu med en kost som liknar detta:

Frukost: Havregrynsgröt
Efter träning: 4 ägg och ett glas mjölk på ca 2-3 dl.
Mellanmål: 150g kvarg
Middag: Det som bjuds på hemma, skulle gissa att en snitt måltid hamnar runt ca 700 kcal
kvällsmat: 150g kvarg eller 2 ägg på någon macka

Räknar vi endast kcal så hamnar en dag på ca 1700 kcal och jag bränner närmre 3000 på en dag, alltså ett underskott på 1300, är det verkligen sunt? Veckan som gått har känts helt okej, men det är som sagt bara en vecka. Sen kan jag i princip inget om kost, har endast räknat kcal innehållet, kan tänka mig att jag kommer lida av vitaminbris eller något om jag fortsätter så här Vad är era tankar?
Citera
2016-06-24, 14:30
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Man brukar ju säga att man ska ligga på max 500 kcal underskott.

Nu vet jag inte vad det bjuds på hemma hos dig, men du skulle ju kunna komplettera med en dietshake som innehåller vitaminer m.m. Alternativt byta ut en portion kvarg mot en shake.

Den här t.ex.

http://www.svenskhalsokost.se/produkter/diet_shake
Citera
2016-06-24, 14:37
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ser ut som väldigt lite grönsaker/frukt i din diet. Försök få in lite grönt i kosten. Angående om du kan fortsätta så kommer ditt underskott inte vara samma när du gått ner dvs, din ämnesomsättning sjunker med viktnedgång vilket betyder att du får dra ner kcal ytterligare. Vanligtvis lägger man sig mellan 300-500 kcal i underskott per dag. Sen finns det givetvis dom som går på ett större underskott.
Citera
2016-06-24, 17:45
  #4
Medlem
BuddyBuildas avatar
Om du tror att du kommer behålla den muskelmassan du ökat så kan du glömma det. Ett kaloriunderskott på 1300 kcal är alldeles för mycket.
Påstår inte att du kommer förlora all muskelmassa, men en hel del iallafall.
Citera
2016-06-25, 01:25
  #5
Medlem
iVanillaGorillas avatar
^ Ditt mål verkar ju att vara att gå ner i vikt samtidigt som du behåller den muskelmassa du byggt upp. Det underskottet du ligger på kommer inte låta dig behålla all muskelmassa. Ett underskott på 1300 kcal är ett väldigt stort underskott att ligga på skulle jag säga. Om du nu vill behålla din muskelmassa skulle jag ligga på ett underskott på ungefär 500 kcal. Du kan ha ett lite större underskott men om jag var du skulle jag inte gå över ett 700 kcal underskott.

Respekt att du gör en förändring för dig själv. Är trött på tjockisar som klagar på att de är feta men vägrar göra något åt saken.
__________________
Senast redigerad av iVanillaGorilla 2016-06-25 kl. 01:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback