Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-23, 23:57
  #1
Medlem
Om man har ens stationära dator på golvet, kommer det att komma mycket damm i datorn då? Är det bättre med en skrivbord? Hur ska man göra om det kommer damm i?
Citera
2016-06-24, 00:04
  #2
Medlem
Det kommer in Damm oavsett, har du ett bra chassi så kan datorn få stå på golvet eller i badrummet etc,
Jag Rekommenderar skrivbor för att man har datorn närmare, samt det blir inte så varmt när den får mer luft.
Citera
2016-06-24, 00:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmike
Det kommer in Damm oavsett, har du ett bra chassi så kan datorn få stå på golvet eller i badrummet etc,
Jag Rekommenderar skrivbor för att man har datorn närmare, samt det blir inte så varmt när den får mer luft.
Jag har en rätt bra stationär dator alienware nånting som kostar 10000 kr. Men just nu så hörs fläkten rätt mycket när jag går in på youtube.
Citera
2016-06-24, 00:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag har en rätt bra stationär dator alienware nånting som kostar 10000 kr. Men just nu så hörs fläkten rätt mycket när jag går in på youtube.

Bland det dummaste jag läst under mina 30 år.
Det är inte dammet som gör att fläkten hörs mer när du ser filmer på tuben. Om du har damm i chassit kan du blåsa ut detta med tryckluft, damsug ej kretskort o dyligt, det kan uppstå statisk elektricitet.

Tryck kontroll+alt+delete, gå in på prosesser, vad är det som drar högst och hur många %?
Citera
2016-06-24, 00:13
  #5
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Bland det dummaste jag läst under mina 30 år.
Det är inte dammet som gör att fläkten hörs mer när du ser filmer på tuben. Om du har damm i chassit kan du blåsa ut detta med tryckluft, damsug ej kretskort o dyligt, det kan uppstå statisk elektricitet.

Tryck kontroll+alt+delete, gå in på prosesser, vad är det som drar högst och hur många %?
Vad är det som är så dumt menar du? Det är självklart att datorn blir mer högljudd om kylflänsarna är igensatta med damm och inte klarar av att transportera värmen ut i luften på ett effektivt sätt.

Tryckluft med lite ömhet, ingen dammsugare överhuvudtaget i närheten av datorn.
Citera
2016-06-24, 00:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Bland det dummaste jag läst under mina 30 år.
Det är inte dammet som gör att fläkten hörs mer när du ser filmer på tuben. Om du har damm i chassit kan du blåsa ut detta med tryckluft, damsug ej kretskort o dyligt, det kan uppstå statisk elektricitet.

Tryck kontroll+alt+delete, gå in på prosesser, vad är det som drar högst och hur många %?
Vad är det som gör att det hörs mycket på youtube? Ibland hackar det till och med och man kan inte göra något. Bara på youtube. Allt annat fungerar. Google chrome tar mest på 3 % på cpu.
Citera
2016-06-24, 00:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vad är det som är så dumt menar du? Det är självklart att datorn blir mer högljudd om kylflänsarna är igensatta med damm och inte klarar av att transportera värmen ut i luften på ett effektivt sätt.

Tryckluft med lite ömhet, ingen dammsugare överhuvudtaget i närheten av datorn.
Vad jag tänkte med. Hur ska jag köra tryckluft? Ska jag ta isär datorn först?
Citera
2016-06-24, 00:23
  #8
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad jag tänkte med. Hur ska jag köra tryckluft? Ska jag ta isär datorn först?
Köp en burk som är ämnad för att städa elektronik, jag vet inte hur det är men en kompressor kan eventuellt ha lite väl högt tryck(?).

Du behöver öppna datorn så du ser var kylare för processor och grafikkort sitter. Om du söker på YouTube efter din datormodell så kan det hända att någon varit snäll nog att lägga upp en instruktionsvideo.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=XM2NxrkGaLM
Citera
2016-06-24, 00:52
  #9
Avstängd
bigbanana74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Bland det dummaste jag läst under mina 30 år.
Det är inte dammet som gör att fläkten hörs mer när du ser filmer på tuben. Om du har damm i chassit kan du blåsa ut detta med tryckluft, damsug ej kretskort o dyligt, det kan uppstå statisk elektricitet.

Tryck kontroll+alt+delete, gå in på prosesser, vad är det som drar högst och hur många %?

Inte om du dammsuger datorn med ett plastmunstycke och drar ur strömsladden till datorn. Jag vet detta då jag jobbat med att städa datorer och vi dammsög jämt . Ingen fara alls det är en myt.
Citera
2016-06-24, 09:39
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Inte om du dammsuger datorn med ett plastmunstycke och drar ur strömsladden till datorn. Jag vet detta då jag jobbat med att städa datorer och vi dammsög jämt . Ingen fara alls det är en myt.

Nylonskjorta och gummisula hör ju till när man håller på med elektronik not.
Kattskinn och ebonitstav har tydligen försvunnit ur undervisningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback