Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-12, 01:03
  #5341
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Kul och snacka lite igen

Irländska paramilitära grupper har väl aldrig helt dött ut, men de har övervakats noga och varit ett mindre hot sedan 90-talet. Likaså de på andra sidan. Högst oklart om de verkligen har ökat markant sedan Brexit? Finns det några källor på det?


Om du kollar i IRA/NIRA tråden så ser du hur de har ökat sina aktiviteter sedan det började bli klart och tydligt att Nordirland ignoreras.



Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Brunhögern.... kom igen nu

Nu misstolkade du mig nog lite, jag syftar på den genuina brunhögern som du hittar i Nationell Front och Britain First, den samma brunhöger som vi ser i Nationalistforumet här på Flashback och inte den som kallas för det av folk som inte vågar ta i allt vad invandringskritik heter.

Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Generellt så är det allmänna intrycket att all Engelsk / Brittisk nationalism är ”dålig”, medan det på senare tid blivit lite sött med skottsk nationalism (framförallt när den förpackas i SNP-förpackning, dvs sossig och med anti-brittiska förtecken).
Brittisk stolthet/nationalism har sedan VK2 tonats ned något oerhört, framför allt den etniska aspekten.
Finns självklart ett syfte och mål med detta, vad det är kan du försöka klura ut! Kolla bara på senaste Census och jämför med tidigare och försök hitta samband...
Tyvärr för de ”styrande” (i brist på bättre begrepp) så är britterna fortfarande bångstyriga. Chansen att säga ifrån fanns nu vid Brexit-omröstningen, och väldigt många tog den chansen.
I övrigt har man lärt sig från tidig ålder genom skolböcker, tv-program, filmer, radio, tv osv att all nationalism är dåligt. Inte nog med det, man har precis som i Sverige lyckats bra med att tuta i ängslig medelklass att patriotism är något vulgärt och förvisat åt skränig arbetarklass (vilket på sätt och vis blivit självförverkligat). Detta tvärt om mot den tidigare brittiska nationalismen som var väldigt förankrad i de övre klasserna (se Oswald Mosley osv).
Man kan strunta i partier och dess storlekar då det säger ganska lite om strömningarna i UK. Man taktikröstar väldigt mycket och de flesta skiter faktiskt i politik och menar att det går ändå aldrig att förändra något, 68% valdeltagande är lågt.
Skulle gissa att ungefär 40% av England i dagsläget är någon form av SD/patriotism light. Med rätt förutsättningar så kan man pressa upp den siffran i över 50% vilket skedde vid Brexitvalet.
Jag tycker personligen att EU’s faktiska effekter på UK i dagsläget är försumbara. Gillar självklart inte EU men den största ”skadan” mot UK har dess egna parlamentariker åsamkat. Det är dessa opportunister och profitörer som är de riktiga bovvarna. När lampan går upp hos Leave röstare att UK inte blir ett paradis efter Brexit så kommer det finnas tre aktörer att försöka samla upp dessa.
De första är Tories, som kommer bli en karbonkopia av SD. Detta är enda chansen för dem att överleva som parti.
Andra är UKIP, vars framtid mycket hänger på hur Brexitpartiet utvecklas efter Brexit. UKIP kommer vara ett brett parti, med en del extremare element på gränsen till etno-nationalister.
Sist är Labour, som kommer satsa stenhårt på att ”arbetarklassen blev lurade av Nigel Farage”.

Summan av kardemumman är dock att kommer inte Tories och UKIP/Brexit party överens så kommer Labour vinna nästa val iom first past the post systemet.

Jag skulle gissa på att SNP+LibDems och Labour sitter i regering inom 2-3 år.
Vem som kommer vinna av de två högerfalangerna är väldigt svårt att sia om tyvärr.

Så, nu har jag suttit på telefonen och knappat tillräckligt. Allt är uträknat i minsta detalj, så allt du behöver göra nu är att dra ner till pubben och ta en Pint

Jag tror inte "Tories" kan överleva det här om de fortsätter i samma stil under Johnson, han sliter sönder partiet genom att kasta ut folk bara för att de inte håller med honom rörande Brexit osv.

Han kör en för hård och enkelriktad linje vilket leder till att politiker flyr eller kastas ut ur partiet enbart för att de inte vill se en no deal brexit.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att UKIP kommer att falla ihop då de inte har några genuina karismatiska politiker, visst de har sin beskärda del av youtubers men det är sådana som Saragon of Akkad som har sin egna beskärda del av problem samtidigt som vissa av de som har varit med sen starten har börjat lämna partiet för att folk som är betydligt mer höger än vad partimedlemmarna är bekväma med har börjat ta över.

Brexit Party skulle inte överleva om Brexit genomförs och speciellt inte om det blir en no deal brexit, de har inga politiska planer utöver Brexit.

Nej, vi lär nog få se lite nya partier och massa nytt blod inom politiken när allt är över, sedan om det är Nationalistvindar som blåser fram dessa eller inte tänker jag låta vara osagt, men om nationalistvindarna blåser i Storbritannien så är risken stor att extremsidorna får mycket mer svängrum och makt än vad vi alla är bekväma med.
Citera
2019-09-12, 01:05
  #5342
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det är inspirerande. Jag brinner för Swexit nu när jag ser hur hela UK vitaliseras av det här.

Swexit skulle dock ta längre tid då vi har en tradition av att utföra utredningar och en jäkla massa byråkrati ovanpå det, men skulle Sverige genomföra en Swexit så skulle det nog bli betydligt lugnare och bättre genomfört än Brexit.
Citera
2019-09-12, 06:28
  #5343
Medlem
klybans avatar
Skoj och se rapporten på krascha ut brexit, och hur det drabbar de som vill gå ur.
Lågutbildare och fattiga rasister klagar på de har de dåligt, och med Brexit får de det mycket sämre.

Som alltid röstar de emot sin ekonomi, har inte ens en susning varför man kan klaga på ekonomi, och sen göra en så stor miss att rösta på de som inte bryr sig om dig alls och din ekonomi.
Citera
2019-09-12, 10:38
  #5344
Medlem
Aversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om du kollar i IRA/NIRA tråden så ser du hur de har ökat sina aktiviteter sedan det började bli klart och tydligt att Nordirland ignoreras.

Ok, vilka aktiviteter är detta isåfall? Och varför är det relevant? Man kan inte ta hänsyn till terroristers vilja i dessa sammanhang.


Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror inte "Tories" kan överleva det här om de fortsätter i samma stil under Johnson, han sliter sönder partiet genom att kasta ut folk bara för att de inte håller med honom rörande Brexit osv.

Han kör en för hård och enkelriktad linje vilket leder till att politiker flyr eller kastas ut ur partiet enbart för att de inte vill se en no deal brexit.

Det är för mig helt oväsentligt vad diverse tidigare företrädare för partiet tycker och tänker. Det viktiga är vad folk röstar på och vad de tycker.
Folket tycker att Boris gör rätt och står bakom hans hårdföra linje. Detta har gjort att Tories har fullkomligt skjutit i höjden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opin...nion_polls.svg
Många av dessa väljare kommer från Labour.


Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att UKIP kommer att falla ihop då de inte har några genuina karismatiska politiker, visst de har sin beskärda del av youtubers men det är sådana som Saragon of Akkad som har sin egna beskärda del av problem samtidigt som vissa av de som har varit med sen starten har börjat lämna partiet för att folk som är betydligt mer höger än vad partimedlemmarna är bekväma med har börjat ta över.

Brexit Party skulle inte överleva om Brexit genomförs och speciellt inte om det blir en no deal brexit, de har inga politiska planer utöver Brexit.

Nej, vi lär nog få se lite nya partier och massa nytt blod inom politiken när allt är över, sedan om det är Nationalistvindar som blåser fram dessa eller inte tänker jag låta vara osagt, men om nationalistvindarna blåser i Storbritannien så är risken stor att extremsidorna får mycket mer svängrum och makt än vad vi alla är bekväma med.

Vi får se som sagt. Poängen är att väljarna inte försvinner bara för att partierna gör det. Sammanfattningsvis kan man säga att ingen idag är nöjd med politiken i UK från alla håll. Men de som vill lämna EU kan åtminstone enas för stunden bakom Boris, vilket är varför Labour och Comrade Corbyn är så rädda för ett nyval innan oktober.
Citera
2019-09-12, 11:21
  #5345
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Ok, vilka aktiviteter är detta isåfall? Och varför är det relevant? Man kan inte ta hänsyn till terroristers vilja i dessa sammanhang.

Antalet bombdåd som har direkt koppling till NIRA har ökat radikalt de senaste 3 åren, de har även ökat i antal från att bara vara runt 100 sträcket 2016 till att så sent som 2017/2018 ha fått in över 100 nya aktiva medlemmar osv.

Terrorism som är kopplad till nationalistiska tendenser är tyvärr en av baksidorna med hur det engelska parlamentet har hanterat det hela.


Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Det är för mig helt oväsentligt vad diverse tidigare företrädare för partiet tycker och tänker. Det viktiga är vad folk röstar på och vad de tycker.
Folket tycker att Boris gör rätt och står bakom hans hårdföra linje. Detta har gjort att Tories har fullkomligt skjutit i höjden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opin...nion_polls.svg
Många av dessa väljare kommer från Labour.

Pollsen säger en sak nu, men titta inte bara på väljarstödet, det är en extremt dålig indikation när ett parti börjar rensa ut sina egna enbart för att de inte tycker som partiledaren inom en fråga.

Det leder till att genuint bra politiker kommer att söka sig till andra partier och till slut så står man där med ett parti som inte längre kan bära sig självt i framtiden.


Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Vi får se som sagt. Poängen är att väljarna inte försvinner bara för att partierna gör det. Sammanfattningsvis kan man säga att ingen idag är nöjd med politiken i UK från alla håll. Men de som vill lämna EU kan åtminstone enas för stunden bakom Boris, vilket är varför Labour och Comrade Corbyn är så rädda för ett nyval innan oktober.

Säger inte att väljarna försvinner, det jag säger är att partierna i sig dödar sig själva och det är en del av det kaos som skapas.

Det är dock kaos som kan vara på både gott och ont, sedan så tror jag nog inte att alla brexit positiva politiker och partier enas bakom Johnson, speciellt inte efter att det kom fram att han ville komma åt väljardata som talar om vad väljarna har för hobbys och vilken typ av aktiviteter som har flest brexit förespråkare osv.
Citera
2019-09-12, 13:01
  #5346
Medlem
en faktor kommer väl bli vi från sverige behöver eta för att åka till storbritanien
Citera
2019-09-12, 13:40
  #5347
Medlem
Aversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Antalet bombdåd som har direkt koppling till NIRA har ökat radikalt de senaste 3 åren, de har även ökat i antal från att bara vara runt 100 sträcket 2016 till att så sent som 2017/2018 ha fått in över 100 nya aktiva medlemmar osv.

Terrorism som är kopplad till nationalistiska tendenser är tyvärr en av baksidorna med hur det engelska parlamentet har hanterat det hela.

2012 trodde man det fanns 250-300 potentiella ira medlemmar.
Tror inte de har särskilt stort stöd hos den katolska minoritetsbefolkningen idag heller i N.I.
Irland och UK kommer förhoppningsvis stärka banden ytterligare. Vem vet hur det ser ut i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är dock kaos som kan vara på både gott och ont, sedan så tror jag nog inte att alla brexit positiva politiker och partier enas bakom Johnson, speciellt inte efter att det kom fram att han ville komma åt väljardata som talar om vad väljarna har för hobbys och vilken typ av aktiviteter som har flest brexit förespråkare osv.

Det är bara Brexit som gäller just nu, kosta vad det kostar vill. Punkt. En majoritet av UK’s befolkning vill att man lämnar illa kvickt, och kommer vid valurnan straffa alla dem som inte vill följa valresultatet.
Citera
2019-09-12, 16:53
  #5348
Avstängd
wwrs avatar
Här förklaras Farages erbjudande till regeringen, men regeringen har förkastat det. Erbjudandet verkade gå ut på att Brexit-partiet inte skulle ställa upp alls mot sittande Tory-MPs eller där Tory siktade på vinst. I gengäld skulle inte Tory ställa upp i 80-90 kretsar där Brexit-partiet hoppades kunna vinna.
https://www.thesun.co.uk/news/brexit...it-and-proper/
Citera
2019-09-12, 17:45
  #5349
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Det är bara Brexit som gäller just nu, kosta vad det kostar vill. Punkt. En majoritet av UK’s befolkning vill att man lämnar illa kvickt, och kommer vid valurnan straffa alla dem som inte vill följa valresultatet.

Vilket inte är hållbart, för det betyder att man skiter i samhället som helhet, då kan man lika väl rösta på Communist Party of Britain eller Nationell Front då bägge är emot EU och sedan hoppas man på att de inte genomför sin politik utöver det EU kritiska.
Citera
2019-09-12, 18:43
  #5350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Ok, vilka aktiviteter är detta isåfall? Och varför är det relevant? Man kan inte ta hänsyn till terroristers vilja i dessa sammanhang.

Detta tyder på att du inte vet ett skvatt om IRA och dess storhetstid. IRA har sedan 80-talet varit björnen som har legat i ide i väntan på att nya frågor skall blossa upp. Nu när det blir en hård gräns mellan Irland och Nordirland kommer just frågan som mycket väl kan sätta "Storbritannien" i ett nytt inbördeskrig. När denna björn vaknar igen kommer organisationer som IS mfl. att hamna långt bakom i skuggan.

Sedan förstår du inte vad som håller på att hända; I och med ett utträde ur EU kommer hela Storbritannien att isoleras med allt vad det innebär. Det finns en klar och viktig anledning till varför britterna så gärna vill gå ur EU med ett avtal om att fortfarande behålla alla de förmåner som kommer av att vara medlem i EU. När britterna röstade igenom detta var de så giriga att de ville ta bort skyldigheterna och behålla rättigheterna.
Citera
2019-09-12, 18:51
  #5351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Domstolar går in i politiken. De verkar bara ropa "olagligt" men dömer inget straff.

EU gör bananrepubliker av sina medlemsländer.

Benn bill säger visst ordagrant hur PM skall skriva brev på ett visst datum och hur han skall hantera svaret!

Det borde finnas konstitutionella invändningar, men jag gissar de hålls tillbaka av media.

Hur skulle det funka i USA? Trump har ju demokratisk kongress nu.

Ohh, blanda ihop straffrätt med förvaltningsrätt du gör, min bäste lärling. Domstolen skulle inte döma ut några straff, utan de skulle utreda och ta ställning till om beslutet låg i led med lagen eller inte.

USA har en helt annan förvaltningsjuridik än vad UK har. Det går inte att översätta USAs juridiska kaos till några andra europeiska länders juridiska väsen.
Citera
2019-09-13, 00:00
  #5352
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ohh, blanda ihop straffrätt med förvaltningsrätt du gör, min bäste lärling. Domstolen skulle inte döma ut några straff, utan de skulle utreda och ta ställning till om beslutet låg i led med lagen eller inte.

USA har en helt annan förvaltningsjuridik än vad UK har. Det går inte att översätta USAs juridiska kaos till några andra europeiska länders juridiska väsen.
Men om Johnson inte ansöker om förlängning skulle det alltså inte få några andra konsekvenser än att en domstol utreder om handlandet är lagligt eller ej?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback