Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-21, 22:01
  #3265
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu pågår alltså någon sorts bisarr kohandel i Bryssel, där alla principer som uttalats tidigare faller som käglor.

Först: Brittiska parlamentet måste godkänna avtalet. När det inte verkar ske: Behöver inte godkänna avtalet.
Sen: Vi är tuffa och erbjuder bara en kort förlängning. Sen: Nej då, vi erbjuder vad ni vill, bara det inte blir en Brexit.

Fy fan vilka falska rödvinsdruckna politruker det är. Allt de önskar är att brittiska folket inte ska få sin önskan, och att de ska kunna hålla ihop det bisarra missfostret som är EU. Bara för att kunna fortsätta sina smaskiga fina middagar och minglande. Äckel är vad de är.

Vad svamlar du om? Allt lutar åt att det blir en förlängning på några veckor, max fram till EU-valet, så satt May kan få igenom avtalet i parlamentet. Vill man inte ha någon brexit, ger man britterna så mycket tid de vill, i vart fall så att de måste ställa upp i valet.
Citera
2019-03-21, 22:10
  #3266
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad svamlar du om? Allt lutar åt att det blir en förlängning på några veckor, max fram till EU-valet, så satt May kan få igenom avtalet i parlamentet. Vill man inte ha någon brexit, ger man britterna så mycket tid de vill, i vart fall så att de måste ställa upp i valet.

Du verkar inte hänga med speciellt bra. EU, och speciellt Macron, är totalt livrädda för att låta Storbritannien delta i EU-valet, eftersom de då vet att de får in ännu fler EU-skeptiska i parlamentet. Detta har Macron sagt uttryckligen.

Taktiken nu är att ge en precis så lång förlängning som det går utan att Storbritannien är med i valet, samt att pressa på om en No Deal-brexit så till den milda grad att man hoppas på en kollaps av regeringen May med nyval och kanske ny Brexitomröstning på kuppen.
Citera
2019-03-21, 22:25
  #3267
Medlem
Eoppoyzs avatar
Skulle det bli en förlängning av medlemskapet så lär det bli enorma demonstrationer.
Citera
2019-03-21, 22:58
  #3268
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Allt lutar åt att det blir en förlängning på några veckor, max fram till EU-valet, så satt May kan få igenom avtalet i parlamentet. Vill man inte ha någon brexit, ger man britterna så mycket tid de vill, i vart fall så att de måste ställa upp i valet.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du verkar inte hänga med speciellt bra. EU, och speciellt Macron, är totalt livrädda för att låta Storbritannien delta i EU-valet, eftersom de då vet att de får in ännu fler EU-skeptiska i parlamentet. Detta har Macron sagt uttryckligen.

Taktiken nu är att ge en precis så lång förlängning som det går utan att Storbritannien är med i valet, samt att pressa på om en No Deal-brexit så till den milda grad att man hoppas på en kollaps av regeringen May med nyval och kanske ny Brexitomröstning på kuppen.

Jag tror att det var i Politico som det stod att Danmarks regering förespråkar en lång förlängning (till årsskiftet, eller längre). Därmed skulle Danmark positionera sig i ena ytterkanten, med Frankrike i den andra.

Det där med förhoppningar om regeringens kollaps och sannolikt nyval, det kanske stämmer. Det är svårt att veta. Men jag tror inte alls att det är vad man hoppas på. Det är i EU:s intresse att UK har en fungerande regering. Och det finns verkligen inga garantier för att ett nyval skulle underlätta den besvärliga situationen.

Notera också att Guardian här uppger att det är oklart huruvida parlamentets ställningstagande egentligen är nödvändigt och/eller har någon juridisk verkan:
Citat:
The alternative at this point would be that parliament could potentially decide to revoke article 50 – but it is unclear how and whether that would be legally binding.
Citera
2019-03-21, 22:59
  #3269
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du verkar inte hänga med speciellt bra. EU, och speciellt Macron, är totalt livrädda för att låta Storbritannien delta i EU-valet, eftersom de då vet att de får in ännu fler EU-skeptiska i parlamentet. Detta har Macron sagt uttryckligen.

Taktiken nu är att ge en precis så lång förlängning som det går utan att Storbritannien är med i valet, samt att pressa på om en No Deal-brexit så till den milda grad att man hoppas på en kollaps av regeringen May med nyval och kanske ny Brexitomröstning på kuppen.

Länka då gärna det Macron har sagt som jag har missat.

När det gäller MP:s från UK har jag svårt att se att de kan bli så värst mycket mer EU-skeptiska än tidigare. Jag kan t.o.m. tänka mig ett bakslag för brittiska EU-skeptiker.
Citera
2019-03-21, 23:04
  #3270
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Notera också att Guardian här uppger att det är oklart huruvida parlamentets ställningstagande egentligen är nödvändigt och/eller har någon juridisk verkan:


Vad kan det då vara för "demokratisk process" som måste följas enligt EU-domstolen, angående artikel 50?

"Beslutet om återkallelse måste ha fattats genom en demokratisk process i enlighet med de nationella konstitutionella bestämmelserna. Europeiska rådet måste underrättas skriftligen om detta beslut, vilket ska vara entydigt och ovillkorligt."

https://curia.europa.eu/jcms/upload/...cp180191sv.pdf
__________________
Senast redigerad av farbror Sven 2019-03-21 kl. 23:06.
Citera
2019-03-21, 23:31
  #3271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De menar att opinionen svängt till förmån för remain eftersom folk nu 1000 dagar efter första folkomröstningen har bättre koll på vad en brexit innebär och att många som en effekt av det har ångrat sig. Men när det gäller att vinna en ny folkomröstning så är det högst oklart eftersom hur en ny ev folkomröstning är formulerad är högst oklart. Det är inte ens säkert att remain skulle vara ett av alternativen i en ny folkomröstning.

Vad menar du att Brexit nu innebär som förvånar väljarna?
Citera
2019-03-21, 23:34
  #3272
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad kan det då vara för "demokratisk process" som måste följas enligt EU-domstolen, angående artikel 50?

"Beslutet om återkallelse måste ha fattats genom en demokratisk process i enlighet med de nationella konstitutionella bestämmelserna. Europeiska rådet måste underrättas skriftligen om detta beslut, vilket ska vara entydigt och ovillkorligt."


Jag är tyvärr ovetande, men föreställer mig att man inte ska läsa in mera i formuleringen än vad som uttryckligen står skrivet. Den demokratiska processen specificeras inte. Pressmeddelandet säger inte huruvida det är en ny folkomröstning som krävs. Man kan läsa det som att förutsättningen för resonemanget i domen är, att det inte inträffar något oegentligt (som inte bör, och inte kan, specificeras i förväg). Exempelvis föreställer jag mig att EU-kommissionen med stöd av denna formulering inte skulle beakta ett beslut om återkallelse från en expeditionsministär som redan förlorat en förtroendeomröstning i parlamentet.
Citera
2019-03-22, 00:10
  #3273
Medlem
Sooks avatar
Fyra alternativ nu alltså

Avtal
Inget avtal
Längre fördröjning
Ingen brexit
Citera
2019-03-22, 07:00
  #3274
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fyra alternativ nu alltså

Avtal
Inget avtal
Längre fördröjning
Ingen brexit
Eller mer konkret:
Citat:
Sent på kvällen meddelade Donald Tusk att stats- och regeringscheferna enats om ett svar på Theresa Mays önskan om förlängning.

Om Storbritanniens parlament godkänner utträdesavtalet nästa vecka kommer landet att lämna EU på ordnat sätt den 22 maj.

Om Storbritannien inte stöder det kommer man att lämna den 12 april, meddelas på en pressträff strax innan midnatt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-senast-22-maj
Citera
2019-03-22, 07:06
  #3275
Medlem
Madagascars avatar
Hmm... Jag fattar inte poängen med förlängning med två veckor till 12e april.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-03-22 kl. 07:09.
Citera
2019-03-22, 07:22
  #3276
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... Jag fattar inte poängen med förlängning med två veckor till 12e april.

Det är ju för att det är deadline för bestämma om UK deltar i EU-parlamentsvalet i maj eller inte. Om Mays förslag röstas ner igen nästa vecka i Commons, så har man alltså 2 veckor på sig att komma upp med något form av konkret förslag, annars blir det hård Brexit 12/4.


Det är jobbigt när man måste sitta med skämskudde och lyssna på våra "högsta ledare":
https://www.bbc.com/news/av/uk-polit...raised-a-smile
Vad är detta för tomtar?! De blir ju utskrattade rakt ut av journalisterna, som hånskrattar helt öppet. Absolut noll auktoritet eller värdighet. Det blir ju oerhört pinsamt. Speciellt andra frågan när Jan-Klåd tittar helt förvirrat och tomt ut i salen när frågan kommer "hur lång är en lång förlängning". Det är fruktansvärt pinsamt att se.

Antingen har de tappat det helt, eller så är båda ganska rejält berusade där på scen. Man ska tänka på att de haft "EU-middag" alldeles innan, det är inga återhållsamma tillställningar direkt.
__________________
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2019-03-22 kl. 07:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback