Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-24, 16:52
  #8161
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns inget om "plus" i detta.

Storbritannien ville ha ett Kanadaavtal och fick det till sist.

Varför ljuger du hela tiden?
Citera
2021-01-24, 16:57
  #8162
Avstängd
wwrs avatar
Här är en källa till som visar att Storbritannien ville ha ett Kanadaavtal. EU vägrade först men vek sig till sist.
Citat:
The UK will not be able to get a Canada-style Brexit deal, according to the EU’s chief negotiator.

Michel Barnier warned because of Britain’s “very particular proximity” to the bloc it cannot be offered similar terms to the one signed by Brussels and Ottawa in 2017.

Boris Johnson has repeatedly said he wants to end up with an arrangement close to the one enjoyed by Canada and the EU
https://www.politicshome.com/news/ar...gotiator-warns

Ni vet att jag sällan diskuterar vid denna tidpunkt på dygnet, därför kommenterar ni det. Men just nu kan jag inte fortsätta. Jag får återkomma senare.
Citera
2021-01-24, 17:07
  #8163
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är en källa till som visar att Storbritannien ville ha ett Kanadaavtal. EU vägrade först men vek sig till sist.

https://www.politicshome.com/news/ar...gotiator-warns

Ni vet att jag sällan diskuterar vid denna tidpunkt på dygnet, därför kommenterar ni det. Men just nu kan jag inte fortsätta. Jag får återkomma senare.

Hur mycket du än önskar så fick inte britterna det de ville ha. De ville ha Canada Plus. De ville ha tjänster med i avtalet och de ville inte ha några restriktioner på hur deras lagar skulle se ut. De kapitulerade på båda punkterna.

Ditt fel är att du tar förenklingar och politiska uttalanden från Tories som sanning. Vi andra vet att avtalet tog 4 år att diskutera för att Tories aldrig fattade vad som var möjligt att få.

Du är oskönt tyst om att det går en tullgräns mitt i Storbritannien nu eftersom avtalet kräver det. EU bestämmer mitt inne i landet...
Citera
2021-01-24, 17:07
  #8164
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Varför ljuger du hela tiden?

För att han inte kan tänka själv, hade det inte varit Brexit så hade det varit Trump som hade varit hans kärleksobjekt
Citera
2021-01-24, 17:09
  #8165
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att han inte kan tänka själv, hade det inte varit Brexit så hade det varit Trump som hade varit hans kärleksobjekt

Jag misstänker också det. Jag bemöter honom pga eventuella andra lättledda som kan tro att han har någon poäng.
Citera
2021-01-25, 09:46
  #8166
Medlem
Ondahamsterns avatar
Nu finns det en real risk att Skottland kräver en ny omröstning i maj, allt hänger på vilket parti som vinner i det skotska valet.

Boris har redan visat sig vara rädd för demokratiska principer och om Skottarna aktivt nekas en folkomröstning så finns det en risk att Skottland går sin egna IRA
Citera
2021-01-25, 09:57
  #8167
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nu finns det en real risk att Skottland kräver en ny omröstning i maj, allt hänger på vilket parti som vinner i det skotska valet.

Boris har redan visat sig vara rädd för demokratiska principer och om Skottarna aktivt nekas en folkomröstning så finns det en risk att Skottland går sin egna IRA

Nekas Skottland en omröstning så bör EU omedelbart införa strängast möjliga sanktioner mot UK.
Citera
2021-01-25, 11:19
  #8168
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nekas Skottland en omröstning så bör EU omedelbart införa strängast möjliga sanktioner mot UK.

Vi kan alltid hoppas på det (och ja jag anser samma om hur Spanien hanterade katalonernas vilja till att lämna Spanien då jag anser att den spanska regeringen skötte det hela uruselt när de ville ha en omröstning) för man kan inte säga att folkvilja och folkomröstningar ska gälla i ena stunden för att i nästa säga att de absolut inte ska tillåtas
Citera
2021-01-25, 11:27
  #8169
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vi kan alltid hoppas på det (och ja jag anser samma om hur Spanien hanterade katalonernas vilja till att lämna Spanien då jag anser att den spanska regeringen skötte det hela uruselt när de ville ha en omröstning) för man kan inte säga att folkvilja och folkomröstningar ska gälla i ena stunden för att i nästa säga att de absolut inte ska tillåtas

Håller med om alltsammans. EU har ju i sin förlängning ambitionen att bygga ett regionernas Europa. Dvs ett Europa som premierar naturliga regioner framför nationalstater skapade genom krig. Köpenhamnsregionen är ett sådant exempel. Skåne hör naturligt till Köpenhamnsregionen och inte till Sverige. På samma vis bör Katalonien och Skottland få bli naturliga regioner (nota bene känner jag dock inte till särskilt mycket om dessa utan pratar framför allt om principer).

Europas nationalstater bör oavsett upplösas på sikt och ett Europas Förenta Stater baserat på naturliga regioner bör ersätta de gamla nationalstaterna.

Edit: Det är dock besvärligare att hantera en EU-medlem som Spanien än en stat som UK, som frivilligt lämnat EU.
__________________
Senast redigerad av Sinestro 2021-01-25 kl. 11:33.
Citera
2021-01-25, 12:15
  #8170
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Håller med om alltsammans. EU har ju i sin förlängning ambitionen att bygga ett regionernas Europa. Dvs ett Europa som premierar naturliga regioner framför nationalstater skapade genom krig. Köpenhamnsregionen är ett sådant exempel. Skåne hör naturligt till Köpenhamnsregionen och inte till Sverige. På samma vis bör Katalonien och Skottland få bli naturliga regioner (nota bene känner jag dock inte till särskilt mycket om dessa utan pratar framför allt om principer).

Europas nationalstater bör oavsett upplösas på sikt och ett Europas Förenta Stater baserat på naturliga regioner bör ersätta de gamla nationalstaterna.

Edit: Det är dock besvärligare att hantera en EU-medlem som Spanien än en stat som UK, som frivilligt lämnat EU.

Absolut och jag skulle själv vilja se Frankrike (Katalaner, Ociter, Bretoner, osv), Italien (Lombarder) och Tyskland (Saxer) delas upp lika så då även de har inhemska kulturer som anser sig vara sina egna och som.har historisk bevisning för att de år sina egna grupper.

Det är även därför jag är för att kurderna ska få sitt egna land då jag anser att alla kulturer förtjänar ett land som de kan kalla sitt hem.

Men precis som du säger så är det lättare för EU att ställa sådana krav på Storbritannien nu när de inte längre är ett EU land medan det är svårare att göra så lot Rumänien eller Spanien idag
Citera
2021-01-25, 12:21
  #8171
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut och jag skulle själv vilja se Frankrike (Katalaner, Ociter, Bretoner, osv), Italien (Lombarder) och Tyskland (Saxer) delas upp lika så då även de har inhemska kulturer som anser sig vara sina egna och som.har historisk bevisning för att de år sina egna grupper.

Det är även därför jag är för att kurderna ska få sitt egna land då jag anser att alla kulturer förtjänar ett land som de kan kalla sitt hem.

Men precis som du säger så är det lättare för EU att ställa sådana krav på Storbritannien nu när de inte längre är ett EU land medan det är svårare att göra så lot Rumänien eller Spanien idag

När EU pratar om naturliga regioner så handlar det inte om uppdelning efter etnicitet. Den sortens tribalism bör vi röra oss bort ifrån. Jag tror på blandning och riktning mot kosmopolitisk kultur, men inte massinvandring som istället leder till tribalism. Det är två olika saker som många inte kan hålla isär (säger dock inte att du inte kan det).
Citera
2021-01-25, 12:53
  #8172
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
När EU pratar om naturliga regioner så handlar det inte om uppdelning efter etnicitet. Den sortens tribalism bör vi röra oss bort ifrån. Jag tror på blandning och riktning mot kosmopolitisk kultur, men inte massinvandring som istället leder till tribalism. Det är två olika saker som många inte kan hålla isär (säger dock inte att du inte kan det).

Absolut men för att vi ska kunna enas så måste de grupper som vill det få bli fria, jag är personligen starkt för skandinavism före paneuropa men för att något sådant ens skulle kunna ske så måste alla grupper få bestämma över sig själva innan man enas under något annat styrande organ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback