Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-19, 17:49
  #6253
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Har för mig att det var folket som ville få EU prövat och inte parlamentet. När visade parlamentet ett intresse av ett urträde?

Delar av parlamentet har väl visat det?

UKIP som har 1 representant är väl överlyckliga över tanken av brexit?
Citera
2019-10-19, 17:50
  #6254
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Delar av parlamentet har väl visat det?

UKIP som har 1 representant är väl överlyckliga över tanken av brexit?
Så du menar att UKIP drev igenom en folkomröstning om EU?
Citera
2019-10-19, 17:51
  #6255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Väljarförakt.

Inte alls. Det är ingen tillfällighet att diktaturer ofta använder just folkomröstningar med vittgående förslag som en metod för att trumfa igenom stora, oöverskådliga förändringar, köra över parlamentet och ge diktatorn vad han vill ha.
Citera
2019-10-19, 17:52
  #6256
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Så du menar att UKIP drev igenom en folkomröstning om EU?

Det är inte vad jag säger, men de var de största lögnhalsarna under kampanjandet.

Parlamentet hade inte behövt hålla i folkomröstningen men nu valde de att göra det, troligen för att man ville få tyst på UKIP och deras aktiva sabotage i EU parlamentet.
Citera
2019-10-19, 17:53
  #6257
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Inte alls. Det är ingen tillfällighet att diktaturer ofta använder just folkomröstningar med vittgående förslag som en metod för att trumfa igenom stora, oöverskådliga förändringar, köra över parlamentet och ge diktatorn vad han vill ha.
Så Storbritannien är en diktatur. Intressant.
Citera
2019-10-19, 17:53
  #6258
Medlem
Ondahamsterns avatar
Jag hade helt missat Letwin-tillägget då jag inte har haft möjligheten att sitta på nätet under större delen av dagen.

Citat:
Parlamentet i Storbritannien röstade i dag igenom Letwin-tillägget. Det stoppar en omröstningen av det senaste brexit-avtalet tills det att finns lagstiftning som säkerställer att de inte kan krascha ut ur EU.

Letwin-tillägget ska vara skrivet för att förhindra att regeringen via bakvägar och kryphål kan verka för ett avtalslöst utträde ur EU, uppger BBC. Tillägget tvingar också Boris Johnson att be EU om mer tid för att förbereda utträdet.

Senaste vid midnatt måste han ha skickat frågan om mer om tid.

Tillägget röstades igenom med 322 för och 306 mot.

Premiärminister Boris Johnson menar att det inte är tal om något större nederlag. Och är tydlig med att han inte tänker be EU om förlängd tid – trots att Letwin-tillägget röstades igenom.

– Jag kommer inte att förhandla med EU om mer tid och lagen tvingar mig inte heller att göra det, säger Johnson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-eu-om-mer-tid

Deta innebär att Johnson kan vara körd om 6 timmar och 7 minuter
Citera
2019-10-19, 17:54
  #6259
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är inte vad jag säger, men de var de största lögnhalsarna under kampanjandet.

Parlamentet hade inte behövt hålla i folkomröstningen men nu valde de att göra det, troligen för att man ville få tyst på UKIP och deras aktiva sabotage i EU parlamentet.
Och det slog slint så det sjöng i grundvalarna. GB kommer aldrig lämna EU.
Citera
2019-10-19, 17:55
  #6260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Så Storbritannien är en diktatur. Intressant.


Nej, parlamentet har ju räddat demokratin.

Fitt-Boris är mer av populistisk diktator än demokrat, dock.
Citera
2019-10-19, 17:56
  #6261
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Och det slog slint så det sjöng i grundvalarna. GB kommer aldrig lämna EU.

Storbritannien lär nog lämna, men inte under namnet Storbritannien, med tanke på hur det engelska parlamentet har varit så blind för Nordirland och Skottland under de första 2½ åren skulle jag inte bli förvånad om Brexit i slutändan blir Engxit eller Eng-Waxit med ett fristående Skottland och ett enat Irland som är kvar i EU.
Citera
2019-10-19, 17:59
  #6262
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, parlamentet har ju räddat demokratin.

Fitt-Boris är mer av populistisk diktator än demokrat, dock.
Parlamentet, sure thing baby. Nigel är det enda hopp om demokrati som finns för GB. Boris är en pajas.
Citera
2019-10-19, 18:01
  #6263
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Storbritannien lär nog lämna, men inte under namnet Storbritannien, med tanke på hur det engelska parlamentet har varit så blind för Nordirland och Skottland under de första 2½ åren skulle jag inte bli förvånad om Brexit i slutändan blir Engxit eller Eng-Waxit med ett fristående Skottland och ett enat Irland som är kvar i EU.
Skulle tro att EU hinner upplösas innan det inträffar.
Citera
2019-10-19, 18:03
  #6264
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Skulle tro att EU hinner upplösas innan det inträffar.

Nja, engelsmännen som brinner för Brexit verkar vara redo att kasta det förenade kungariket i kanalen för att de tror att det brittiska lejonet fortfarande är lika starkt som för 200 år sedan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback