Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-28, 19:17
  #1405
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Artikel 50 i Lissabonfördraget fungerar inte så. Så som lagtexten är utformad torde en anmälan av att man anser lämna unionen i enlighet med artikel 50 vara oåterkallelig.

Man anmäler sin avsikt att utträda ur EU-samarbetet. Därefter är det meningen att man tillsammans med unionen ska avtala om villkoren för utträdet (d v s man avtalar om hur EU och landet i framtiden ska förhålla sig till varandra).

Landet lämnar EU ("fördragen upphör att vara tillämpliga") när avtalet träder i kraft. Om inget sådant avtal kommer till stånd, sker utträde ändå efter två år (såvida inte tidsfristen förlängs).
Du har rätt. Artikeln är formulerad precis som du säger, att har man väl sagt upp medlemskapet i EU finns formellt ingen återvändo. Jag googlade men har inte lyckats hitta några kryphål. Min spekulation om att britterna begär utträde och förhandlar fram ett nytt avtal för att sedan låta folket rösta en gång till håller inte riktigt
Citera
2016-06-28, 19:17
  #1406
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du vill alltså inte att folket ska få ta ställning till utträdesvillkoren i en ny folkomröstning? Ge det chansen att ångra sig eller bekräfta sitt tidigare beslut? Du är alltså bara intresserad av att de lämnar "mutkolvarna i Bryssel", inget annat. Så du är nöjd som det blev. Ja, där ser man folkdemokratitillskyndarnas verkliga ansikte.
Har du hört någon svensk regering fråga sina väljare om deras förslag eller beslut är ok eller om man skall utlysa nyval?
I en demokrati har man folkomröstningar och följer resultatet av omröstningarna.
Tycker du att det är odemokratiskt att följa resultatet i en folkomröstning?
Det finns idag många Miljöpartister och sossar som är missnöjda med sin regering och besluten i migrationsfrågorna, skall detta vara en anledning till nyval?
Citera
2016-06-28, 19:20
  #1407
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I all ärlighet förefaller nog även EU att vara lika splittrade.. De är rädda för framtiden med nya val i medlemsländerna. Det "knorras" på allvar...

Säkerligen. Men Britterna sitter med par i tvåor och resterande EU med en kåk i sammanhanget.

Storbritannien verkar inte ha någonting att tala om att ta med sig till förhandlingsbordet. Ärligt talat så verkar de inte ens ha någon plan för en organiserad Brexit. Inget bra utgångsläge.
Citera
2016-06-28, 19:22
  #1408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Lite förvirrat inlägg från dig ,menar du att EU driver en linje för massinvandring av muslimer till EU ?

Kan du styrka att Brexit handlar om muslimer jag har uppfattat det som att man inte gillar massinvandringen från östeuropa ?

Bara för ordningens skull kan du redogöra för hur många muslimer som bor i Malmö ?
Hur många av dom är shia respektive sunni ?
Hur många av dom är extremister dvs någon form av shariaanhängare ?

Svårt att säga, har inte sett någon sådan undersökning. Men sharia är populärt bland muslimer http://www.pewforum.org/2013/04/30/t...iety-overview/

En hel del vill i alla fall lyssna på extremister.

http://www.sydsvenskan.se/2016-04-29...ikantens-besok
Citera
2016-06-28, 19:24
  #1409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Har du hört någon svensk regering fråga sina väljare om deras förslag eller beslut är ok eller om man skall utlysa nyval?
I en demokrati har man folkomröstningar och följer resultatet av omröstningarna.
Tycker du att det är odemokratiskt att följa resultatet i en folkomröstning?
Det finns idag många Miljöpartister och sossar som är missnöjda med sin regering och besluten i migrationsfrågorna, skall detta vara en anledning till nyval?

Här måste jag dock gå i polemik, är rätt säkert att MP skulle förlora på ett nyval och att SD skulle gå fram, trots medias kampanjer är stödet hos folket för nya asyllagar kompakt. Min poäng är bara att Bremain har större utsikter till en seger i nyval än Fridolin.
Citera
2016-06-28, 19:25
  #1410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej, det kommer inte att publiceras av SVT eftersom det inte är sant.

Ovanstående är enbart ännu en konspirationsteori, "styrkt" av förfalskade dokument och presenterad av intressen som i allt väsentligt handlar om att opinionsbilda genom att blåsa personer som bokstavligen köper precis vad som helst så länge som det stämmer in på deras egen bild av sanningen.

Jag kräver ett svar från dig, sprider också Reuters konspirationsteorier? Eller är det bara du som inte vill se sanningen?

http://www.reuters.com/article/us-br...-idUSKCN0ZC0BQ
Citera
2016-06-28, 19:26
  #1411
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
När den breda massan rör på sig kan det bli revolutioner. Som den franska som ledde till att feodala privilegier avskaffades, samhällen sekulariserades och rösträtt infördes. I princip den moderna värld du lever i idag. Visa bönderna lite tacksamhet.

Jag tror Boris Johnsson får rätt: historieböckerna kommer ge britterna rätt.

Jag är böjd att hålla med dig. Storbritannien höll på att slitas itu under Thatchers första tid vid makten och det som kommer nu kan bli ännu värre. Kanske till och med behövs ett lagom stort krig på behövligt avstånd för att ena nationen, precis som med Falklandsöarna.

Vad gäller överklasspajasen Boris Johnson så är det ju jävligt lätt att (som populister och charlataner ofta gör) utlova en ljusare framtid om 10, 50 eller 100 år bara vi (eller snarare ni, dvs arbetarklassen, biter ihop). Men snacka går ju.
Citera
2016-06-28, 19:32
  #1412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ett uppenbart demokratiskt problem är att man röstade i blindo. En majoritet ville inte ha upplevda negativa konsekvenser av EU-medlemskapet eller det framförhandlade medlemskapsvillkoret som EU och Storbritannien hade kommit fram till inför folkomröstningen. Det vet vi. Men i vilken utsträckning kunde dessa låta sig påverkas av de okända, negativa konsekvenserna av ett utträde? Och vad är det för ett Storbritannien som skapas genom utträdet? Detta kan varken lämna- eller stannasidan svara på i dagsläget. När förhandlingsresultatet står klart, ska detta då förnekas folket att ta ställning till? "Ni röstade för att vi ska gå ur så detta blir konsekvenserna vad ni än tycker om dem". Är det "demokratiskt"?

Förstår inte din fråga? De röstade ur sig ur EU och det är vad de vill ha.
Hur det blir sen vet ingen,förutom engelsmännen.
Nu har de fått som de velat och får leva med besluten.
Dock,tråkigt för engelsmännen att de inte kan skylla på EU om det går neråt.

Thatcher ordnade ett bra avtal när de kröp. Det är bara att försöka igen.
Landet har väl någon jävla stolthet?
Citera
2016-06-28, 19:34
  #1413
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Varför deltog inte landets alla "raketforskare" i omröstningen då? För de har ju ändå monopol på förstånd och vett verkar det som enligt dig.

Det gjorde dom, och i Storbritannien så är en stor del av dem dvs de utbildade, privilegierade höginkomsttagarna konservativa bakåtsträvare på en nivå som får gammelmoderater i Sverige att framstå som ungkommunister vid en närmare jämförelse. De ville inte gå med i EU på 70-talet, och de vill inte vara kvar nu.
Citera
2016-06-28, 19:36
  #1414
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag har en akademisk examen i grunden och jobbar som verksamhetsutvecklare i statlig sektor.

Alldeles för tidigt att säga. Jag tror inte att det kommer att sluta med att GB lämnar EU trots allt. Det är mer än bara EU-medlemskapet som står på spel för Britterna. Hela Storbritannien kan stå på spel.

Men GB står inför en nedgång och sannolikt en recession i ekonomin på kort och medellång sikt, vilket också är George Osbornes dvs finansministerns uppfattning (som han för övrigt vädrade offentligt senast i dag).
Min utbildning ligger på 12,5 år och jag ser gärna att Sverige lämnar EU och skulle gärna se att EU läggs ner helt.
Utbildningslängd eller yrke kan inte kopplas samman med förstånd, IQ eller förståelse för omvärlden.

Att utmåla arbetarklassen som röstade för att lämna som mindre vetande eller nazister/rasister är både fel och ohederligt...dom röstade för det dom tror är bäst för dom och deras plånbok, precis som storfinansen och "marknadskrafterna" röstat för sin plånbok.
I slutändan handlar det om pengar, och för politiker makt och pengar.

Jag tror du har rätt i den ekonomiska analysen men jag tror inte på den domedagsprofetia som målas upp i media.
Däremot så tror jag att ett utträde kommer att ge en omfördelning av resurserna i GB, att inkomstklyftorna minskar på sikt och att den inhemska marknaden kommer att stärkas och ge fler arbetstillfällen.

Jag tror även att utträdet kommer att bli av, annars riskerar man att UKIP tar otroligt många väljare fån dom två jättarna i parlamentet.
__________________
Senast redigerad av pungspark63 2016-06-28 kl. 19:40.
Citera
2016-06-28, 19:40
  #1415
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Här måste jag dock gå i polemik, är rätt säkert att MP skulle förlora på ett nyval och att SD skulle gå fram, trots medias kampanjer är stödet hos folket för nya asyllagar kompakt. Min poäng är bara att Bremain har större utsikter till en seger i nyval än Fridolin.
Det har du helt rätt i, min poäng var bara att påpeka att man inte kan kräva nyval så fort det fattas ett beslut man inte gillar med hänvisning till att man förväntade sig en annan politik eller andra beslut än man fick av dom man röstat på.
Citera
2016-06-28, 19:40
  #1416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ännu en klacksparkare som tar livet med ro, precis som jag förutsåg. Fler av er har svarat. Jag beklagar er oskuldsfulla naivitet. Utträdesvillkoren är inte kända eller hur? Då röstar man för utträde i blindo. Hade man röstat för att stanna hade villkoren varit kända. Men tydligen är den enkla sanningen för svår att hantera. Tant pis.
PS. Det finns mängder av människor som bara ser fördelar med Brexit, oavsett om de bor i Storbritannien eller ej. Att du inte kan se det är faktiskt skitkul.

Jag kan bara se fördelar för Europa.
En rullebör med onödig last är bara onödigt tung att föra.

Det är nog bara engelsmännen och några i detta forumet som
inte har begripit,att det är få som kommer att sakna dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback