Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-24, 07:48
  #1
Medlem
freshboys avatar
Självklart borde man varit smart och växlat över delar av sina SEK saldon i t.ex. USD korta räntefonder redan igår.


Nu var jag inte smart nog att göra detta.


SEK har nu fallit cirka 6% mot USD.

Så vad bör man göra?

Marknaderna i UK, NO, DK, DE, USA och CA är väl öppna idag, där de sistnämnda öppnar först 6 h senare.

Jag och många andra här har tillgång på Avanza och Nordnetkonton.

Vad kan man köpa?

Strategier:

1. SEK fallet fortsätter och förvärras, man vill köpa något i USD för att dämpa förlusterna.
2. GBP har fallit 4% mot SEK, man vill köpa något i GBP för man tror fallet är en överreaktion.
3. behåll SEK och anta att överreaktionen försvinner på några dagar.

Man vill köpa produkter eller växla pengar.

Hur gör du, hur gör jag? När öppnar relevant marknad?
__________________
Senast redigerad av freshboy 2016-06-24 kl. 07:53.
Citera
2016-06-24, 07:51
  #2
Medlem
Valfrids avatar
Pundet ner ca 10% , lägg där till förmodat börsras i UK. Bör vara ett mkt gott köpläge för utlänningar idag. Tror på köp i UK under dagen. Köp stora kvalitetsbolag.

Det är under tider som dessa man kan tjäna stora pengar , Skål och Glad Midsommar gott folk.
Citera
2016-06-24, 07:55
  #3
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Pundet ner ca 10% , lägg där till förmodat börsras i UK. Bör vara ett mkt gott köpläge för utlänningar idag. Tror på köp i UK under dagen. Köp stora kvalitetsbolag.

Det är under tider som dessa man kan tjäna stora pengar , Skål och Glad Midsommar gott folk.

OK, bra idé! Kvalitetsbolag värdesatta i GBP på UK-börsen. Man måste då anta att en större del av dess ägande också då är i UK?

Jag tänker så här: Om GBP faller i värde, borde väl "allt annat lika" bara företagets börskurs i GBP öka i motsvarande grad, +-0?
Citera
2016-06-24, 07:58
  #4
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Pundet ner ca 10% , lägg där till förmodat börsras i UK. Bör vara ett mkt gott köpläge för utlänningar idag. Tror på köp i UK under dagen. Köp stora kvalitetsbolag.

Det är under tider som dessa man kan tjäna stora pengar , Skål och Glad Midsommar gott folk.

För att tjäna pengar måste man ha likvider. Kommer folk tanka på måndag? Hur många säljer av delar av sitt innehav kommande tid? Vetefasen hur jag ska göra. Har typ 0 likvider och är fullt i bolag som egentligen inte rörs av en brexit, men allt lär ju gå ner.
Citera
2016-06-24, 07:59
  #5
Medlem
Valfrids avatar
Du ska enligt mig köpa aktier noterade i Uk ja. Du får dubbel rabatt iom pundets fall och sannolikt faller även bolagens initiala kurser nu på morgonen. Så valutaeffekt+ sjunkande aktiepriser bör ge oss ett gott köpläge.

Egentligen bör en Brexit inte påverka enskilda bolag spec mkt enl mitt sätt att se på saken.
Citera
2016-06-24, 08:00
  #6
Medlem
freshboys avatar
Det enda jag hittar för t.ex. BP PLC är "depåbevis" ADR.

Avanza, bara BP i USA.
Nordnet, bara BP i Tyskland.


Jag antar det funkar att köpa BP via depåbevis (eller vad det heter) i USA. Men kan man via Nordnet eller Avanza köpa aktier direkt i UK?

Tyvärr har jag inte DeGiro konto, där detta hade gått antar jag?
Citera
2016-06-24, 08:03
  #7
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
För att tjäna pengar måste man ha likvider. Kommer folk tanka på måndag? Hur många säljer av delar av sitt innehav kommande tid? Vetefasen hur jag ska göra. Har typ 0 likvider och är fullt i bolag som egentligen inte rörs av en brexit, men allt lär ju gå ner.

Jag har det tvärt om. Jag har kvar Paradoxaktier, men i övrigt har jag nästan allt i SEK och blankningar.

Tyvärr har jag stora delar av mina SEK hos SHB, och de SUGARNA godkänner inte direktöversättning idag för det är helgdag.
Citera
2016-06-24, 08:05
  #8
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Pundet ner ca 10% , lägg där till förmodat börsras i UK. Bör vara ett mkt gott köpläge för utlänningar idag. Tror på köp i UK under dagen. Köp stora kvalitetsbolag.

Det är under tider som dessa man kan tjäna stora pengar , Skål och Glad Midsommar gott folk.

Mig veterligen så kan man inte handla aktier på FSE100 via t.ex. Avanza och Nordnet? Tja, alternativet finns ju via mäklare på telefon men då har du ett courtage på 19 GBP och jag misstänker att mäklartelefonen är stängd idag?

Själv så pytsar jag in en del i guld trots att den nått högsta nivån sedan 14'.
Citera
2016-06-24, 08:08
  #9
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Du ska enligt mig köpa aktier noterade i Uk ja. Du får dubbel rabatt iom pundets fall och sannolikt faller även bolagens initiala kurser nu på morgonen. Så valutaeffekt+ sjunkande aktiepriser bör ge oss ett gott köpläge.

Egentligen bör en Brexit inte påverka enskilda bolag spec mkt enl mitt sätt att se på saken.

Avanza:

Kundservice och Mäkleri har öppet på midsommarafton för danska, norska och andra europeiska börser kl. 08.30-17.30. USA- och Kanadahandeln är öppet som vanligt. Glad midsommar!

Man kan handla UK aktier hos Avanza via mäklare:

https://www.avanza.se/vart-utbud/pri...el-utland.html

Kan man äga UK aktier via sin ISK på Avanza? Vad skall man välja?

BP?
Citera
2016-06-24, 08:10
  #10
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Mig veterligen så kan man inte handla aktier på FSE100 via t.ex. Avanza och Nordnet? Tja, alternativet finns ju via mäklare på telefon men då har du ett courtage på 19 GBP och jag misstänker att mäklartelefonen är stängd idag?

Själv så pytsar jag in en del i guld trots att den nått högsta nivån sedan 14'.

Avanza anger att mäkleriet är öppet för europa, se ovan.

Lista över bolag i UK.

https://en.wikipedia.org/wiki/FTSE_100_Index

Hur skall man tänka?

Bankerna lär ju falla hårt, har vi bästa köpläget där?

Annars sikta på stabila inkomster och företag som Vodaphone, AstraZeneca?

Eller finns det något bred UK ETF man kan komma åt? Det finns ju en massa handlade i USA, men de kommer man väl inte åt innan de marknaderna öppnar?
Citera
2016-06-24, 08:13
  #11
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Jag har det tvärt om. Jag har kvar Paradoxaktier, men i övrigt har jag nästan allt i SEK och blankningar.

Tyvärr har jag stora delar av mina SEK hos SHB, och de SUGARNA godkänner inte direktöversättning idag för det är helgdag.

Jag sitter i Starbreeze faktiskt. De borde rimligtvis inte röras alltför mycket. Likaså Saniona. Aldrig vågat mig på blankningar faktiskt. Satt lite på köp-knappen när Nordea-nyheten kom men köpte aldrig. Är alldeles för dåligt insatt.

Ja alltså, jag har lite drygt 50 i portföljen och är fulltankad och har lite drygt 20 likvider på mitt vanliga konto, men de kommer ju inte vara tillgängliga förrän typ tisdag morgon som tidigast väl om man för över nu.

Vad hade du blankat?
Citera
2016-06-24, 08:13
  #12
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Du ska enligt mig köpa aktier noterade i Uk ja. Du får dubbel rabatt iom pundets fall och sannolikt faller även bolagens initiala kurser nu på morgonen. Så valutaeffekt+ sjunkande aktiepriser bör ge oss ett gott köpläge.

Egentligen bör en Brexit inte påverka enskilda bolag spec mkt enl mitt sätt att se på saken.

Förutom allt som händer makroekonomiskt? De riskerar förlora tillgången till den fria europeiska marknaden alternativt få ett sämre avtal än de har nu.
Räntan går upp.
Ev. bostadskrasch i London.
Prat om att Nordirland och Skottland ska lämna UK.
Valutakraschen slår mot importer, de bolag som också säljer i UK kommer att drabbas hårdast.
London som finanscentrum? Nja, storhetsdagarna är nu med all säkerhet över.

Hur det kommer gå från BP är svårt att sia om, kostnader inom UK minskar med kursfallet vilket ger en konkurrensfördel. Men hur är det med upplåningskostnaderna framgent?

Jag vet inte hur det kommer att gå, det gör ingen, men givet det vi vet är det en väldigt osäker tid framför. Och osäkerhet är inte bra, inte bra alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback