Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Jag tror tyvärr det kommer gynna Kreml i det korta loppet, men jag (måhända naivt) hoppas att det också kommer gynna den atlantiska anlosaxiska länken i längden. Obama har försvagat denna genom att allt mera orientera sig mot Tyskland och Frankrike, men detta kommer nu att kunna förändras av att dels Trump har personliga intressen och dels av att Brexit och Trump är åtminstone kusiner.
Naturligtvis är jag enbart för Brexit. Eller snarare, det är enbart Brexit jag bryr mig om.
Korta kommentarer, med reservation för lite hög promillehalt just nu:
Definitivt i det långa loppet. Oavsett västvänlighet i Kreml är EU som idé en mycket stor nackdel, kanske den största, för Ryssland - man kan inte gå med för att man är ett för stort land, man kan inte få till en bra deal för att ett samlat EU är en för stark motpart, alltså måste man satsa på att splittra, inte för att vara ond utan i rent egenintresse för att få bilaterala avtal med enskilda länder där man skulle ha mycket starkare förhandlingsposition. Då kommer Brexit som en fantastisk skänk från ovan. Långt bättre än valet av Trump skulle jag vilja påstå. En president kan vara borta inom fyra år och få se många av sin beslut återställda efteråt. Brexit består.
Om du med den anglosaxiska transatlantiska länken menar "special relationship" tror jag ingen (realistiskt) drömmer om att splittra relationen USA-UK. Jag har nog missat detta med att Obama har orienterat sig mer mot Frankrike och Tyskland, han har varit rätt populär i de länderna men så också i UK om jag inte missat något.
Hur som helst, vi får se hur det blir med både Brexit och Trumps genomförande av sina idéer. Exempelvis ett separat handelsavtal USA-UK skulle i praktiken dröja minst in i nästa fyraårsperiod (först måste Brexit verkställas, sedan kan förhandlingarna börja, och de kommer ta tid) och kanske inte hinna få effekt ens om Trump sitter 8 år.
Men jag kan absolut se en öppning nu för ett självständigt UK om man är på hugget och tar initiativet själva och utnyttjar Trumps behov av att snabbt kunna visa upp konkreta resultat...ska bli intressant att följa.