Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-27, 11:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Det är samma regler som gäller för dem. Om du hävdar annat, källa tack?

Är du en komplett nöt?

Jag nekar inte att Skottland kommer att bli tvingade att ansöka om medlemskap, det är exakt samma med Katalonien, ingen nation skall automatiskt kunna komma in endast för att de en gång i tiden var en del av ett EU land.

Så det är en självklarhet att Katalonien inte blir en del av EU däremot så kan de ansöka om medlemskap (annat vore idiotiskt) precis som Skottland även måste ansöka den dagen de blir självständiga.
Citera
2016-06-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Kan du vara vänlig och förtydliga vad du menar med att dom "bryter sig ur" den egna staten
Att de röstar att lämna staten utan godkännande som stöds av landets konstitution. Se Katalonien strid mot Spaniens konstitution. Spanien godkänner inte utträde.
Citera
2016-06-27, 11:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Varför skulle EU inte vilja ha Katalonien som medlem? Det skulle vara ett rikt land.
Varför skulle man inte vilja ha Skottland som medlem? kroatien anslöts ju för några år sen så om Skottland vill vara med varför inte?

Som jag ser det är det helt självklart att både Skottland och Katalonien skulle bli medlemmar i EU mer eller mindre automatiskt den dagen då de blir självständiga.

Nja, inte automatiskt men däremot så skulle det ske omgående från den dagen de ansöker medlemskap.
Citera
2016-06-27, 11:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Att de röstar att lämna staten utan godkännande som stöds av landets konstitution. Se Katalonien strid mot Spaniens konstitution. Spanien godkänner inte utträde.

Dock så är Storbritannien en annan femma då Skottland, Wales, Irland och England är separata nationer under den brittiska flaggan och kungamakten.

Storbritannien funkar inte som Spanien och Spanien funkar inte Storbritannien så du kan inte anta vad som helst.
Citera
2016-06-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
De flesta separatiströrelser har inte ett skvatt att göra med EU utan har en helt annan bakgrund. Om Italien t.ex skulle lämna Eu påverkas knappast separatiströrelserna. Möjligen att man skulle bli aktivare för att få stanna inom EU

Man kan ju spekulera i vilka separatiströrelser skulle få vind i segeln om Skottland blev självständigt. Katalonien är väl just den provins som är närmast självständighet. Norditalien är nog inte i fara, men om Italien lämnar EU? Om fler länder lämnar EU så vill knappast några utbrytarprovinser ansöka om medlemsskap. Så länge det bara är ett land som vill lämna EU så vill Skottland vara med i EU men om EU faller sönder?
Citera
2016-06-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är du en komplett nöt?

Jag nekar inte att Skottland kommer att bli tvingade att ansöka om medlemskap, det är exakt samma med Katalonien, ingen nation skall automatiskt kunna komma in endast för att de en gång i tiden var en del av ett EU land.

Så det är en självklarhet att Katalonien inte blir en del av EU däremot så kan de ansöka om medlemskap (annat vore idiotiskt) precis som Skottland även måste ansöka den dagen de blir självständiga.
Är du en idiot? Med dagens medlemskö till EU betyder det o praktiken de aldrig blir medlemmar!
Citera
2016-06-27, 11:29
Medlem
whaks avatar
"inget" kommer hända.
Politikerna i Storbritannien kommer vara rädda för "vad dom ställt till med" och "brexit" kommer att "avbrytas" och Storbritannien blir kvar i EU.
Citera
2016-06-27, 11:30
Medlem
hushlittledarlings avatar
Vilken baksmälla de har nu... men jag tror att England inte kommer lämna. Tror det blir en ny folkomröstning som är baserad på fakta och inte propaganda. En del styrd från "trollfabriken i öster".

När jag läser brittiska tidningar, om bägge sidor, är de bägge ganska skärrade över vad som händer nu.

3 miljoner vill ha en ny folkomröstning.

Boris Johnsson syns inte till. Alltså ledarskapet är: "Jag vill gärna synas och höras men jag vill inte leda"

De har inte tryckt på "lämna knappen än", så mycket kan hända.

Jag tror att det är rejält många som vaknar upp med baksmälla nu. De inser inte riktigt vad de gav sig in i.
Idag är folk djävligt oroliga för sina arbeten.
Och jag tycker det är helt rätt. Det ska känna djävligt hårt att skiljas. Det ska smälla ordenligt.
Och som Merkel säger: "De ska inte kunna plocka russinen".

Också för att säga till de andra länder som ens funderar på att lämna.

Lämna sidan har köpt med riktigt ful propaganda med rena lögner. Som nu avslöjas när verkligheten säger sig.

Det är bara rasisterna som står kvar och det är också de som är trovärdiga i sitt Eu-hat. De vill inte ha blattar och därför vill de stänga gränserna. Men tyvärr rasister. Det kommer inte heller ske. Eftersom vill man ha fri handel innebär varor / tjänster / människor.

Slaget om england har inte handlat om logik, sanningar utan om politiska poäng och propaganda och positioneringar och karriärer.

Snacket om "folket"...
Ja, folket är de som kommer bli lidande när pengarna drar, företagen drar och pundet sjunker. Det är rika kommer fixa det lätt.. och visst. Några polacker drar väl.

Så då kan de sitta där i sin fula soffa, dricka sitt äckliga te och känna: "Ja, nu känner jag igen grannen..." Samtidigt som de blir fattigare och arbetslösheten stiger.

Jag tror att många ångrar sig rejält.
Och jag hoppas de genomskådar "Putin-älskarnas" kampanjer. För det är bara Putin som jublar och hans rasistisk, patriotiska, nationella lågpannor.
Citera
2016-06-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Dock så är Storbritannien en annan femma då Skottland, Wales, Irland och England är separata nationer under den brittiska flaggan och kungamakten.

Storbritannien funkar inte som Spanien och Spanien funkar inte Storbritannien så du kan inte anta vad som helst.
Fakta: "The Scottish Independence Referendum Bill, setting out the arrangements for this referendum, was passed by the Scottish Parliament in November 2013, following an agreement between the Scottish and the United Kingdom governments"
https://en.wikipedia.org/wiki/Scotti...ferendum,_2014
Citera
2016-06-27, 11:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
was passed by the Scottish Parliament in November 2013

Som sagt, Storbritannien är inte Spanien.
Citera
2016-06-27, 11:34
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Är du en idiot? Med dagens medlemskö till EU betyder det o praktiken de aldrig blir medlemmar!

Det är det ingen som nekar, utan det är du som säger att Skottland aldrig skulle få bli ett medlemsland.
Citera
2016-06-27, 11:35
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Vilken baksmälla de har nu... men jag tror att England inte kommer lämna. Tror det blir en ny folkomröstning som är baserad på fakta och inte propaganda. En del styrd från "trollfabriken i öster".

När jag läser brittiska tidningar, om bägge sidor, är de bägge ganska skärrade över vad som händer nu.

3 miljoner vill ha en ny folkomröstning.

Boris Johnsson syns inte till. Alltså ledarskapet är: "Jag vill gärna synas och höras men jag vill inte leda"

De har inte tryckt på "lämna knappen än", så mycket kan hända.

Jag tror att det är rejält många som vaknar upp med baksmälla nu. De inser inte riktigt vad de gav sig in i.
Idag är folk djävligt oroliga för sina arbeten.
Och jag tycker det är helt rätt. Det ska känna djävligt hårt att skiljas. Det ska smälla ordenligt.
Och som Merkel säger: "De ska inte kunna plocka russinen".

Också för att säga till de andra länder som ens funderar på att lämna.

Lämna sidan har köpt med riktigt ful propaganda med rena lögner. Som nu avslöjas när verkligheten säger sig.

Det är bara rasisterna som står kvar och det är också de som är trovärdiga i sitt Eu-hat. De vill inte ha blattar och därför vill de stänga gränserna. Men tyvärr rasister. Det kommer inte heller ske. Eftersom vill man ha fri handel innebär varor / tjänster / människor.

Slaget om england har inte handlat om logik, sanningar utan om politiska poäng och propaganda och positioneringar och karriärer.

Snacket om "folket"...
Ja, folket är de som kommer bli lidande när pengarna drar, företagen drar och pundet sjunker. Det är rika kommer fixa det lätt.. och visst. Några polacker drar väl.

Så då kan de sitta där i sin fula soffa, dricka sitt äckliga te och känna: "Ja, nu känner jag igen grannen..." Samtidigt som de blir fattigare och arbetslösheten stiger.

Jag tror att många ångrar sig rejält.
Och jag hoppas de genomskådar "Putin-älskarnas" kampanjer. För det är bara Putin som jublar och hans rasistisk, patriotiska, nationella lågpannor.

3miljoner är ca 10% av dom som röstade.
Undra hur många som är icke röstberättigade av dom.
SVT's reporter erkände igår att han fyllt i protestlistan trots att han ej får delta i en folkomröstning.

Sedan kan jag hålla med om att det är oroväckande tyst från brexit sidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback