Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-19, 08:35
  #6169
Medlem
Aversions avatar
Avtalet är skräp och är uppsatt för att blidka globalisterna i EU. Tyvärr går det nog igenom, sedan blir det uppförsbacke för all opposition i ett flertal år då folket tror att Tory har ”räddat dem”.
Citera
2019-10-19, 08:37
  #6170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja men UK skulle ju ha chansen att dumpa in varor i EU. Man skulle ju söka handelspartners över hela världen.

Och Sverige och andra står som idioter som inte har samma möjlighet. Vi är förbjudna att göra detta.


Jag tror vi säger samma sak. Men jag är ingen expert på handel.

Det står i avtalet att man vill sträva mot frihandel med EU och då måste EU även ha ett ord med i laget om UKs tullar.
Du var lite för snabb. Jag skrev att man bara får sälja och använda produkter som följer EU standarder inom EU.
Citera
2019-10-19, 08:42
  #6171
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du var lite för snabb. Jag skrev att man bara får sälja och använda produkter som följer EU standarder inom EU.
Då får de se till att importera sådana produkter.

UK skulle kunna importera till hur låg tull de vill och dumpa varorna på svenskar och andra som inte har samma möjlighet.

Alla EU-länderna skulle kräva samma villkor.
Citera
2019-10-19, 08:46
  #6172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då får de se till att importera sådana produkter.

UK skulle kunna importera till hur låg tull de vill och dumpa varorna på svenskar och andra som inte har samma möjlighet.

Alla EU-länderna skulle kräva samma villkor.
Det brukar innebära högre kostnader att anpassa produkten till EU. Lägg därtill högre transportkostnader så försvinner snart vinsten, för EU kan också ha zero tariffs. Alla mellanhänder vill ha en del av kakan.
Citera
2019-10-19, 08:48
  #6173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då får de se till att importera sådana produkter.

UK skulle kunna importera till hur låg tull de vill och dumpa varorna på svenskar och andra som inte har samma möjlighet.

Alla EU-länderna skulle kräva samma villkor.

Det regleras väl på nåt sätt. Jävla konstigt att jag aldrig tänkt på det. Har tom studerat angränsande ämne i ett annat sekel.
Citera
2019-10-19, 08:50
  #6174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det brukar innebära högre kostnader att anpassa produkten till EU. Lägg därtill högre transportkostnader så försvinner snart vinsten, för EU kan också ha zero tariffs. Alla mellanhänder vill ha en del av kakan.

Ja, så lär det inte fungera din jöns. Det tillverkas redan varor för EU. Klart man kan köra dem via transitland om det är lagligt.
Citera
2019-10-19, 08:53
  #6175
Medlem
Det som garanterat kommer att hända är företag i uk kommer att köra b2c via bolag i EU. Tex wiggle äger redan bike24.

Edit. Och regleras inte transit är det bara att göra tvärtom och sälja ALLT med uk transit.
Citera
2019-10-19, 08:54
  #6176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, så lär det inte fungera din jöns. Det tillverkas redan varor för EU. Klart man kan köra dem via transitland om det är lagligt.
USA gör inte det för de har inget avtal. Inte alla andra länder heller. Det blir sannolikt billigare transport att skicka det direkt till EU utan mellanhänder i nåt transitland.
Citera
2019-10-19, 08:59
  #6177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det som garanterat kommer att hända är företag i uk kommer att köra b2c via bolag i EU. Tex wiggle äger redan bike24.

Edit. Och regleras inte transit är det bara att göra tvärtom och sälja ALLT med uk transit.
Men då gäller väl EUs regler? Det är samma sak med Amazon.
Citera
2019-10-19, 09:01
  #6178
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
USA gör inte det för de har inget avtal. Inte alla andra länder heller. Det blir sannolikt billigare transport att skicka det direkt till EU utan mellanhänder i nåt transitland.
Jag måste ta paus en stund nu. Men att göra som du säger förefaller helt orimligt. Man kan inte ge specialtillstånd till ett av länderna i ett frihandelsområde att själv sätta sina tullar utåt. Varor kommer att rinna in den vägen och dumpas på oss andra.
Citera
2019-10-19, 09:05
  #6179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
USA gör inte det för de har inget avtal. Inte alla andra länder heller. Det blir sannolikt billigare transport att skicka det direkt till EU utan mellanhänder i nåt transitland.

Usa gör inte vad? Nästan allt jag köper online går via minst ett annat EU land. Jag ser inte hur det inte skulle löna sig att köra via ett land utan avgift.

Jag tror mer på att det regleras
Citera
2019-10-19, 09:18
  #6180
Medlem
Madagascars avatar
Mark Francois och Iain Duncan Smith i ERG kommer rösta för dealen.

ERG har möte nu under morgonen och ordförande Steve Baker har inte sagt hur han tänker rösta.

Någon på BBC radio 4 sa i morse att man uppskattar nu att 10 labour MPs kommer rösta för Boris deal.

Narrativet som man spinner och som har momentum nu är: "People are tired, we have to get Brexit Done and restore confidence.".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback