Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-22, 23:28
  #1
Medlem
Contemplatings avatar
Kan man sätta ihop massa och få det i omlopp ute i våran galax.
Har ni några spännande teorier att dela med er av?
Citera
2016-06-23, 09:57
  #2
Medlem
nedboys avatar
Har för mig att jag läste någonstans att de planerar att försöka suga tag i nån asteroid och lägga i omloppsbana runt jorden. Det är dock långt ifrån planet.
Citera
2016-06-24, 01:52
  #3
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contemplating
Kan man sätta ihop massa och få det i omlopp ute i våran galax.
Har ni några spännande teorier att dela med er av?

Visst går det. Med väääldigt mycket tid och resurser så. Men varför bygga en planet? Varför inte en Dysonsfär eller cylinder? Bara en cylinder med bredden 40000 km (jordens omkrets) och 1 AU i radie (eller motsvarande jordlikt avstånd till kandidatstjärnan) skulle ge en yta på 3,46*10^13 km2, 73700 ggr hela jordens yta eller 84 miljoner kontinenter i asiens storlek. "Vi vill ha vårt eget land!" "Ett eget land? Buhuu tönt! Här! Ta en kontinent och håll käften..."
Citera
2016-06-24, 02:18
  #4
Medlem
crillecrilles avatar
Funderade lite på om man skulle kunna bygga en gigantisk håv och tråla runt asteroidbältet för att samla ihop all massa. Tänkte att det borde ju rimligen finnas en hel del massa där, bara utspridd. Fel...

Wikipedia:
"The total mass of the asteroid belt is estimated to be 2.8×1021 to 3.2×1021 kilograms, which is just 4% of the mass of the Moon. The four largest objects, Ceres, 4 Vesta, 2 Pallas, and 10 Hygiea, account for half of the belt's total mass, with almost one-third accounted for by Ceres alone."

Så jag antar att håven hade fått dammsuga hela jävla solsystemet på damm och planetoider för att få ihop en hyfsad planet. Kuiper-bältet måste väl ändå innehålla tillräckligt med massa?

"Despite its vast extent, the collective mass of the Kuiper belt is relatively low. The total mass is estimated to range between 1/25th and 1/10th the mass of the Earth.[88] Conversely, models of the Solar System's formation predict a collective mass for the Kuiper belt of 30 Earth masses.[3]
"

Håvprojektet skulle bli oerhört omfattande och kanske inte ens funka.
Citera
2016-06-24, 02:51
  #5
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Funderade lite på om man skulle kunna bygga en gigantisk håv och tråla runt asteroidbältet för att samla ihop all massa. Tänkte att det borde ju rimligen finnas en hel del massa där, bara utspridd. Fel...

Wikipedia:
"The total mass of the asteroid belt is estimated to be 2.8×1021 to 3.2×1021 kilograms, which is just 4% of the mass of the Moon. The four largest objects, Ceres, 4 Vesta, 2 Pallas, and 10 Hygiea, account for half of the belt's total mass, with almost one-third accounted for by Ceres alone."

Så jag antar att håven hade fått dammsuga hela jävla solsystemet på damm och planetoider för att få ihop en hyfsad planet.

Håvprojektet skulle bli oerhört omfattande och kanske inte ens funka.

Varför fokusera på smågruset i solsystemet? Alla planeter förutom Merkurius, Venus och Jorden har månar att avvara. Varför inte sno några såna när vi ändå håller på? Jupiters 4 största har en kombinerad massa som motsvarar 5 månar eller en halv Mars. Banka ihop dessa + asteroiderna med Mars och vi får en planet med en massa som kanske har tillräckligt med gravitation att hålla kvar en tät atmosfär. Allt grums man slängt ner innehåller allt en levande planet behöver. Vatten, koldioxid, kväve mm. Sådant som Mars saknar idag.
Citera
2016-06-24, 02:54
  #6
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Varför fokusera på smågruset i solsystemet? Alla planeter förutom Merkurius, Venus och Jorden har månar att avvara. Varför inte sno några såna när vi ändå håller på? Jupiters 4 största har en kombinerad massa som motsvarar 5 månar eller en halv Mars. Banka ihop dessa + asteroiderna med Mars och vi får en planet med en massa som kanske har tillräckligt med gravitation att hålla kvar en tät atmosfär. Allt grums man slängt ner innehåller allt en levande planet behöver. Vatten, koldioxid, kväve mm. Sådant som Mars saknar idag.
Tja, varför inte? Mitt inlägg var väldigt spontant. Men jag hade nog velat ha kvar Mars som den är i alla fall. Samma med de fina månarna eftersom de är väldigt speciella små världar.
Citera
2016-06-24, 03:54
  #7
Medlem
Contemplatings avatar
Fint ^ I teorin borde det ju gå om man använder det + partikelacceleratorer,magnetfält,klimatanläggninga r och liknande verktyg.
Kan tänka mig att lite senare i framtiden kommer man ha väldigt avancerade system och krafter för att få ihop nått realistiskt genom syntiseringar mm dvs säkert 1000 faktorer för att sätta samman en planet lik jorden.
Hur får man fram vatten snabbare...sådan teknik ses ju som relevant.

På månen måste man nog ha anläggningar likväl rymdstationer osv, kan tänka mig en "fyrvägs" sammansättning som riktas mot en punkt < 4 är slumpmässig siffra kan vara 8 också hehe.
Om man kan ha cern liknande stationer och andra energikällor som sätts samman med detta så finns ju möjligheter.
Kan tänka mig tiderna har betydelse mm tex går det att öka massa från inget...hur länge ska man rikta dem eller ska man "chocka" fram genom vibrationer / flashar mm.

Tänk om vi kan bli "gudar" och skapa egna planeter.

Iaf, dock krävs det ju "rättvis" ekonomi för att ha möjligheten till att utveckla denna prototyp då allt är komplext.

Så första versionen av visionen på ritbordet. Kan detta vara nått?
__________________
Senast redigerad av Contemplating 2016-06-24 kl. 04:15.
Citera
2016-06-24, 06:37
  #8
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tja, varför inte? Mitt inlägg var väldigt spontant. Men jag hade nog velat ha kvar Mars som den är i alla fall. Samma med de fina månarna eftersom de är väldigt speciella små världar.

Fast Mars är en död och oproduktiv värld som den är nu. Vill vi bygga en planet så vill vi väl att den ska vara beboelig för oss människor. Mars vore ett bra frö för att bygga en ny planet. Var annars i solsystemet skulle vi bygga? Får inte plats med hur många planeter som helst i det inre solsystemet.

Vi får utforska världarna i solsystemet innan vi börjar bygga om för att se om de är så speciella. Är de inte det så är de byggnadsmaterial. Vi kan aldrig utvecklas till en typ II civilisation om vi bara låter bli att använda saker bara för att de är fina.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback