Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-02-09, 06:27
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Ok tack så mycket, hittade lite mer info igår tillslut med.
Verkar ju bli en utspädning med 67% om man inte hakar på.
Men för att minimera utspädning behöver man köpa hela 2:1 tilldelningen?




Jag spekulerar inte, har varit med sen avknoppningen, ja den går kasst nu, men kommer kanske på fötter om några år, och då funderar jag på hur man skall gå tillväga med nyemissionen.

Enklast är att sälja teckningsrätterna och sedan köpa aktier direkt på börsen så slipper man alla flrdröjningar som det innebär att vänta på aktierna i emissionen. Jag tänker göra så.
Citera
2024-02-09, 07:57
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Nej det var konstigt men på lång sikt tror jag både JM eller Bonava går väldigt bra eller väldigt dåligt härifrån. Jag har båda men det borde verkligen inte spela så stor roll vilken man köper. Det viktiga är inköpskostnader, räntor, bostadspriser osv.

Bonava har verksamhet i Tyskland, och i de baltiska länderna, som inte direkt är beroende av korkad politik i Sverige. Det är en stor fördel jämfört med JM.

Jag äger också rätt mycket Bonava nu och ser det helt klart som en chansning att de klarar av att övervintra tills tiderna ljusnar. Det kommer att bli en bra affär
Citera
2024-02-09, 07:58
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sälj skiten och dra plåstret. Det här skräpet är inget att ha. Köp aktier som går upp istället, även om de är "dyra". Det är ofta av en anledning. Kvalitet kostar.

Nja. Byggföretag är totalt utbombade nu. Bonava kommer att klara sig och botten ligger nog ungefär där vi befinner oss nu. Om ett par år är den tillbaka över 50kr (med hänsyn taget till utspädning).

Klart att det är en chansning dock. Det får man vara beredd på.
Citera
2024-02-09, 09:59
  #52
Medlem
SneakyBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Enklast är att sälja teckningsrätterna och sedan köpa aktier direkt på börsen så slipper man alla flrdröjningar som det innebär att vänta på aktierna i emissionen. Jag tänker göra så.

Ja ok, ja så kanske man skulle kunna göra. Är det något att vinna eller förlora på det?

Och är det någon som har en tanke på vad man bör teckna med tanke på utspädningen, är inte riktigt med på det?


Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja. Byggföretag är totalt utbombade nu. Bonava kommer att klara sig och botten ligger nog ungefär där vi befinner oss nu. Om ett par år är den tillbaka över 50kr (med hänsyn taget till utspädning).

Klart att det är en chansning dock. Det får man vara beredd på.

Ja lite chansning, men tror med på långsikt kommer dom tillbaka.
Citera
2024-02-09, 10:04
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Enklast är att sälja teckningsrätterna och sedan köpa aktier direkt på börsen så slipper man alla flrdröjningar som det innebär att vänta på aktierna i emissionen. Jag tänker göra så.
Det är ju inget smart generellt råd. Endast om TR handlas över dess teoretiska värde som det är bra att göra så och det skulle jag säga är ganska ovanligt. Snarare vanligare att TR handlas under dess teotretiska värde om det finns många som inte vill ta sin andel utan öser ut sina TR oavsett pris (hände t.ex. senast i Viaplay tror jag).

Och handlas den till sitt teoretiska värde så får man bara betala onödigt courtage genom att göra så. Har man det som ett långsiktigt innehav vet jag inte vad det skulle spela för roll att du får vänta lite på att få aktierna på sitt konto?

Ska man ge ett generellt nybörjarråd till någon som inte orkar sitta och bevaka hur priset på TR handlas vs. aktien så är det att behålla TR och teckna om man inte vill bli utspädd. Annars om man inte vill teckna aktier så sälj TR.
__________________
Senast redigerad av bzo 2024-02-09 kl. 10:10.
Citera
2024-02-09, 13:20
  #54
Medlem
SneakyBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det är ju inget smart generellt råd. Endast om TR handlas över dess teoretiska värde som det är bra att göra så och det skulle jag säga är ganska ovanligt. Snarare vanligare att TR handlas under dess teotretiska värde om det finns många som inte vill ta sin andel utan öser ut sina TR oavsett pris (hände t.ex. senast i Viaplay tror jag).

Och handlas den till sitt teoretiska värde så får man bara betala onödigt courtage genom att göra så. Har man det som ett långsiktigt innehav vet jag inte vad det skulle spela för roll att du får vänta lite på att få aktierna på sitt konto?

Ska man ge ett generellt nybörjarråd till någon som inte orkar sitta och bevaka hur priset på TR handlas vs. aktien så är det att behålla TR och teckna om man inte vill bli utspädd. Annars om man inte vill teckna aktier så sälj TR.

Ok tack, känns rimligt.
Men att teckna alla blir ganska mycket pengar. Humm får fundera på vad jag gör.
Citera
2024-02-09, 14:41
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det är ju inget smart generellt råd. Endast om TR handlas över dess teoretiska värde som det är bra att göra så och det skulle jag säga är ganska ovanligt. Snarare vanligare att TR handlas under dess teotretiska värde om det finns många som inte vill ta sin andel utan öser ut sina TR oavsett pris (hände t.ex. senast i Viaplay tror jag).

Och handlas den till sitt teoretiska värde så får man bara betala onödigt courtage genom att göra så. Har man det som ett långsiktigt innehav vet jag inte vad det skulle spela för roll att du får vänta lite på att få aktierna på sitt konto?

Ska man ge ett generellt nybörjarråd till någon som inte orkar sitta och bevaka hur priset på TR handlas vs. aktien så är det att behålla TR och teckna om man inte vill bli utspädd. Annars om man inte vill teckna aktier så sälj TR.

För att teckna måste man ju dock frigöra pengar på kontot. Det slipper man om man säljer teckningsrätterna. Sedan kan man fortsätta köpa för månadssparandet.

Håller med om att man inte tjänar på det men smidigt är det.
Citera
2024-02-09, 14:51
  #56
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
För att teckna måste man ju dock frigöra pengar på kontot. Det slipper man om man säljer teckningsrätterna. Sedan kan man fortsätta köpa för månadssparandet.

Håller med om att man inte tjänar på det men smidigt är det.

Bättre då att sälja aktierna och teckna nya med rätterna.
Citera
2024-02-09, 22:02
  #57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja. Byggföretag är totalt utbombade nu. Bonava kommer att klara sig och botten ligger nog ungefär där vi befinner oss nu. Om ett par år är den tillbaka över 50kr (med hänsyn taget till utspädning).

Klart att det är en chansning dock. Det får man vara beredd på.

De är utbombade av en anledning och det finns alltid risk för konkurs och avnotering. JM kommer dock att klara sig, så om man absolut ska ha ett byggbolag så skulle jag välja JM före bonava.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback