Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-11, 13:39
  #5329
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Domstolar går in i politiken. De verkar bara ropa "olagligt" men dömer inget straff.

EU gör bananrepubliker av sina medlemsländer.

Benn bill säger visst ordagrant hur PM skall skriva brev på ett visst datum och hur han skall hantera svaret!

Det borde finnas konstitutionella invändningar, men jag gissar de hålls tillbaka av media.

Hur skulle det funka i USA? Trump har ju demokratisk kongress nu.

Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
EU gör? Hur då gör?

UK har ju full bestämmanderätt över sig själv. Att de för närvarande inte har politiker som är regeringsdugliga är ju inte EU:s fel. UK gick med i EU helt frivilligt. EU har inte tvingat dem och nu får UK ta sig ur på vilket sätt de vill, förutom att bestämma över EU. Det är orimligt att säga att UK ska bestämma över EU.

Jag tror att ett val om ett halvår skulle kunna ta fram politiker som leder landet åt det håll som de vill. Just nu syns varken folkviljan eller politikerviljan tydligt. De måste tydliggöras. För allt är för suddigt just nu. Nya tag, från botten och upp och fram. Man måste lämna det stadiet de nu befinner sig i, för det leder ingenstans.
Just den delen har jag motiverat flera gånger. EU korrumperar det egna landets politiker. Det är samma personer med samma målsättningar på båda sidor. NATO-kärringen som nu leder EU var tidigare minister i Tyskland etc.

Men kan vi bortse från den delen just nu. Inlägget jag skrev handlar främst om hur parlamentet detaljstyr regeringschefen. Domstolar och lagar används politiskt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-11 kl. 13:48.
Citera
2019-09-11, 13:48
  #5330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
När premiärministern ljuger för och missleder Drottningen så handlar det givetvis om ett majestätsbrott

https://en.wikipedia.org/wiki/High_t...United_Kingdom


Precis vad en engelsk dam jag hörde mig för med privat säger. "Även i det fall han skulle frias från att själva nedstängningen var olaglig kan det handla om att han misslett Drottningen".

När var senaste gången en brittisk premiärminister uppsåtligen vilseledde monarken för att få honom/henne att handla på ett visst sätt? Jag tror inte att det har hänt de senaste hundra åren, inte ens under Edvard VIII:s Wallis-affär.
Citera
2019-09-11, 13:59
  #5331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Just den delen har jag motiverat flera gånger. EU korrumperar det egna landets politiker.
Man bör väl kunna ha förväntningar på de politiker du talar om har ett eget ansvar. Att skylla på andra duger inte.

Men hursomhelst, så passar det ju nu att starta en valkampanj med nyval om minst ett halvår så politikerna får berätta var de står och folk kan agera därefter. Ljuger politikerna så blir det svårt för folket att rösta fram både personer och kring i en folkomröstning. Så det hela ligger på politikerna, vad de gör. Folk kan inte rösta som de vill om de inte får veta något som åtminstone liknar verklighet.

Många av de som är politiker i dag i UK skulle i så fall inte vara det längre. Som Boris tex.
Citera
2019-09-11, 17:53
  #5332
Medlem
Madagascars avatar
Jag tycker de här olika legala spåren känns, om inte missriktade, så åtminstone uppblåsta... Det blir många vändningar och rubriker för medierna...

Jag gissar att det pågår andra viktigare saker i någon annan del av det mångdimensionella Brexituniversument. Vad gör Boris nu t ex?
Citera
2019-09-11, 18:35
  #5333
Medlem
Aversions avatar
Fantastiskt bra att folket får upp ögonen för förrädarna i Parlamentet. Det är det absolut bästa som kunde hända. Hoppas det drar ut på det ännu mer.

Pratar med folk från alla ”samhällsklasser” i UK och herregud vad trötta de är på politiker. Oavsett vad utgången blir så banar detta väg för betydligt mer nationalistisk radikalism i framtiden, vilket sannerligen behövs i UK.

Om man ska vara ärlig, så inser man hur betydelselösa dessa ”parlament” är på 2000-talet. Varför ska vi ha dem kvar för? De flesta ledamöterna är semi-anonyma och hålls inte till svars för sina handlingar. Bättre att i framtidens styre ha tydliga ledare och regeringar, eventuellt i samarbete med våra monarker och sedermera ha någon form av röstpanel som alla medborgare kan söka till för olika sorters större frågor. Regeringen uträttar folket talar. Precis som det var tänkt.
Citera
2019-09-11, 18:58
  #5334
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Fantastiskt bra att folket får upp ögonen för förrädarna i Parlamentet. Det är det absolut bästa som kunde hända. Hoppas det drar ut på det ännu mer.

Pratar med folk från alla ”samhällsklasser” i UK och herregud vad trötta de är på politiker. Oavsett vad utgången blir så banar detta väg för betydligt mer nationalistisk radikalism i framtiden, vilket sannerligen behövs i UK.

Om man ska vara ärlig, så inser man hur betydelselösa dessa ”parlament” är på 2000-talet. Varför ska vi ha dem kvar för? De flesta ledamöterna är semi-anonyma och hålls inte till svars för sina handlingar. Bättre att i framtidens styre ha tydliga ledare och regeringar, eventuellt i samarbete med våra monarker och sedermera ha någon form av röstpanel som alla medborgare kan söka till för olika sorters större frågor. Regeringen uträttar folket talar. Precis som det var tänkt.

Frågan blir bara vilken typ av national radikalism som detta banar vägen för, att NIRA har blivit mer aktiv och IRA verkar återuppstå från de döda är väl ett gott tecken på att den gamla irländska nationalkampen om ett enat Irland tyvärr har återuppstått på blodigt allvar, Skottland verkar även de vara på god väg att ta en mer aktiv roll även om en extremt mycket fredligare sådan än den irländska.

Men det många inte tänker på när de pratar om National radikalism är att många utgår från att det enbart är brunhögern och populisthögern (UKIP tillhör absolut den sista biten men har tydligen blivit infiltrerad av delar av brunhögern på senare tid) men det finns en annan gruppering som även de är nationalister med en radikalisering och det är de extrem autoritära på vänsterkanten, de som för 70-80 år sedan hade gått under benämningen Stalinister. (Nu menar jag inte att stalinister specifikt skulle kunna få makt i Storbritannien men rödnationalisterna kan mycket väl få ett svängrum likt brunnationalisterna kan få)

kaos och instabilitet ger oftast extremkants partier mycket goda svängrum, speciellt när ett land börjar bli ostabilt utöver en extrem misstro mot politikerna, det är bara att hoppas på att även om Storbritannien börjar kollapsa att de inte överger demokratin längs vägen.
Citera
2019-09-11, 21:14
  #5335
Medlem
Brexit verkar ha blivit ett drama som man följer lite för att se hur illa det kan gå -- kusligt men ändå märkligt spännande.
Citera
2019-09-11, 21:22
  #5336
Medlem
Regeringen har publicerat Yellowhammer dokument, som målar upp en worst case scenario vid en no deal brexit. https://news.sky.com/story/operation...eased-11807339

Jag har svårt att se att en domstol inte kan beordra regeringen att ompröva sitt beslut att stänga ner parlamentet för att den är olaglig. En miljö(över)domstol kan beordra en omprövning.
Citera
2019-09-11, 21:50
  #5337
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkatz
Brexit verkar ha blivit ett drama som man följer lite för att se hur illa det kan gå -- kusligt men ändå märkligt spännande.

Lite som en trafikolycka, man kan inte titta bort.

Förhoppningsvis så tar sig britterna sig själva i kragen och lyckas enas om en form av brexit som är optimal för Storbritannien och EU så att de slipper en massa onödigt bråk
Citera
2019-09-11, 22:08
  #5338
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkatz
Brexit verkar ha blivit ett drama som man följer lite för att se hur illa det kan gå -- kusligt men ändå märkligt spännande.

Det är inspirerande. Jag brinner för Swexit nu när jag ser hur hela UK vitaliseras av det här.
Citera
2019-09-11, 22:57
  #5339
Medlem
Aversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Frågan blir bara vilken typ av national radikalism som detta banar vägen för, att NIRA har blivit mer aktiv och IRA verkar återuppstå från de döda är väl ett gott tecken på att den gamla irländska nationalkampen om ett enat Irland tyvärr har återuppstått på blodigt allvar, Skottland verkar även de vara på god väg att ta en mer aktiv roll även om en extremt mycket fredligare sådan än den irländska.

Kul och snacka lite igen

Irländska paramilitära grupper har väl aldrig helt dött ut, men de har övervakats noga och varit ett mindre hot sedan 90-talet. Likaså de på andra sidan. Högst oklart om de verkligen har ökat markant sedan Brexit? Finns det några källor på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Men det många inte tänker på när de pratar om National radikalism är att många utgår från att det enbart är brunhögern och populisthögern (UKIP tillhör absolut den sista biten men har tydligen blivit infiltrerad av delar av brunhögern på senare tid)

Brunhögern.... kom igen nu
Generellt så är det allmänna intrycket att all Engelsk / Brittisk nationalism är ”dålig”, medan det på senare tid blivit lite sött med skottsk nationalism (framförallt när den förpackas i SNP-förpackning, dvs sossig och med anti-brittiska förtecken).
Brittisk stolthet/nationalism har sedan VK2 tonats ned något oerhört, framför allt den etniska aspekten.
Finns självklart ett syfte och mål med detta, vad det är kan du försöka klura ut! Kolla bara på senaste Census och jämför med tidigare och försök hitta samband...
Tyvärr för de ”styrande” (i brist på bättre begrepp) så är britterna fortfarande bångstyriga. Chansen att säga ifrån fanns nu vid Brexit-omröstningen, och väldigt många tog den chansen.
I övrigt har man lärt sig från tidig ålder genom skolböcker, tv-program, filmer, radio, tv osv att all nationalism är dåligt. Inte nog med det, man har precis som i Sverige lyckats bra med att tuta i ängslig medelklass att patriotism är något vulgärt och förvisat åt skränig arbetarklass (vilket på sätt och vis blivit självförverkligat). Detta tvärt om mot den tidigare brittiska nationalismen som var väldigt förankrad i de övre klasserna (se Oswald Mosley osv).
Man kan strunta i partier och dess storlekar då det säger ganska lite om strömningarna i UK. Man taktikröstar väldigt mycket och de flesta skiter faktiskt i politik och menar att det går ändå aldrig att förändra något, 68% valdeltagande är lågt.
Skulle gissa att ungefär 40% av England i dagsläget är någon form av SD/patriotism light. Med rätt förutsättningar så kan man pressa upp den siffran i över 50% vilket skedde vid Brexitvalet.
Jag tycker personligen att EU’s faktiska effekter på UK i dagsläget är försumbara. Gillar självklart inte EU men den största ”skadan” mot UK har dess egna parlamentariker åsamkat. Det är dessa opportunister och profitörer som är de riktiga bovvarna. När lampan går upp hos Leave röstare att UK inte blir ett paradis efter Brexit så kommer det finnas tre aktörer att försöka samla upp dessa.
De första är Tories, som kommer bli en karbonkopia av SD. Detta är enda chansen för dem att överleva som parti.
Andra är UKIP, vars framtid mycket hänger på hur Brexitpartiet utvecklas efter Brexit. UKIP kommer vara ett brett parti, med en del extremare element på gränsen till etno-nationalister.
Sist är Labour, som kommer satsa stenhårt på att ”arbetarklassen blev lurade av Nigel Farage”.

Summan av kardemumman är dock att kommer inte Tories och UKIP/Brexit party överens så kommer Labour vinna nästa val iom first past the post systemet.

Jag skulle gissa på att SNP+LibDems och Labour sitter i regering inom 2-3 år.
Vem som kommer vinna av de två högerfalangerna är väldigt svårt att sia om tyvärr.

Så, nu har jag suttit på telefonen och knappat tillräckligt. Allt är uträknat i minsta detalj, så allt du behöver göra nu är att dra ner till pubben och ta en Pint
Citera
2019-09-11, 22:58
  #5340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Lite som en trafikolycka, man kan inte titta bort.

Förhoppningsvis så tar sig britterna sig själva i kragen och lyckas enas om en form av brexit som är optimal för Storbritannien och EU så att de slipper en massa onödigt bråk

Det finns ingen optimal lösning för både UK o EU eftersom EU är ute efter att straffa UK. De måste statuera ett exempel så att förhoppningsvis inget annat EU-land försöker gå ut ur EU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback