Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-07-04, 19:30
  #25
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wot34man
Folk pratar om F# här...
Jag tog mest upp det som motexempel på features som folk tror bara finns i OOP-språk Tycker själv att F# är ett schysst språk, men Microsoft försummar det så mycket, och lyfter in många nice features och tänk in i C# att jag inte skulle rekommendera F# framför det.

Däremot har jag svårt att se varför man inte skulle välja ett språk som t.ex. Clojure framför de flesta OOP-språken*. Har jobbat med C# dagligen de senaste åren och ser ingen feature i det som jag saknar i Clojure - motsatsen är verkligen inte sann.

*det huvudsakliga jag kan tänka mig är att det är mycket svårare att hitta erfarna Clojure-utvecklare än C#-utvecklare, men det finns ingen duktig kodare som inte kan lära sig ett nytt programmeringsspråk.
Citera
2016-07-04, 19:34
  #26
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ett antal års erfarenhet både i yrkeslivet och privat. F#s typsystem är ett bra försök, men beroende på vad man försöker göra så kan man stöta på problem just eftersom man faktiskt inte kan göra de saker som man kan göra i just C#. En enkel googling visar dig flera exempel på det.

Att funktionella språk kan vara mer kraftfulla och även mer uttrycksfulla inom det problem man försöker lösa är det nog ingen med kunskap i ämnet som säger emot. Styrkan i OO är just att det är enklare att dra gränser och strukturera upp hur man måste göra för att arbeta inom koden. Att man är mer uttrycksfull gentemot "användarna".
Fair enough!
Citera
2016-07-04, 20:50
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Däremot har jag svårt att se varför man inte skulle välja ett språk som t.ex. Clojure framför de flesta OOP-språken*. Har jobbat med C# dagligen de senaste åren och ser ingen feature i det som jag saknar i Clojure - motsatsen är verkligen inte sann.

På JavaScript Frameworks Days (2013 tror jag) så har man pratat om ClojureScript
På frågan om det är svårt att hitta folk som kan Clojure var svaret (om jag minns rätt):

Citat:
Vi använder Erlang och Python i backenden. Det är svårt att hitta Erlang utvecklare eftersom alla som nånsin kodat språket vill ha så fantastiskt mycket i lön.
Men, man kan lura folk. Vi berättar inte att det kommer att skrivas ClojureScript. Vi säger att vi skriver på JavaScript Framework med annorlunda syntaxen

Platsbanken, för övrigt (träffar):

C#: 349
F#: 0
Clojure: 7
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback