Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-23, 20:49
  #1
Medlem
Programserien var ju en strålande succé med ett dynamiskt sampel under några år mellan mediaprofilen Jesper och kocken Rikard Nilsson (Årets Kock 1991).

Sista året ägde dock ett plötsligt programledarbyte rum och efternamnet Aspegren försvann hastigt från programtiteln och programmet producerades vidare - lite tragikomiskt - som "Mitt I Maten".

Vad sjutton var det som hände där för 16 år sedan? Hade Jesper "ringt mitt i maten" till en SVT-chef eller var det en helt annan agenda som låg bakom?
Citera
2016-06-23, 22:00
  #2
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWModeraterna
Programserien var ju en strålande succé med ett dynamiskt sampel under några år mellan mediaprofilen Jesper och kocken Rikard Nilsson (Årets Kock 1991).

Sista året ägde dock ett plötsligt programledarbyte rum och efternamnet Aspegren försvann hastigt från programtiteln och programmet producerades vidare - lite tragikomiskt - som "Mitt I Maten".

Vad sjutton var det som hände där för 16 år sedan? Hade Jesper "ringt mitt i maten" till en SVT-chef eller var det en helt annan agenda som låg bakom?
Ja, nu när du tar upp det så visst var det något skumt med det... Aspegren var gullgosse och SVT-stjärna, för att över en natt förvinna från rampljuset.
Citera
2016-06-23, 22:11
  #3
Medlem
Loquitas avatar
På 90-talet var han en av SVT:s stora profiler med program som "Aspegren mitt i maten" och "Antikrundan"

Men sedan han tvingades sluta med "Antikrundan" efter att ha blivit vd för en auktionskammare


http://www.expressen.se/kvallsposten...-gor-comeback/


Vad han gör nu har jag ingen aning om
Citera
2016-06-23, 23:35
  #4
Moderator
Schlesiens avatar
Mellan två inspelningsperioder tog Jesper Aspengren anställning som fotomodell på en auktionsfirma och SVT sade då upp kontraktet med Aspengren för att blivit så hårt förknippad med en kommersiell aktör.

Sedan vill jag minnas att Aspengren gick ut offentligt och klagade på att en ung kvinna fått hans jobb på SVT för att han inte var ung kvinna. Vilket implicit var ett påstående om att Anne Lundberg skulle ha fått sitt första programledarjobb för sitt utseende.

Varför just Jesper Aspengren behandlades tuffare än många andra gamla SVT-profiler med reklamknäck - om han nu gjorde det - är okänt.
Citera
2016-06-24, 02:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Mellan två inspelningsperioder tog Jesper Aspengren anställning som fotomodell på en auktionsfirma och SVT sade då upp kontraktet med Aspengren för att blivit så hårt förknippad med en kommersiell aktör.

Sedan vill jag minnas att Aspengren gick ut offentligt och klagade på att en ung kvinna fått hans jobb på SVT för att han inte var ung kvinna. Vilket implicit var ett påstående om att Anne Lundberg skulle ha fått sitt första programledarjobb för sitt utseende.

Varför just Jesper Aspengren behandlades tuffare än många andra gamla SVT-profiler med reklamknäck - om han nu gjorde det - är okänt.
Vissa straffas hårdare än andra. Glenn Strömberg hattar runt som reklampelare för spelbolag, arbetar för en konkurrent och kan samtidigt arbeta fler SvT. Ofattbart, enligt mig
Citera
2016-06-24, 08:27
  #6
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkKozelek
Vissa tilltr
ystraffas hårdare än andra. Glenn Strömberg hattar runt som reklampelare för spelbolag, arbetar för en konkurrent och kan samtidigt arbeta fler SvT. Ofattbart, enligt mig

Glenn har ju ett eget varumärke för italienska matprodukter också.

Ang Jesper A så uppdagades väl det en stor förskingring vid Crafoord Auktioners dåvarande Göteborgsfilial kort efter att Jesper A tillträtt som chef?







+
Citera
2016-06-24, 10:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Glenn har ju ett eget varumärke för italienska matprodukter också.

Ang Jesper A så uppdagades väl det en stor förskingring vid Crafoord Auktioners dåvarande Göteborgsfilial kort efter att Jesper A tillträtt som chef?







+

Blev Jesper en Fall Guy?
Citera
2016-06-24, 11:28
  #8
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Mellan två inspelningsperioder tog Jesper Aspengren anställning som fotomodell på en auktionsfirma och SVT sade då upp kontraktet med Aspengren för att blivit så hårt förknippad med en kommersiell aktör.
Jag antar att du med tog anställning som fotomodell vill antyda att Aspegrens uppdrag som VD på Crafoord Auktioner var en ren publicitetsfront, och att någon annan i realiteten var ansvarig för den administrativa ledningen och ledningen av värderingsarbetet. Vet du att det var så, och vem var isåfall den dolda VD-slaven?

Vad jag minns sade Aspegren upp sig från sin anställning på SVT för att bli VD på Crafoord. Därigenom kom han i en helt annan situation visavi SVT än vad han hade varit tidigare. Sen kan man ju tycka att den stora majoriteten av experter i Antikrundan är och alltid har varit mycket hårt förknippade med endera stora auktionshus eller högprofilerad egen antikhandelsverksamhet, men när det gäller experterna är detta ju rätt svårt att undvika, medan det ju på ett helt annat sätt går att undvika sådana kopplingar när det gäller programledare. Man kunde naturligtvis ha haft kvar honom i Aspegren mitt i maten, men SVT ansåg väl inte att det programmet var fullständigt omistligt, när nu dess programledare hade gått vidare till annan anställning.
Citat:
Sedan vill jag minnas att Aspengren gick ut offentligt och klagade på att en ung kvinna fått hans jobb på SVT för att han inte var ung kvinna. Vilket implicit var ett påstående om att Anne Lundberg skulle ha fått sitt första programledarjobb för sitt utseende.
Det är det inte nödvändigtvis på tvåtusentalet, där frågan om kvinnorepresentation, också specifikt representation av unga kvinnor, i alla möjliga olika sammanhang väcks av skäl som inte har något med utseende att göra. Hade Aspegren någon poäng, var den väl snarast att hans programledarprofil passade bättre som programledare till detta belevade program än den väsentligt skrikigare Lundbergs.

Aspegren var ju, med sitt behagliga och distingerade utseende och belevade framtoning, rent allmänt en stor favorit i tittarsegmentet 35+-kvinnor från medelklassen och uppåt - en tung andel av Antikrundan:s tittardemografi. Lundberg hade definitivt ingen sådan fanclub i starten.

Citat:
Varför just Jesper Aspengren behandlades tuffare än många andra gamla SVT-profiler med reklamknäck - om han nu gjorde det - är okänt.
Som sagt, det var inte ett vanligt reklamknäck. Åtminstone pro forma var det en heltidsanställning som VD för en nystartad auktionsfirma. Det var inte så konstigt att SVT såg sig om efter andra programledare då.
Citera
2016-06-24, 11:41
  #9
Medlem
Detta hände ju för länge sen då regelverket vid SVT inte hade blivit lika uppluckrat. Så även ett eventuellt 'fotomodells'-uppdrag skulke kunnat leda till avbruten anställning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback