Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-22, 20:51
  #1
Medlem
ManJuices avatar
Tjena

Funderar på att regga ett tiotal domäner under toppdomänen .nu. Det jag behöver hjälp med är främst angående namnval. Vilka som är bra domännamn, samt namn att undvika (bortsett från företagsnamn såklart) osv.? Hur ser man på domäner som enbart innehåller en stad, nation eller kända byggnader som domännamn?

Vad anser ni t.ex. om nedanstående domännamn? Hur påverkar .nu jämfört med .se domänens popularitet och seriositet?

Ex. svenskskog.nu
eller. studentkäk.nu

Samt om ni kan dela med er av era erfarenheter av domännamn? Bra och lyckade affärer?

Jag är givetvis också intresserad av att bygga hemsidor, men mina kunskaper är begränsade för tillfället. Därför tänker jag att domän-reggandet kan bli en start för mig.

Tack på förhand,
MJ
__________________
Senast redigerad av ManJuice 2016-06-22 kl. 21:02.
Citera
2016-06-23, 12:11
  #2
Medlem
Det beror helt och hållet på vad du vill göra med domänerna. Vill du skapa webbplatser på alla, och i så fall för vilket syfte? Eller vill du investera i domänerna och hoppas på en prisökning? Ur ett SEO-perspektiv mot den svenska marknaden så är .nu ett helt okej alternativ. Hittar du en .nu-domän med ett populärt nyckelord (kontrollera med Google Keyword Planner) så tycker jag absolut du kan köpa den, dra igång en webbplats och försöka få upp den i SERP:en. Men om du vill starta en "seriös" verksamhet så är .se (eller .com) enligt mig ett måste.

Domännamn som innehåller städer och länder är inga problem. Angående till exempel studentkäk.nu så kan jag i Keyword Planner se att frasen "studentkäk" bara har 40 sökningar per månad. Då blir det tydligt att domänens värde inte kommer finnas i själva namnet. Självklart kan du ändå dra igång en hemsida om studentmat och få den populär ändå, men rent domän- och SEO-mässigt kanske det finns bättre alternativ.

BEGREPP
  • SEO - Sökmotoroptimering, tekniker att hamna högt upp i sökmotorer på vissa sökord. Domännamnet väger tungt för hur en sida rankar.
  • SERP - Search engine results, sökmotorernas resultatsidor.
  • Keyword Planner - Verktyg från Google för att se hur många sökningar som görs på ett visst sökord: https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner
Citera
2016-06-23, 19:15
  #3
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Det beror helt och hållet på vad du vill göra med domänerna. Vill du skapa webbplatser på alla, och i så fall för vilket syfte? Eller vill du investera i domänerna och hoppas på en prisökning? Ur ett SEO-perspektiv mot den svenska marknaden så är .nu ett helt okej alternativ. Hittar du en .nu-domän med ett populärt nyckelord (kontrollera med Google Keyword Planner) så tycker jag absolut du kan köpa den, dra igång en webbplats och försöka få upp den i SERP:en. Men om du vill starta en "seriös" verksamhet så är .se (eller .com) enligt mig ett måste.

Domännamn som innehåller städer och länder är inga problem. Angående till exempel studentkäk.nu så kan jag i Keyword Planner se att frasen "studentkäk" bara har 40 sökningar per månad. Då blir det tydligt att domänens värde inte kommer finnas i själva namnet. Självklart kan du ändå dra igång en hemsida om studentmat och få den populär ändå, men rent domän- och SEO-mässigt kanske det finns bättre alternativ.

BEGREPP
  • SEO - Sökmotoroptimering, tekniker att hamna högt upp i sökmotorer på vissa sökord. Domännamnet väger tungt för hur en sida rankar.
  • SERP - Search engine results, sökmotorernas resultatsidor.
  • Keyword Planner - Verktyg från Google för att se hur många sökningar som görs på ett visst sökord: https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner
Tack för svar.
Jo, köpte runt tjugo domäner igår. Mest för att de kostade 9 kr/styck för ett år på en kampanj.

De flesta med avsikt för att sälja vidare men också några som jag kan tänka mig bygga vidare på. Lite ironiskt att de domänen som jag just vill bygga på inte är så populära nyckelord heller, utan mer som bra ordkombinationer som jag gillade.

Utan att avslöja exakta domännamnen kan jag säga att några teman för mina domän handlade om alkohol, sex, humor och mat. Även nyckelord som börjar på svensk___.nu, t.ex. svenskmat.nu satsade jag på. Har runt 4 domäner som börjar på "svensk" faktiskt. Använde tyvärr inte keyword planner i samband med reggandet. (kunde knappt nånting sen två dagar sen)

Såhär i efter ser jag att mina domännamn ligger mellan 150-60 000 sökningar på keyword planner. Nyckelordet (domänen) som ligger på just 60 000 är ett populärt tyskt ord som jag reggade för skojs skull. Men jag skulle säga att de flesta ligger mellan 500-2000 sökningar per månad.

Varför är det bättre att regga på .se och .com för bra verksamheter? Har också läst det nånstans, men .nu är också känt i länder som Danmark tänker jag?

Jag planerar främst att fylla mina .nu-domäner med textinnehåll, fakta och "recensioner" av olika slag. Tanken är främst att intäkter ska komma från Adsense och inte webbhandel.

Var det inte så att även om vissa nyckelord har hög sökstatistik så kan de ge ett oseriöst intryck i form av domäner? T.ex. om en domän heter bärbardator.se så skulle jag själv inte få ett seriöst intryck av en sån sida, även om jag googlade "bärbar dator" och fick sidan i toppresultaten?
__________________
Senast redigerad av ManJuice 2016-06-23 kl. 19:22.
Citera
2016-06-23, 22:09
  #4
Medlem
Citat:
Jo, köpte runt tjugo domäner igår. Mest för att de kostade 9 kr/styck för ett år på en kampanj.

De flesta med avsikt för att sälja vidare men också några som jag kan tänka mig bygga vidare på. Lite ironiskt att de domänen som jag just vill bygga på inte är så populära nyckelord heller, utan mer som bra ordkombinationer som jag gillade.

Spännande! Att handla med domännamn kan visa sig vara väldigt lukrativt. Tänk dock på att det är väldigt sällan ett domännamn ökar drastiskt i värde på bara ett år. Och från och med nästa år kommer du behöva betala fullpris för dina domäner. Därför kan det vara en bra idé att så snabbt som möjligt försöka få upp webbplatser så de kan betala tillbaka en del av utgifterna. Jag äger själv ett antal domäner (dock uteslutande .se), och har satt upp hemsidor på de allra flesta. Om du vill ha hjälp med detta så kontakta mig!

Citat:
Varför är det bättre att regga på .se och .com för bra verksamheter? Har också läst det nånstans, men .nu är också känt i länder som Danmark tänker jag?

Det har mycket att göra med den bakomliggande betydelsen, skulle jag tro. Till exempel är .se nationell toppdomän för Sverige, varför den passar bra för alla typer av svenska verksamheter. Den generiska toppdomänen .com är tänkt att användas för kommersiella ändamål, varför den passar bra för företag oavsett land. Domänen .nu är också en nationell toppdomän, men för den lilla ön Niue i Stilla havet (den förvaltas dock av Internetstiftelsen i Sverige).

Men .nu-domäner fungerar ju uppenbarligen i vissa fall i Sverige. Stora svenska sidor som använder en .nu-domän tror jag drar fördelar av ordets semantiska betydelse, det vill säga betydelsen av det svenska ordet "nu". Ett bra exempel är TV.nu, som kanske är den mest populära svenska .nu-sidan? Där fungerar domänen väldigt bra, eftersom besökarna vill veta vad som är på TV nu.

Citat:
Jag planerar främst att fylla mina .nu-domäner med textinnehåll, fakta och "recensioner" av olika slag. Tanken är främst att intäkter ska komma från Adsense och inte webbhandel.

Bra idé! Sökmotorer kommer med största sannolikhet vara din största trafikkälla, så tänk på att optimera din sida och leverera unikt innehåll.

Citat:
Var det inte så att även om vissa nyckelord har hög sökstatistik så kan de ge ett oseriöst intryck i form av domäner? T.ex. om en domän heter bärbardator.se så skulle jag själv inte få ett seriöst intryck av en sån sida, även om jag googlade "bärbar dator" och fick sidan i toppresultaten?

Så kan det kanske vara, det har jag inte tänkt på. Jag skulle dock resonera att en förstaplats på "bärbar dator" är värd så pass mycket ändå, att det säkerligen kommer löna sig i längden.
Citera
2016-06-23, 22:17
  #5
Medlem
ojvamysigts avatar
Det låter som att du reggade för att göra en hacka. På din beskrivning låter det som ganska generiska och kalla namn, dessutom på iskalla .nu. För 9 kr är det så klart värt en chansning, men jag gissar att du kommer att släppa så gott som alla när registreringen löper ut.

Det är 2016, inte 1996. Tyvärr, får jag säga, för jag hade gärna gått igenom samma race igen.
Citera
2016-06-23, 23:28
  #6
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Samt om ni kan dela med er av era erfarenheter av domännamn? Bra och lyckade affärer?

Jag är givetvis också intresserad av att bygga hemsidor, men mina kunskaper är begränsade för tillfället. Därför tänker jag att domän-reggandet kan bli en start för mig.
Domäner är av flera skäl inte längre en särskild lukrativ marknad för nykomlingar. Dels har dett skett en beteendeförändring hos användare som gör sökmotorer till den naturliga starten för alla aktiviteter på nätet, dels finns det en uppsjö av nya toppdomäner som alternativ till landsdomäner, även om användningen av de förstnämnda är ännu så länge minst sagt sparsam samt exempelvis en ökad förekomst av url-förkortare som maskerar domännamnen.

Har du för avsikt att tjäna pengar på domänerna långsiktigt så är det eget innehåll den bästa vägen att gå och vill du köpa för att snabbt (nåja) sälja ska du fokusera på omvärldsbevakning.

I det senare fallet får du bevaka media med fokus på förändring och nyheter. Dyker det upp nya trender, namn och uttryck som över tid kan bli modeord eller facktermer så kan du slå till. Exempel är nya akronymer inom IT och ekonomi, namn på nya semesterorter såsom en grekisk ö, trender inom hälsa såsom en ny mirakelväxt som tar bort abstinens, nya produktgrupper, mattrender eller kulturyttringar.

Du bör dock i vilket fall som helst skapa ett innehåll för domänen då du kan följa ifall namnet drar trafik och därmed ha ett underlag vid försäljning. Bonus om du även kan regga en möjlig url-förkortningsdomän. Om den nya supertrenden är alkoholhaltiga frukter som kan köpas i en vanlig butik reggar du alkofrukt . se (och . com om det skulle vara ledigt) samt afru.se för url-förkortning. Bygg ett innehåll med länkar och annonsutrymme kring alkofrukt och när du tror att trenden börjar nå sin topp lägger du ut den till försäljning.

Än så länge tycker jag att du främst ska kika på .com och .se - om du nu inte är soråkkunnig och bevandrad i andra länders marknader.
Citera
2016-11-26, 17:56
  #7
Medlem
Spontant känns .nu lite oseriöst, fungerar bra för enklare ämnen typ nöje och mat men inte industri.
Tror det passar sig bäst om man kan göra en mental koppling till ordet "nu", såsom i tv.nu eller pizza.nu

Svenskskog.nu låter oseriöst men studentkäk.nu fungerar
Citera
2016-12-07, 20:37
  #8
Medlem
Förut när man bara kunde registrera namn på aktiebolag som se-domän så fanns det större anledning att använda .nu som var fritt.

Men för de som vill ha en nu-domän ändå så kostar en nyregistrering på Binero endast 5 kr första året fram till söndag.
Citera
2016-12-15, 13:51
  #9
Medlem
JackSm1ths avatar
Citysites har .NU-domäner för 1 kr/st första året, fram till och med 28 december kan de registreras.
De hade samma erbjudande för bara några veckor sedan och där emellan hade de .SE-domäner för 1 kr/st första året.

Att .NU-kampanjen återkom så snabbt förklarar dom med att det var en sån stor succé. Kanske återkomemr .SE-kampanjen igen direkt efter nyår då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback