Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-24, 16:26
  #5545
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, du fattar inte. Han hade planerat att (i praktiken) sparka ut parlamentet ur hela Brexit-processen och sedan stå och markera tid med ena foten fram till en no-deal exit den 31 oktober. istället har han beslagits med att ha brutit mot författningen, plus att ha ljugit för statschefen - och hans politiska trovärdighet även i andra frågor är körd. Och det är i nuläget parlamentet som har den aktiva kontrollen över vad som händer.

Som sagt, förr i tiden kunde en premiärminister ha avrättats för sådant här.

Dessutom kvarstår den tidigare lagen om att Boris måste krypa till Canossa och be EU om förlängning ifall han inte har ett komplett avtal klart och godkänt om tre veckor. Alla vet att BlowJobson inte har några verkliga förhandlingar igång med EU. Allt detta går naturligtvis käpprätt emot hur Boris hade tänkt sig att det skulle bli.

Du kan tycka att det "inte borde få se ut på det här sättet" och att Boris är en hedersknyffel, men lagligt och konstitutionellt sett *är* det så här det ser ut, och Boris har knappast något manöverutrymme alls framöver - utom att avgå snart.

Vem blir ny PM?
Citera
2019-09-24, 16:28
  #5546
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hela historien bör väl dessutom vara ytterst pinsam för drottningen? Borde hon inte ha rådgjort med talmannen innan hon gick med på Boris krav? Kan det leda till att konstituionell praxis försvagar monarkens roll till fördel för talmannen ungeför som i Sverige?
Deras ordning är bisarr. Den exekutiva makten rådger monarken om beslut av den lagstiftande maktens öppettider!!??

Om man för enkelhetens skull plockar bort monarken ur ekvationen så är det fortfarande bisarrt... och absurdt... Deras ordning är alltså att den exekutiva makten bestämmer om den lagstiftande maktens öppettider.
Citera
2019-09-24, 16:36
  #5547
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu har försökt Googla om Mays avtal. Inga speciella länkar, men slutsatsen är:

Mays avtal innebar nästan inget utträde ur unionen. Det innebar att UK fortfarande befann sig inom EUs tullunion och inte hade rätt att teckna några egna handelsavtal med andra länder.

Det var min slutsats av Googlingen.
Är det inte något liknande Norge har? De kanske är lite av lydstat till EU, men ety de skrattar hela vägen till banken tror jag de kan leva med det. Om UK nödvändigtvis skall gå ur EU är nog detta det bästa för alla parter.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2019-09-24 kl. 16:46.
Citera
2019-09-24, 16:43
  #5548
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Är det inte något liknande Norge har? De kanske är lite av lydstat till EU, men ety de skrattar hela vägen till banket tror jag de kan leva med det. Om UK nödvändigtvis skall gå ur EU är nog det, det bästa för alla parter.
Remainers i tråden säger att det är sämre än att vara med i EU.

Då har man inte gått ur, anser jag. Så alla anser det dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Och sen tyckte brexitförespråkarna att det var uselt avtal då de ju förlorade sina platser i Europaparlamentet...

Googla på Nadine Dorries!
Hon var pinsam.
Men när jag nu Googlar om avtalet så finns det inte mycket att förhandla om. Det måste bli en gräns på Irland. Handel går inte att förhandla om, tror jag. EU kan inte ge UK några privilegier.

Hur man gör med de som är bosatta i EU och vice versa, har man väl löst?

Bara att gå ur. (Om bara inte Deep State motarbetat utträde 24/7)
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-24 kl. 16:47.
Citera
2019-09-24, 16:44
  #5549
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vem blir ny PM?
Om nu Boris ändå lämnar, och hade Storbrittanien varit en relativt "normal" parlamentarisk demokrati, så hade enligt min syn det smidigaste varit att liberalerna bildade en minoritetsregering med stöd av labour, utkastade/avhoppade torries och skottlandsnationalister, men om jag fattat det rätt så går jobbet till leader of the oposition - d.v.s. Corbyn!

Sedan kan det ju bli revolt i tories också, och en ny toryledare bildar regering.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2019-09-24 kl. 17:04.
Citera
2019-09-24, 16:45
  #5550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm... Men i så fall kan man ifrågasätta om den brittiska statschefen fungerar i statschefens politiska roll. Det är ju bland annat att sätta gränser för regeringens befogenheter jämtemot parlamentet. Att drottningen är 90+ gör ju inte saken lättare heller.

Jag kan inte komma ifrån att det riktiga för drottningen hade varit att innan hon gick med på preminiärministerns krav hade rådfrågat talmannen i underhuset, och när han (sannolikt) hade haft allvarliga invändingar, även laglorderna. Det är inte att försöka styra politiken, utan snarare moderera när man har en konstitutionell konflikt mellan olika instanser.


I England gillar de inte att kasta gamla traditioner överbord och bygga nytt från grunden efter idéer. Sådant gör man i Frankrike, eller ibland i Sverige, men inte i öriket.

Storbritannien har ju ingen skriven och en gång för alla kodifierad (och därmed avgränsad) grundlag: de anser sig stå över behovet av sådant. Viktiga delar av deras författning bygger på oskriven sedvänja - och en hel del tories tycker faktiskt redan nu att Bercow har utvidgat talmannens roll och politiserat den på ett sätt som de inte uppfattar som okay (och den kritiken fanns vad jag förstår redan före Brexit). Själv tycker jag att Bercow är fantastisk, han om någon har bebehållit sin värdighet och sin raka rygg under Brexit-karusellen.

Men utan en avgränsad, skriven författning, och utan viss nytänkande i fråga om monarkens roll, så är det nog inte tänkbart med en brittisk "Torekovskompromiss" eller att talmannen skulle ta över de viktigaste delarna av statschefens roll.
Citera
2019-09-24, 16:51
  #5551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu har försökt Googla om Mays avtal. Inga speciella länkar, men slutsatsen är:

Mays avtal innebar nästan inget utträde ur unionen. Det innebar att UK fortfarande befann sig inom EUs tullunion och inte hade rätt att teckna några egna handelsavtal med andra länder.

Det var min slutsats av Googlingen.

Om man ville ut ur EU framförallt på etnisk-nationalistiska motiv, för att återställa en "brittisk anda" i hela samhället, kunna återta total kontroll över migration osv från dag ett efter utträdet, sluta alla handelsavtal som man själv ville och kunna skippa all lagstiftning som portats in i den brittiska rätten från EU-rätten, då var "the May deal" självklart otillräcklig. Det kan jag utan vidare hålla med om.

Men de flesta som röstade för Brexit gjorde det knappast på sådana motiv, i varje fall inte primärt.
Citera
2019-09-24, 16:58
  #5552
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I England gillar de inte att kasta gamla traditioner överbord och bygga nytt från grunden efter idéer. Sådant gör man i Frankrike, eller ibland i Sverige, men inte i öriket.

Storbritannien har ju ingen skriven och en gång för alla kodifierad (och därmed avgränsad) grundlag: de anser sig stå över behovet av sådant. Viktiga delar av deras författning bygger på oskriven sedvänja - och en hel del tories tycker faktiskt redan nu att Bercow har utvidgat talmannens roll och politiserat den på ett sätt som de inte uppfattar som okay (och den kritiken fanns vad jag förstår redan före Brexit). Själv tycker jag att Bercow är fantastisk, han om någon har bebehållit sin värdighet och sin raka rygg under Brexit-karusellen.

Men utan en avgränsad, skriven författning, och utan viss nytänkande i fråga om monarkens roll, så är det nog inte tänkbart med en brittisk "Torekovskompromiss" eller att talmannen skulle ta över de viktigaste delarna av statschefens roll.

Lyssna på Bercow är en ren fröjd då han behandlar språket nästan njutningsfullt och med intonation som får var anglofil att få en längtan till öriket,
Citera
2019-09-24, 17:01
  #5553
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Om nu Boris ändå lämnar, och hade Storbrittanien varit en relativt "normal" parlamentarisk demokrati, så hade enligt min syn det smidigaste varit att liberalerna bildade en minoritetsregering med stöd av labour, utkastade/avhoppade torries och skottlandsnationalister, men om jag fattat det rätt så går jobbet till leader of the oposition - d.v.s. Corbyn!

Sedan kan det ju bli revolt i tories också, och en ny toryledare bildar regering.


Men Corbyn är väl en brexitör precis som BoJo? Blir ju bara same-same...
Citera
2019-09-24, 17:08
  #5554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Lyssna på Bercow är en ren fröjd då han behandlar språket nästan njutningsfullt och med intonation som får var anglofil att få en längtan till öriket,

Jag håller med, hans fantasifulla verbalitet, hans humor och hans sträva, sonora sätt att ge ordet till olika ledamöter är en ren fröjd att lyssna till. Liksom hans förening av snabba reaktioner och ett värdigt sätt, en djup känsla för det ämbete han bekläder. Som svensk suckar man avundsjukt inför en sådan lysande talman.
Citera
2019-09-24, 17:13
  #5555
Medlem
genom brexit Utan avtal bildas nog en stark handelsunion med usa,canada,mexiko och australien
saa att eu tvingas till betydligt saemre villkor aen idag med dessa laender. ett avtal med eu foere brexit skulle bara bli ett hinder foer detta.
Citera
2019-09-24, 17:22
  #5556
Medlem
hoppas paa nyval med Farage som vinnare. daa blir det inget tjafs om avtal med vilddjuret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback