Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-14, 16:36
  #8209
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Om man ska beställa spel tex vart ska man vända sig då? Tyskland är uteslutet, vill helst köpa spel med engelsk text eller tal i. Förutom kunde man ju handla på Amazon.UK men nu får man tullavgift + moms på det också.

Vore tacksam för svar.
Jag antar att du helt enkelt kan vända dig till brittiska företag. Om du åker på konstiga avgifter eller förseningar så klaga hos politikerna och EU. Vad jag förstår skall du kunna köpa spel utan problem/tull från Storbritannien. Vad jag förstår har EU gått med på det i avtalet.
Citera
2021-04-14, 16:39
  #8210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag antar att du helt enkelt kan vända dig till brittiska företag. Om du åker på konstiga avgifter eller förseningar så klaga hos politikerna och EU. Vad jag förstår skall du kunna köpa spel utan problem från Storbritannien. Vad jag förstår har EU gått med på det i avtalet.


Ja det trodde jag också men jag får ju likväl tullavgifter inklusive moms ifrån Tullverket, jag har kontaktat brittiska företag och dom menar precis som ni att deras frakt ska innebära tullfritt men det är inget som jag märkt, jag håller på att diskutera vidare med företag men varje spel jag köpt så har jag fått räkningar ifrån tullen, väldigt trist detta. Tack för svar btw.
Citera
2021-04-14, 16:43
  #8211
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Ja det trodde jag också men jag får ju likväl tullavgifter inklusive moms ifrån Tullverket, jag har kontaktat brittiska företag och dom menar precis som ni att deras frakt ska innebära tullfritt men det är inget som jag märkt, jag håller på att diskutera vidare med företag men varje spel jag köpt så har jag fått räkningar ifrån tullen, väldigt trist detta. Tack för svar btw.
Det låter väldigt intressant. (Ursäkta att jag kallar dina problem för "intressanta".) Försök att ställa till oväsen om det, kontakta media etc.

Jag är ingen expert, men jag tror det skall vara tullfritt.

Om EU försöker införa olagliga handelshinder skall de naturligtvis tas bort. (Men jag är inte helt säker på vad som gäller.)

Om spelet däremot är t.ex amerikansk import har det alltid varit tull på det, även före Brexit.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-14 kl. 16:46.
Citera
2021-04-14, 16:48
  #8212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter väldigt intressant. (Ursäkta att jag kallar dina problem för "intressanta".) Försök att ställa till oväsen om det, kontakta media etc.

Jag är ingen expert, men jag tror det skall vara tullfritt.

Om EU försöker införa olagliga handelshinder skall de naturligtvis tas bort. (Men jag är inte helt säker på vad som gäller.)

Om spelet däremot är t.ex amerikansk import har det alltid varit tull på det, även före Brexit.

Ringde och snackade med Postnord nyss och dom sade att alla varor ifrån UK ska det betalas moms på så därför tullavgift :-( Men det märkliga är att storsäljarna i UK verkar ha fått andra direktiv, det företaget som jag brukar köpa ifrån är väldigt arga på detta för dom kommer ju säkerligen gå under om dom ej kan sälja till utländska köpare.
Citera
2021-04-14, 16:48
  #8213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Ringde och snackade med Postnord nyss och dom sade att alla varor ifrån UK ska det betalas moms på så därför tullavgift :-( Men det märkliga är att storsäljarna i UK verkar ha fått andra direktiv, det företaget som jag brukar köpa ifrån är väldigt arga på detta för dom kommer ju säkerligen gå under om dom ej kan sälja till utländska köpare.


Det är alltså inga Amerikanska importer jag är ute efter så det är engelska men jag får tull på allt.
Citera
2021-04-14, 16:51
  #8214
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Det är alltså inga Amerikanska importer jag är ute efter så det är engelska men jag får tull på allt.
Jag kan inte alls förstå det. Hoppas någon annan kan förklara varför det blir tull på brittiska produkter.
Citera
2021-04-14, 16:52
  #8215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan inte alls förstå det. Hoppas någon annan kan förklara varför det blir tull på brittiska produkter.


Ja samma här och dom brittiska säljarna verkar också väldigt förvånade över just detta...
Citera
2021-04-14, 20:27
  #8216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Ringde och snackade med Postnord nyss och dom sade att alla varor ifrån UK ska det betalas moms på så därför tullavgift :-( Men det märkliga är att storsäljarna i UK verkar ha fått andra direktiv, det företaget som jag brukar köpa ifrån är väldigt arga på detta för dom kommer ju säkerligen gå under om dom ej kan sälja till utländska köpare.

Men vad är det som är så konstigt i detta? Numer gälelr en hård gräns mellan EU-länder och GB. Detta bör inhemska brittiska företag veta om , då de röstade för Brexit. GB är numer tredjeland.
Citera
2021-04-14, 20:28
  #8217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan inte alls förstå det. Hoppas någon annan kan förklara varför det blir tull på brittiska produkter.

För att GB är tredjeland och det rådet en yttre gräns mellan EU-länder och GB. GB är att likställa med afrikanska länder.
Citera
2021-04-14, 20:37
  #8218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men vad är det som är så konstigt i detta? Numer gälelr en hård gräns mellan EU-länder och GB. Detta bör inhemska brittiska företag veta om , då de röstade för Brexit. GB är numer tredjeland.

Det som är konstigt är ju att företagen (iaf dom jag pratat med) verkar ha fått klart för sig att det ska vara tullfritt, men det är det ju uppenbarligen inte. Ja det är ju folket som röstat fram det så inget att snacka om så sett men vart mest överraskad över att företagen inte riktigt har koll på läget så att säga.
Citera
2021-04-14, 20:44
  #8219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Det som är konstigt är ju att företagen (iaf dom jag pratat med) verkar ha fått klart för sig att det ska vara tullfritt, men det är det ju uppenbarligen inte. Ja det är ju folket som röstat fram det så inget att snacka om så sett men vart mest överraskad över att företagen inte riktigt har koll på läget så att säga.

Ja, företag och folk är förda bakom ljuset. Men en del bör väl fatta vad som händer när de är i inloppet till ett nytt inbördeskrig. Oroligheterna i Belfast är just för att det gamla avtalet Nordirland-Irland har brutits av Brexit och den hårda gräns som nu är mellan de båda länderna. Det medför att släkt på båda sidor om vattnet inte får träffa varandra utan en massa papper och pass.

Engelsmännen verkar inte förstå det här med hårda yttre EU-gränser och vad det innebär att inte längre vara medlem i den inre handelsrörelsen. Länder som Norge har inte det problemet för de valde från början att inte vara med i EU. Då avtaldes det från början om handelsfriheter Norge och EU emellan. Men GB har ju försökt äta kakan och sedan behålla den. GB får stå sitt kast, inget nytt avtal kommer att komma då GB inte har något som EU tycker är intressant. Det enda som kan hända är att Frankrike och USA sätter press på Bryssel genom NATO.
Citera
2021-04-14, 21:56
  #8220
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Det som är konstigt är ju att företagen (iaf dom jag pratat med) verkar ha fått klart för sig att det ska vara tullfritt, men det är det ju uppenbarligen inte. Ja det är ju folket som röstat fram det så inget att snacka om så sett men vart mest överraskad över att företagen inte riktigt har koll på läget så att säga.
Jag tror det skall vara tullfritt men jag är inte säker.

Enligt min uppfattning smyger EU ut handelshinder. Vi får t.ex inte äta amerikansk kyckling eftersom den är doppad i klor. Det finns inget orsak att stoppa den, anser jag.

Vad gäller spelen låter det tokigt. Kan du nämna några spel och vilket företag du köpt från? Vad skriver tullen?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-14 kl. 22:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback