Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-23, 08:42
  #1
Medlem
JackSm1ths avatar
Jag har en kompis som är vegetarian och äter typ ingenting. Han är mager, i princip bara skelett av han. Han röker ganska mycket, snusar en del, dricker ett sexpack öl nästan varje dag och dricker kopiösa mängder kaffe. På helgerna super han till rejält. Tror inte han tar några kosttillskott eller så. Han har tappat nästan allt hår på huvudet. Det började med att håret föll av i "öar" liksom i kala fläckar. Ögonbrynen syns knappt, tror inte han har några ögonfransar.

Vad äter han? Ingenting nästan. En macka, vitt bröd med veganost och margarin + kaffe till frukost. Och det är väl ungefär vad han äter 4-5 ggr varje dag. Absolut inget annat.

Han har levt så här i 20-25 år.
Han är 44 år, ca 180 cm lång och väger 60 kg skulle jag gissa.
Hur länge tror ni han lever?
Citera
2016-06-23, 08:58
  #2
Medlem
laxen69s avatar
Misstänker att det är tack vare ölen han överlevt. Öl innehåller en hel det näringsämnen, till skillnad från vitt bröd.
Citera
2016-06-23, 09:14
  #3
Medlem
Fenjal888s avatar
Det GÅR att få i sig allt man behöver helt på vegetarisk väg, så om han har koll på läget borde det inte vara några problem. Att hålla låg kroppsvikt är snarare fördelaktigt för att nå hög ålder. Rökning är dock dåligt, såklart. Samt att generna spelar en hög roll.
Citera
2016-06-23, 09:24
  #4
Medlem
Maeglins avatar
Kött/vegetariskt blir en underordnad fråga för mig här.

Får killen i sig proteiner ändå är det bra. Det går även om man avstår kött. Det är ju faktiskt så att en ökad köttkonsumtion också kan vara skadligt. Jag håller mig till fisk och vitt kött.

Stillasittande och rökning är inte bra alls. Där har vi tunga faktorer mot ett långt liv. Tar killen tag i det kblir drt bättre.
Citera
2016-06-23, 11:38
  #5
Medlem
Det är nog omöjligt att svara på. Vissa av oss har en genuppsättning som skyddar även vid väldigt osunt leverne.
Om din kompis äldre anhöriga levde till hög ålder så är hans möjligheter också rätt bra.
__________________
Senast redigerad av Farmor52 2016-06-23 kl. 11:51.
Citera
2016-06-30, 11:31
  #6
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Misstänker att det är tack vare ölen han överlevt. Öl innehåller en hel det näringsämnen, till skillnad från vitt bröd.
Öl är bra alltså! Samtidigt som öl inte är så bra i för stora mängder. I hans fall är det för stora mängder egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det GÅR att få i sig allt man behöver helt på vegetarisk väg, så om han har koll på läget borde det inte vara några problem. Att hålla låg kroppsvikt är snarare fördelaktigt för att nå hög ålder. Rökning är dock dåligt, såklart. Samt att generna spelar en hög roll.
Hans mamma är ganska gammal, röker och dricker säkert en del också. Vet inte hur det är med pappan.

Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Kött/vegetariskt blir en underordnad fråga för mig här.

Får killen i sig proteiner ändå är det bra. Det går även om man avstår kött. Det är ju faktiskt så att en ökad köttkonsumtion också kan vara skadligt. Jag håller mig till fisk och vitt kött.

Stillasittande och rökning är inte bra alls. Där har vi tunga faktorer mot ett långt liv. Tar killen tag i det kblir drt bättre.
Jobbet är inte stillastittande, så det är ju bra. Jag tror inte att proteinintaget är så stort. Troligen ganska minimalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det är nog omöjligt att svara på. Vissa av oss har en genuppsättning som skyddar även vid väldigt osunt leverne.
Om din kompis äldre anhöriga levde till hög ålder så är hans möjligheter också rätt bra.
Jo, vi får se. Jag ska forska lite hur det ser ut med anhöriga.

***

Jag har en annan polare, som har liknande problem. Han är lika gammal (två år yngre), kraftigt överviktig, dricker ännu mer alkohol, men röker inte. Har aldrig motionerat i hela sitt liv. Han är ofta sjuk, infektioner, förkylningar osv. Ångest och självmordstankar. Lever ensam. Jobbar i butik, så han rör på sig lite om dagarna ändå. Men han dricker sig full flera gånger per vecka. Han kan nog dricka 4 till 12 öl i princip varje dag. Under veckorna blir det kanske bara 4-5 st, så att han inte ska vara bakis på jobbet sen.
Nu har han semester och semesterperioden är ca 30 dagar. Han har lovat att vara nykter 10 av dom 30. Men när jag pratade med han igår sa han att det inte börjat bra. 0 nyktra dagar av första veckan. Han har astma också.
Förutom all öl, så äter han bara skit. Fet mat med mycket kolhydrater. Korv och hamburgare. Pasta, potatismos. Feta såser. Mackor med bregott och ost. Fyra varmkorvar med ketchup, bostongurka och senap + saft är en vanlig middag.

Förutom att vara alkoholist är han spelmissbrukare.
Tar han inte livet av sig så dör han innan 50 (han är 42) i hjärtinfarkt.
Citera
2016-06-30, 14:11
  #7
Medlem
Förstår din oro JackSm1th.
Svårt att säga om det är alkoholen eller kosten som är dålig. Det bästa du kan göra är att prata med honom och få han på bättre tankar. Hitta något som motiverar honom. Han har säkert saker att berätta om som gör att han lever som han gör.
H
ar svårt att tro att han skulle dö för kroppen är så pass tålig, men allt har en gräns naturligtvis. Jag skulle iaf tippa på att han äter lite mer varierat än du gör en hint om. Sen är alkohol inte alls bra för kroppen, men så länge han har jobb och har tak över huvudet så lär han inte dö även om han säkert mår dåligt som fan ibland. Kanske inte killen som dyker upp på innebandyn varje fredag utan han är säkert väldigt begränsad i vad han klarar av.
Citera
2016-06-30, 19:44
  #8
Avstängd
Slackoffs avatar
Öl är värdelöst.
Alkisar har ofta svåra B vitaminbrister eftersom etanolen kvaddar tarmarnas förmåga att ta upp dessa vitaminer dessutom innehåller inte öl B vitaminer i någon större grad och det går förmodligen åt mer b vitamin för att bränna alkoholen.
Citera
2016-07-02, 23:00
  #9
Medlem
Han har garanterat brist på Magnesium. Det hittas uteslutande (i adekvata mängder) i frukt och grönt samt kött/invälvsmat. Alkohol och kaffe förbrukar massiva mängder Magnesium och de flesta har sub-optimala nivåer från första början.

Han har garanterat brist på Omega 3 eftersom han inte äter fisk, vilket är enda källan till EPA/DHA-formen av Omega 3 tillsammans med större mängder Chiafrön och Linfrön, vilket jag tvivlar att han äter dagligen.

Han har sannolikt brist på B12 eftersom han inte äter kött/inte tar några kosttillskott. B12 ingår inte i vegetariansk kost överhuvudtaget, men tarmen kan återvinna det till viss del, använda spår av B12 och det tar många år innan man utvecklar brist et cetera. Dock fortfarande sannolikt.

Han har sannolikt brist på samtliga övriga B-vitaminer. Att öl är en källa till B-vitamin är en myt. Det innehåller en mindre mängd B-vitaminer, men alkoholister har nästan alltid massiva mängder B-vitaminbrist ändå, då denna mängd snabbt förbränns av alkoholen i sig. Vill minnas att amerikanska AA använda Vitamin B-tillskott i ett av sina program en gång, ska kolla.

Han har garanterat ett underskott av särskilda aminosyror som ej återfinns i samma mängd i icke-animaliska protein-källor som i animaliska. Dessutom verkar proteinkonsumtionen vara för låg, förutom att vara i otillräcklig form.

Han har garanterat brist på Zink. Behövs en aktivt bra kost för att nå tillräckliga nivåer och är kantboll omöjligt som vegetarian.

Vidare tvivlar jag på att nivåerna av C-vitamin, A-vitamin och K-vitamin är särskilt goda.

Gör din kompis en tjänst och få i honom en multivitamin så fort som möjligt. Givetvis måste han ändra sin livsstil snarast, men det är viktigt att direkt stoppa nervskador (B12-brist), direkta bristsjukdomar, anemi, kraschad sköldkörtel och så vidare nu direkt medans han får hjälp med sin livsstil.
__________________
Senast redigerad av f1refly 2016-07-02 kl. 23:04.
Citera
2016-07-02, 23:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Svårt att säga om det är alkoholen eller kosten som är dålig.

Jag tippar på båda
Citera
2016-07-02, 23:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Jag tippar på båda

Dödligt eller bara dålig?
Citera
2016-07-06, 14:10
  #12
Medlem
starlies avatar
Min morfar är alkoholist och kedjerökare. Har varit det i typ 60 år. Nu äter han väl visserligen då min mormor lagar mat, men man trodde ju aldrig att han skulle bli 80 som han är nu. Han har dock fått både lungcancer, proppar i hjärnan och hamnade nyss på sjukhus utan att kunna gå eller prata.

Nu är han alkohol och rökfri sedan några månader. På benen men skröplig som sjutton. Så han lever visserligen men vilket liv?

Hur som helst så kan din kompis säkert leva många år till, eller dö imorgon. Ingen som vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback