Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-04, 12:21
  #5005
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Så du har insett nu att det har förhandlats?

Inser du också att problemet ligger hos britterna, inte EU?
Jag såg i powerpointslidens till en sån där "coach" får tie år sen eller så en åtgärdslista när det uppstått en konflikt (usch o fy!) Punkt 1 löd: "Ta reda på vem som orsakat konflikten!"

Du kanske känner den couchen? Du som menar att det bara är ena sidans fel. Du menar att Cameron VILLE lämna EU. Det tror jag inte alls. Jag konstaterar faktum att EU är inkompetent och aldrig kan klara av att förhandla om någonting överhuvudtaget. Därför blir det en hard Brexit, jag VET det. Jag talar om för dig att det blir så. Vilka krumelurer vägen dit beskriver vet jag däremot inte. Men EU Sovjet-kollapsar nu, det vet jag.
Citera
2019-09-04, 12:23
  #5006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja vad skall man säga. Jag är inte positiv till den brittiska stilen. Det blir alldeles för mycket känslor och kaos. Det är bättre att man i lugn och ro får höra på vad talarna säger än att folk skall sitta och kommentera mitt under ett tal.


Riksdagen är kanske effektivare ibland, å andra sidan håller svenska politiker *aldrig* lika laddade, välformulerade, roliga och (faktiskt) intelligenta tal som brittiska, franska eller amerikanska politiker ibland kan hålla. De här länderna/kulturerna betonar det talade ordets och språkets kraft på ett sätt som "vi" inte gör i Sverige - det börjar redan i skolan.

Nästan ingen svensk politiker i modern tid har någonsin behövt rädda sin karriär eller en debatt genom ett lysande tal, svensk politik är mycket mer kommittéstyrd och tja, grått formalistisk.
Citera
2019-09-04, 12:31
  #5007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Riksdagen är kanske effektivare ibland, å andra sidan håller svenska politiker *aldrig* lika laddade, välformulerade, roliga och (faktiskt) intelligenta tal som brittiska, franska eller amerikanska politiker ibland kan hålla. De här länderna/kulturerna betonar det talade ordets och språkets kraft på ett sätt som "vi" inte gör i Sverige - det börjar redan i skolan.

Nästan ingen svensk politiker i modern tid har någonsin behövt rädda sin karriär eller en debatt genom ett lysande tal, svensk politik är mycket mer kommittéstyrd och tja, grått formalistisk.

Ja det är säkert så. Kanske svenska språket ä annorlunda på det sättet, eller så är det bara en fråga om mentalitet. Men jag tror trots allt att jag föredrar den svenska stilen. Ett parlament skall inte vara en teater.
Sedan tycker jag absolut inte att allt är bra i Sverige, men parlamentet verkar mer civiliserat och effektivt än i UK. Jag vet inte hur det var förr i Sverige, men jag tror att det var mer likt UK.
De har liksom fastnat lite i traditioner. Detsamma i domstolarna där de fortfarande sitter med peruker från 1700-talet.
Citera
2019-09-04, 12:41
  #5008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är säkert så. Kanske svenska språket ä annorlunda på det sättet, eller så är det bara en fråga om mentalitet. Men jag tror trots allt att jag föredrar den svenska stilen. Ett parlament skall inte vara en teater.
Sedan tycker jag absolut inte att allt är bra i Sverige, men parlamentet verkar mer civiliserat och effektivt än i UK. Jag vet inte hur det var förr i Sverige, men jag tror att det var mer likt UK.
De har liksom fastnat lite i traditioner. Detsamma i domstolarna där de fortfarande sitter med peruker från 1700-talet.


Det handlar nog mer om politiska strukturer - t ex att amerikanska valda politiker ofta faktiskt måste vinna väljarna i primärval, inte bara en intern kommitté av kompisar i partiet. Kanske också om den inrotade svenska motviljan mot "eliter" och högre utbildning - tal av den sorten förutsätter att specialbegåvade personer tidigt plockas upp och får utrymme, både i skolan och socialt.

Sverige har numera ingen bildningskultur, det ses som halvkufiskt att intressera sig för sådant som inte faller inom den allra bredaste mainstreamkulturen (eller som råkar vara inne för tillfället). Därmed blir det så att när svenska politiker ska hålla tal - eller när man t ex gör tv-program, tv-nyheter, spelfilmer osv - så aktar man sig för att få med några referensramar som inte nästan *alla* kommer att hänga med på. Det blir förstås väldigt fegt och träigt. De brittiska tv-deckare som svenska folket älskar är ju faktiskt en slags elitprogram i sitt hemland, om man lyssnar på manus och dialog; de tar ut svängarna både med diskreta litterära/musikaliska anspelningar och undertexter på ett sätt som Beck, Wallander eller Solsidan aldrig gör.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-04 kl. 13:13.
Citera
2019-09-04, 13:12
  #5009
Medlem
Det börjar bli jobbigt för företagen i UK. Förväntningarna på framtiden blir allt lägre för man vet inte hur man ska förhålla sig. Pundet gick ned igår, men upp idag när det ser ut som om det värsta hotet om avtalslös brexit är borta. Ingen vågar investera då man inte vet hur det kommer att bli.

Tydligen finns det dessutom en del EU-företag som börjat använda eller bara leta efter underleverantörer utanför UK då man vid en avtalslös brexit knappast kommer att handla från det dyrare UK. Det är än så länge inte alls lika drivande som ovissheten...
Citera
2019-09-04, 15:09
  #5010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Det börjar bli jobbigt för företagen i UK. Förväntningarna på framtiden blir allt lägre för man vet inte hur man ska förhålla sig. Pundet gick ned igår, men upp idag när det ser ut som om det värsta hotet om avtalslös brexit är borta. Ingen vågar investera då man inte vet hur det kommer att bli.

Tydligen finns det dessutom en del EU-företag som börjat använda eller bara leta efter underleverantörer utanför UK då man vid en avtalslös brexit knappast kommer att handla från det dyrare UK. Det är än så länge inte alls lika drivande som ovissheten...

Var har du inbillat dig allt detta? Sedan Brexit-omröstningen har investeringar i Storbritannien ökat och i år har man hamnat etta på konsultbolagets Ernst & Youngs årliga undersökning över utländska investeringar. Storbritannien är det land inom EU där flest nya arbeten skapats av utländska investeringar. Investringarna i Storbritannien växer ifrån i stort sett varenda land och så även från de stora ekonomierna som USA, Tyskland, Kina, Indien m.fl.

Du verkar okritiskt svalt all skrämselpropaganda som hittade på att rösta för att lämna skulle innebära det totalt motsatta.
Citera
2019-09-04, 15:17
  #5011
Medlem
I-van-Toers avatar
Om man helt utan skam ignorerar allmänviljan hos en etnisk grupp så kan man väldigt snabbt rasera en hel civilisation. Det sker "in a blink of an eye" jämfört med århundradena som det tog att bygga upp allt. Det är bara att titta på historien. "Den "röda läran" är expert på det och aldrig nämns alla lik som ligger i gravar, öknar, djungler världen över och hur mycket bly det också finns där. Detta glöms snabbt eftersom de även äger MASSMEDIAN. Allt detta gick Rousseau igenom redan på 1700-talet. Men hans ord gick massorna förbi för man högg fortfarande av kungens huvud 1789 och skrek ut firmurarnamn. Jag kommer ihåg när vi gick igenom Rousseau i högstadiet på 90-talet och det gjordes lite hysch, hysch. Då fattade jag inte vilka krafter som styr, men nu vet jag.

Nu har man skrikit på varandra i ca en och en halv dag och inte kommit närmare sanningen. Givetvis har Boris Johnson vunnit alla repliker. Att människan aldrig lär sig. Medmänsklighet och solidaritet kommer till ett pris. Detta pris är allmänviljan hos ett folk. Allmänviljan är satt ur spel i dagens Storbritannien. Detta är farligt när människor tappar föroende för allt. Norra England har gjort sin röst hörd och eliten skiter i det.

Bilden nedan är fortfarande sanningen, och idag är det 4 september och imorgon kommer det vara 5 september och ingenting kommer att hända. Den är lika viktig som bilden på den lilla flickan i Vietnam.

https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/03...3893341201.jpg

Man kommer fortfarande att "debattera". Detta är det inbyggda felet i demokrati och det verkar som om det gjorts med flit. Tyvärr.
__________________
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-09-04 kl. 15:39.
Citera
2019-09-04, 15:30
  #5012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Var har du inbillat dig allt detta? Sedan Brexit-omröstningen har investeringar i Storbritannien ökat och i år har man hamnat etta på konsultbolagets Ernst & Youngs årliga undersökning över utländska investeringar. Storbritannien är det land inom EU där flest nya arbeten skapats av utländska investeringar. Investringarna i Storbritannien växer ifrån i stort sett varenda land och så även från de stora ekonomierna som USA, Tyskland, Kina, Indien m.fl.

Du verkar okritiskt svalt all skrämselpropaganda som hittade på att rösta för att lämna skulle innebära det totalt motsatta.
Jag har sett dig skriva liknande saker, men aldrig någonsin att du kunnat backa upp dem.
Citera
2019-09-04, 15:32
  #5013
Medlem
Draken55s avatar
Folkomröstningen var för 3 år sen?
Det är dags att komma till skott, eller vill Corbyn riskera demokratin i UK?
Citera
2019-09-04, 15:36
  #5014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Folkomröstningen var för 3 år sen?
Det är dags att komma till skott, eller vill Corbyn riskera demokratin i UK?

Du har missat att man i demokratins namn kan se folkomröstning som vägledande. Ser man problem med det resultatet så försöker man förstås förhindra en katastrof.
Citera
2019-09-04, 15:37
  #5015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag är varken för bu eller bä, men nu hade man en folkomröstning, sa att den skulle vara bestämmande, har du problem med demokrati så säg det rent ut, eller sluta hyckla.

Så kritik ska förbjudas mot allt som röstats in? Alltså har du ingen rätt att kritisera Sveriges regering då 50% av de svenska väljarna valt den. Har du problem med demokratin så säg det rent ut, eller sluta hyckla. Ingen kritik mot det som folket valt tack!
Citera
2019-09-04, 15:37
  #5016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Var har du inbillat dig allt detta? Sedan Brexit-omröstningen har investeringar i Storbritannien ökat och i år har man hamnat etta på konsultbolagets Ernst & Youngs årliga undersökning över utländska investeringar. Storbritannien är det land inom EU där flest nya arbeten skapats av utländska investeringar. Investringarna i Storbritannien växer ifrån i stort sett varenda land och så även från de stora ekonomierna som USA, Tyskland, Kina, Indien m.fl.

Du verkar okritiskt svalt all skrämselpropaganda som hittade på att rösta för att lämna skulle innebära det totalt motsatta.
Jag kollade upp Ernst and Youngs rapport om UK.
https://www.ey.com/uk/en/issues/busi...nd-projections

Despite a promising start to the year, business investment is expected to contract 1.6% in 2019 as prolonged Brexit uncertainty and a challenging global economy impact companies’ willingness to invest and commit to major new projects, according to EY ITEM Club’s Summer Forecast.

GDP growth projections maintained at 1.3% for 2019 and 1.5% for 2020

Du hävdar att den tillväxten är mycket bättre än USAs? Så Trumps tillväxt är alltså mycket lägre än 1,6% för 2019 då???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback