Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-13, 13:49
  #7981
Medlem
Det blir det enda glädjeämnet detta år, deras uttåg.

Jag har ingen förståelse över deras gnäll om avtal.
Fri på riktigt blir man bara utan avtal och det var vad de ville.

England borde rycka upp sig istället för att ta bebisens plats.
Det är mitt råd.
Citera
2020-12-13, 16:51
  #7982
Medlem
I-van-Toers avatar
Patetiskt att den här jävla fristen för samtal bara förlängs och förlängs i all oändlighet. Folk i USA ska ju tydligen acceptera "valresultatet" men i EU och Storbritannien kan man ta mig fan skita i ett demokratiskt val till tids ände. Vad är det EU-maffian inte förstår? Brexit är en hård Brexit.
Citera
2020-12-13, 17:02
  #7983
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Patetiskt att den här jävla fristen för samtal bara förlängs och förlängs i all oändlighet. Folk i USA ska ju tydligen acceptera "valresultatet" men i EU och Storbritannien kan man ta mig fan skita i ett demokratiskt val till tids ände. Vad är det EU-maffian inte förstår? Brexit är en hård Brexit.

Britterna har redan lämnat EU. Vad är det du inte fattar?

Vad man diskuterar är den framtida relationen.
Citera
2020-12-13, 17:07
  #7984
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Britterna har redan lämnat EU. Vad är det du inte fattar?

Vad man diskuterar är den framtida relationen.

Den framtida relationen med EU-maffian kan kyssa mig i arslet. Hoppas hela jävla EU får betala 500 kr/kg för torsk och annan fisk i framtiden. Eller så blir det knappt någon fisk alls i butikerna. Ja, äckel-pangasius från Asien kanske och hutlösa priser på europeisk fisk på de olika fiskhallarna.
Citera
2020-12-13, 17:58
  #7985
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Den framtida relationen med EU-maffian kan kyssa mig i arslet. Hoppas hela jävla EU får betala 500 kr/kg för torsk och annan fisk i framtiden. Eller så blir det knappt någon fisk alls i butikerna. Ja, äckel-pangasius från Asien kanske och hutlösa priser på europeisk fisk på de olika fiskhallarna.

Om det var någon mat du själv åt då? Skulle det vara lika roligt? Du verkar inte riktigt förstå att det EU du talar om är du själv.
Citera
2020-12-13, 18:07
  #7986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Den framtida relationen med EU-maffian kan kyssa mig i arslet. Hoppas hela jävla EU får betala 500 kr/kg för torsk och annan fisk i framtiden. Eller så blir det knappt någon fisk alls i butikerna. Ja, äckel-pangasius från Asien kanske och hutlösa priser på europeisk fisk på de olika fiskhallarna.
Det mesta av den fisk dagens britter äter är inte fångad i Nordsjön eller andra nära fiskevatten utan betydligt längre bort. Sill och strömming t ex är mycket mer omtyckt i Tyskland. Norge och Sverige än i England.
Citera
2020-12-14, 04:44
  #7987
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Frågor om fiske, jordbruk, vilken slags handel man skulle ha efter att övergångsperioden var över osv ingick inte i WAB (det du litet slarvigt kallar "Brexitavtalet"). De kom alltså inte upp förrän i år, efter att WAB:en hade undertecknats och clearats.

Hela idén var att under övergångs-/förhandlingsperioden så fortsätter i princip allt som vanligt mellan EU och UK, utom att UK förlorat politisk representation - man deltar inte längre i det interna politiska arbetet, har ingen EU-kommissionär etc. Men allt annat har rullat på som vanligt för att försöka skapa arbetsro för förhandlingarna och undvika trassel i handeln vid gränserna, börskriser etc. Naturligtvis stoppade britternas tjurskallighet denna vist uttänkta plan, de har ju inte varit inställda på några vettiga förhandlingar förrän klockan var fem i tolv.
Massmedia försöker sprida en bild av "britternas tjurskallighet". Men det stämmer inte, anser jag. EU kräver att få fiska på brittiska vatten för att frihandel skall kunna ske. Det anser jag vara ett orimligt krav. I vilket fall har britterna rätt att avslå det kravet.

Fransmännen har inte hävdat att de har "sedvanerätt" att fiska i brittiska vatten. Då skulle de ha gjort det tidigt och separat från handelsavtal. Men det har de inte gjort. (Nog hade det varit rimligt att ta med den i WAB tycker jag.
Citat:
The Agreement covers such matters as money, citizens' rights, border arrangements and dispute resolution
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brex...awal_agreement )
I vilket fall borde Frankrike ha nämnt det tidigare. Blir det inget avtal nu så lär inte Frankrike försöka gå till domstol i frågan. Jag vill minnas att både Mutti och Ursula försökt få Macron att tagga ned på fiskefrågan.

EU har kopplat förhandlingarna om frihandel till ett orimligt krav om fiske och låst upp förhandlingarna. I stort sett alla 28 länderna måste passa i EU-kostymen med höga avgifter. Annars kan de dra.

Kolla kartan. Klart att fransmännen nu vill försöka komma åt de vattnen.
https://www.theguardian.com/uk-news/...no-deal-brexit
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...x8wew&usqp=CAU
https://www.researchgate.net/profile...-Fisheries.png
...

Tidningarna styrs av samma globala nätverk som försöker kontrollera Europa. De försöker minska kontakt mellan människor genom t.ex överdrivna Corona-restriktioner och reseförbud. Endast genom splittring kan man försöka styra alla Europas länder från Belgien.

New York Times försökte ganska nyligen splittra de nordiska länderna genom att påstå att de övriga nordiska länderna hatade svenskar eftersom vi hade andra Coronaregler än de. Nu försöker The Guardian splittra fransmän och britter.

Tidningen skriver att Johnson hotat med militärfartyg. Vad jag kan få fram har han inte sagt något. Det verkar som om tidningarna kan ha frågat försvarsdepartementet vilket gränsskydd som kommer att finnas. Sedan blåses detta upp maximalt och det slutar med att The Guardian skriver att engelsmän inte älskar fransmän. Naturligtvis finns de skillnader åt båda håll. Men tidningarna som talar om multikultur borde ju ha förståelse för olika kulturer. Engelsk, fransk och tysk kultur är olika men är trevlig att vistas i när man är där och bör bevaras.

Men nu blir det hatpropaganda mot britterna i medierna ett tag framåt. Det beror på EU:s stelhet. I Europa måste länderna acceptera EU:s stela mall med lagstiftning, höga avgifter och fri rörlighet, annars kan de dra och förklaras som "tjurskalliga".

Citat:
Tories criticise Boris Johnson over navy gunboats Brexit threat
https://www.theguardian.com/politics...-brexit-threat

Citat:
Four navy ships to help protect fishing waters in case of no-deal Brexit
https://www.theguardian.com/uk-news/...no-deal-brexit

Citat:
Parisians: ‘We love Britain’s culture, its energy, its people. It’s sad you don’t love us too’
https://www.theguardian.com/politics...nt-love-us-too

Edit
Britterna verka ha fiskerätt även runt kanalöarna. Det blir ytterligare ett avbräck för Frankrike.
Citat:
Fishing fury: UK fishermen DISMISS Barnier’s Brexit compromise ‘will not be sacrificed!’
MICHEL BARNIER has been warned Britain will not surrender fishing grounds around the Channel Islands in order break the impasse Brexit trade talks amid a plot from Brussels to gain access to UK waters.
https://www.express.co.uk/news/polit...de-deal-latest
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-12-14 kl. 05:07.
Citera
2020-12-14, 10:28
  #7988
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Carl Bildt twittrar:

https://twitter.com/carlbildt/status...28517073739776

Har väl alltid varit en jävligt känslig fråga för engelsmännen.
Men äta kakan och ha den kvar verkar inte bara gälla engelsmännen. De får väl ha sin suveränitet när det gäller fiskevatten. Fish and Chips-verksamheten kommer blomstra.

Annars var det väl en väldigt gammal överenskommelse som låg i grunden för just fiskerätten. Även före EU fanns uppgörelser.
Tror de överskattar värdet.
Citera
2020-12-14, 16:37
  #7989
Medlem
Eu säger att britterna får äta upp all fisk själva som dom fiskar upp.
Citera
2020-12-14, 17:21
  #7990
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Eu säger att britterna får äta upp all fisk själva som dom fiskar upp.

Det får de men britter vägrar äta den fisken. Det är därför brittiska fiskare åkte till Frankrike för att sälja sin last tidigare.
Citera
2020-12-14, 18:57
  #7991
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Om det var någon mat du själv åt då? Skulle det vara lika roligt? Du verkar inte riktigt förstå att det EU du talar om är du själv.

Jag äter själv mycket fisk och Nordsjötorsk är bland mina favoriter. Men jag hoppas EU får lida på den här punkten om priserna går i taket. Det är viktigare att Storbritannien blir kvitt La Piovra en gång för alla än att jag kan äta fisk till dagens rimliga priser.
Citera
2020-12-14, 19:04
  #7992
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag äter själv mycket fisk och Nordsjötorsk är bland mina favoriter. Men jag hoppas EU får lida på den här punkten om priserna går i taket. Det är viktigare att Storbritannien blir kvitt La Piovra en gång för alla än att jag kan äta fisk till dagens rimliga priser.

EU kommer inte få lida. Britterna däremot kommer bli varse om att de inte kan äta kakan och ha den kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback