2016-11-03, 18:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Enligt der Spiegel är det dock "osannolikt", att parlamentet skulle ga emot folkviljan:

http://www.spiegel.de/politik/auslan...a-1119533.html.

Det skulle bli ett ramaskri i Storbritannien, om parlamentet körde över folkomröstningsresultatet. Men säker kan man naturligtvis inte vara.
Sittande parlamentariker i underhuset är ju mot brexit.

Det blir ju märkligt om de inte röstar efter sin övertygelse och i enlighet med sitt personliga mandat.

Många kanske kommer välja att lägga ner sina röster för att inte "gå emot folkviljan"
Citera
2016-11-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sittande parlamentariker i underhuset är ju mot brexit.

Det blir ju märkligt om de inte röstar efter sin övertygelse och i enlighet med sitt personliga mandat.

Många kanske kommer välja att lägga ner sina röster för att inte "gå emot folkviljan"

Ja, atminstone en del av parlamentarikerna kommer väl att tvingas kompromissa pa nagot sätt. Sedan handlar det ocksa om att besluta om formerna för Brexit; hard eller soft. Det blir antagligen en soft-variant med nagon slags EES-liknande avtal - tippar jag.
Citera
2016-11-03, 23:44
Medlem
Det mest intressanta är fortfarande om allt hinner komma på plats, det är omfattande förhandlingar och fördrag som måste arbetas fram, det gör man inte över en natt(för att uttrycka sig milt, som fan), jag tror det kan bli väldigt tight tidsmässigt.
Citera
2016-11-06, 11:40
Medlem
Tidningarna i UK börjar nu så smått att diskutera ett "snapp election" dvs ett nytt general election.
opinionsundersökningarna pekar på att torries skulle öka pga av labours problem, dessutom så skulle folket få en möjlighet att rösta bort MP som inte ligger i line med remain/exit. 70% av mp ville ju stanna kvar så det skulle kunna bli en rätt rejäl justering.
Problemet handlar om att ha tid för en sådan manöver samt att May som ny i jobbet som PM och som en försiktig person förväntas inte välja detta alternativ.

När det gäller högsta domstolens utslag så är det inte svart vitt, resultatet kunde lika gärna ha blivit det omvända. Med 11 hd domare nu sittande för nästa utlåtande så får vi se. Det pratas dock redan om att de är lite jäviga då 4 har kopplingar till eu. intressant är att en av dom var den som mer eller mindre konstruerade artikel 50 i lisabon föredraget sägs det.
Citera
2016-11-09, 14:29
Medlem
bernad_laws avatar
Intressant med Trump som USAs president och vilka konsekvenser det kommer få för Brexit. Tror inte UK behöver stå längst bak i kön längre; GOP har alltid haft ett bättre öga till UK än vad demokraterna haft och Trump har redan lovat frihandel med UK:

Citat:
Britain would go to the front of the queue for a trade agreement if Donald Trump is elected, the Republican presidential candidate’s trade adviser has said.
http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7351456.html

Kan till och med bli så att det är EU som kommer ut på fel sida historien här?
Citera
2016-11-09, 14:45
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Kan till och med bli så att det är EU som kommer ut på fel sida historien här?

Kombinationen Brexit och Trump är ju väldigt dålig för EU, så OM nu Brexit genomförs, har det förmodligen större chanser att bli en framgång med Trump i Vita Huset.

Med detta sagt är ju kombinationen framför allt en fullständig jackpot för Kreml. Vilket leder mig till att fråga dig något som jag undrat ett tag nu - är det bara anglofilin som gör att du stödjer Brexit trots att det är en uppenbar vinst för Moskva, eller hade du varit för ett liknande utträde också om det hade gällt något annat EU-land?

Men för att svara riktigt kortfattat: Ja.
Citera
2016-11-09, 15:04
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kombinationen Brexit och Trump är ju väldigt dålig för EU, så OM nu Brexit genomförs, har det förmodligen större chanser att bli en framgång med Trump i Vita Huset.

Med detta sagt är ju kombinationen framför allt en fullständig jackpot för Kreml. Vilket leder mig till att fråga dig något som jag undrat ett tag nu - är det bara anglofilin som gör att du stödjer Brexit trots att det är en uppenbar vinst för Moskva, eller hade du varit för ett liknande utträde också om det hade gällt något annat EU-land?

Men för att svara riktigt kortfattat: Ja.

Jag tror tyvärr det kommer gynna Kreml i det korta loppet, men jag (måhända naivt) hoppas att det också kommer gynna den atlantiska anlosaxiska länken i längden. Obama har försvagat denna genom att allt mera orientera sig mot Tyskland och Frankrike, men detta kommer nu att kunna förändras av att dels Trump har personliga intressen och dels av att Brexit och Trump är åtminstone kusiner.

Naturligtvis är jag enbart för Brexit. Eller snarare, det är enbart Brexit jag bryr mig om.
Citera
2016-11-09, 16:41
Medlem
Jag är ju egentligen för Brexit, speciellt nu när Trump blir president. Hela Storbritannien kommer inom loppet av några år få en enorm uppsving i den inhemska industrin tack vare de nya banden som sluts mellan USA och UK. Den som är kvar vill säga (den som inte häxan på 80-talet lyckats ta död på). Trump fattar själv att han inte på ett kick kan få tillbaka alla jobb från Kina. Många kommer tack vare det gå igenom UK på vägen tillbaka.

Dock finns det fördelar med att Brexit uteblir p g a "technicalities". Det skulle då alltså vara mot folkviljan och det skulle sända budskapet att den representativa demokratin är död. Frågan om inte det är en ännu större vinst i längden för världen.
Citera
2016-11-09, 23:55
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Jag tror tyvärr det kommer gynna Kreml i det korta loppet, men jag (måhända naivt) hoppas att det också kommer gynna den atlantiska anlosaxiska länken i längden. Obama har försvagat denna genom att allt mera orientera sig mot Tyskland och Frankrike, men detta kommer nu att kunna förändras av att dels Trump har personliga intressen och dels av att Brexit och Trump är åtminstone kusiner.

Naturligtvis är jag enbart för Brexit. Eller snarare, det är enbart Brexit jag bryr mig om.

Korta kommentarer, med reservation för lite hög promillehalt just nu:

Definitivt i det långa loppet. Oavsett västvänlighet i Kreml är EU som idé en mycket stor nackdel, kanske den största, för Ryssland - man kan inte gå med för att man är ett för stort land, man kan inte få till en bra deal för att ett samlat EU är en för stark motpart, alltså måste man satsa på att splittra, inte för att vara ond utan i rent egenintresse för att få bilaterala avtal med enskilda länder där man skulle ha mycket starkare förhandlingsposition. Då kommer Brexit som en fantastisk skänk från ovan. Långt bättre än valet av Trump skulle jag vilja påstå. En president kan vara borta inom fyra år och få se många av sin beslut återställda efteråt. Brexit består.

Om du med den anglosaxiska transatlantiska länken menar "special relationship" tror jag ingen (realistiskt) drömmer om att splittra relationen USA-UK. Jag har nog missat detta med att Obama har orienterat sig mer mot Frankrike och Tyskland, han har varit rätt populär i de länderna men så också i UK om jag inte missat något.

Hur som helst, vi får se hur det blir med både Brexit och Trumps genomförande av sina idéer. Exempelvis ett separat handelsavtal USA-UK skulle i praktiken dröja minst in i nästa fyraårsperiod (först måste Brexit verkställas, sedan kan förhandlingarna börja, och de kommer ta tid) och kanske inte hinna få effekt ens om Trump sitter 8 år.

Men jag kan absolut se en öppning nu för ett självständigt UK om man är på hugget och tar initiativet själva och utnyttjar Trumps behov av att snabbt kunna visa upp konkreta resultat...ska bli intressant att följa.
Citera
2016-11-11, 01:54
Medlem
bernad_laws avatar
Oh well....

Citat:
'Theresa is my Maggie': President-elect Donald Trump phones May to say he wants to revive the close bond enjoyed by Margaret Thatcher and Ronald Reagan in charm offensive

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz4PenybMij
Citera
2016-11-11, 02:38
Medlem
Citat:
Oh well....

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz4PenybMij

Typiskt Trump "doublespeak". Har du inte lärt dig hans vokabulär än? Han bygger allt han säger på åtminstone en gnutta sanning. Sanningen i det här fallet är att Reagan och Thatcher hade en nära relation. Problemet med det är att Reagans fyra första år var diametralt annorlunda än de fyra sista. Mycket p g a just Thatchers inflytande på honom (till det sämre). Trump är inte Reagan och May är inte Thatcher. Om May mot förmodan är som Thatcher så kommer det snart inte finnas några industrijobb kvar i UK. Då lär inte Trump göra dessa jämförelser längre.
Citera
2016-11-11, 08:29
Medlem
Savoys avatar
Kanske kan bli det som ger London mod att sluta vela angående Brexit och verkligen ta steget ut. Ger också en intressant fingervisning om att det faktiskt kommer att bli en radikalt annorlunda utrikespolitik under Trump än om någon av de andra kandidaterna vunnit. EU som organisation kommer tappa kraftigt i betydelse under eran Trump.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback