Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-23, 22:56
  #1
Medlem
NiccoJs avatar
Jag har kört 5:2 i 2 månader nu, har gått ned 6 kg men nu verkar nedgången ha stannat av
Tänkte prova lchf ett tag nu o se vad det kan ge. Det finns pasta bröd o godis för lchf ätare att köpa exemelvis Katrin Z clean eating. Om man kan äta lchf pasta o köttfärssås eller lchf pasta bea o kött så känns det som en enkel väg, finns också lchf pannkaka att köpa o äta till frukost.

Problemet är att dessa substitut innehåller en del kolhydrater, är det skojeri eller duger de att äta om man vill tappa kilon ?
Citera
2016-06-23, 23:17
  #2
Medlem
utan.att.stannas avatar
Öö inte svårt att laga egen lchf pankaka, ta bort mjöl, lögg till fiberhusk typ.
Lchf pasta skulle det vara bönpasta kanske?
Citera
2016-06-24, 09:56
  #3
Medlem
Din vikt påverkas inte om maten du köper innehåller kolhydrater eller inte. Kalorier påverkar din vikt.

Det finns inget ätbart som påverkar din vikt så du behöver inte köpa produkter som gör reklam för LCHF. Kalorierna är säkert lägre vilket gör att du kan äta något mer än om du köpt samma produkt från den vanliga hyllan i affären. Men det är ju enklare att äta nyttigt. Om man vill ner i vikt så kanske man inte ska äta godis och pannkakor...

Men för att ta ett exempel är LCHF godis samma skit som vanligt godis. Men hål i plånboken får man och nyttigt är det ju inte.
Citera
2016-06-24, 12:39
  #4
Medlem
NiccoJs avatar
Jo det här med kalorier in respektive kalorier ut läser man överallt men teorin kring lchf är väl att fett o protein dels mättar bättre och dels skapar mer arbete för tarmarna att spjälka inte minst om man jämför med saft o godis eller smörgåsrån.
Citera
2016-06-24, 14:33
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jo det här med kalorier in respektive kalorier ut läser man överallt men teorin kring lchf är väl att fett o protein dels mättar bättre och dels skapar mer arbete för tarmarna att spjälka inte minst om man jämför med saft o godis eller smörgåsrån.


Vanligaste argumentet som jag läst/hört till varför LCHF skulle vara bättre är Kolhydrater>insulin>fetma.
Citera
2016-06-24, 22:02
  #6
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jo det här med kalorier in respektive kalorier ut läser man överallt men teorin kring lchf är väl att fett o protein dels mättar bättre och dels skapar mer arbete för tarmarna att spjälka inte minst om man jämför med saft o godis eller smörgåsrån.
När det gäller protein stämmer det till viss del.Proteinrika livsmedel är ofta mättande men även till exempel vatten i en bit kyckling file är mättande.
Som experiment kan du ju prova att äta så mycket ris du orkar och sedan tillaga riset med smör som typ iranierna gör,se hur oootroooligt mättande det tillsatta fettet inte är.
Fett mättar dåligt i förhållande till hur mycket kalorier det ger,visst placebo effekten av ett sektmedlemskap gör säker sitt.
Citera
2016-06-25, 21:29
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Problemet är att dessa substitut innehåller en del kolhydrater, är det skojeri eller duger de att äta om man vill tappa kilon ?
Jag skulle säga att det är på gränsen till bonnfångeri. LCHF-chokladkakorna har jag sett innehåller en hel del kolhydrater exempelvis (och mer kalorier än Marabou vanliga men det hör kanske inte hit), men kolhydrater av det slag som inte ger samma insulinpåslag som exempelvis olika sockerarter.

Om man är die hard LCHF-troende av gamla skolan kan man intala sig att detta fungerar, men jag tror inte ens Kostdoktorn är så extrem i sin tolkning längre. Ett insulinpåslag blir det likafullt, och det enligt konventionell ("sockerindustrifinasierad") näringslära inte det som orsakar fetma/viktnedgång ändå. Det handlar i slutändan om hur mycket kalorier du får i dig (och tycker man då en skitäcklig och dyr choklad på ~600kcal/100g är en bra investering så...). Samma sak med mörk, "fin" choklad som en del tror är så nyttigt – det är kalorier i den också.

Så nej, de är inget life-hack som gör att man kan trycka i sig hur mycket choklad som helst. Sen finns det andra LCHF-produkter som kan vara helt okej, bönpastan är en del på forumet som använder under deff då den har bra fördelning av makronutrienter.

Överlag så verkar du fokusera på metoder utan att greppa principer. Du byter från metoden 5:2 till LCHF men verkar inte förstå den grundläggande principen om kaloriunderskott. Att skapa kaloriunderskott genom att äta betydligt mindre 2ggr i veckan eller att varje dag utesluta kolhydrater är två olika strategier för att åstadkomma samma grundprincip.
Citera
2016-06-25, 22:20
  #8
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Överlag så verkar du fokusera på metoder utan att greppa principer. Du byter från metoden 5:2 till LCHF men verkar inte förstå den grundläggande principen om kaloriunderskott. Att skapa kaloriunderskott genom att äta betydligt mindre 2ggr i veckan eller att varje dag utesluta kolhydrater är två olika strategier för att åstadkomma samma grundprincip.

Jag är främst intresserad av att utnyttja de goda resultat som olika dieter ger första månaden man nyttjar dem, efter ett tag är min erfarenhet att resultatet klingar av dels av kroppens tillvänjning och dels av tristessen i att följa diet.
Nu är jag urless på 5:2 med stora hungerkänslor och en blodsockersvacka som nästan försätter mig i koma.
Citera
2016-06-25, 22:34
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jag är främst intresserad av att utnyttja de goda resultat som olika dieter ger första månaden man nyttjar dem, efter ett tag är min erfarenhet att resultatet klingar av dels av kroppens tillvänjning och dels av tristessen i att följa diet.
Nu är jag urless på 5:2 med stora hungerkänslor och en blodsockersvacka som nästan försätter mig i koma.


Brist på resultat beror på att kaloriförbrukningen ändras. Har du gått ner t.ex 5 kg, för att fortsätta tappa så får du sänka kaloriintaget ytterligare. Hitta en balans i livet istället, att jaga olika typer av dieter eller "quick fix" är ingen idé.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback