Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-22, 17:20
  #1
Medlem
Donetsk85s avatar
Jag har två olika lösenord för Admin-kontot och ett annat användarkonto. Tanken var att öka säkerheten så man hade ett annorlunda lösenord till Filevault (samt att man ej är inloggad som admin). Jag brukade logga in genom användarkontot, aldrig genom admin.

Nu har jag lyckats slarva bort lösenordet till båda.

Jag har dock min recovery-key, så jag kommer in på Admin kontot.

Men där möts man direkt av att det inte går att öppna nyckelringen. Trycker jag "skapa ny" så blir det bara prompt efter prompt av "... vill använda nyckelringen" och att man ska skriva in lösenordet, men jag har ju inget lösenord att skriva in. Förstår inte hur jag ska lösa detta.

Går det inte att bara återställa allting och få en fräsch ny OS X kopia?

Tack på förhand.
Citera
2016-06-22, 17:47
  #2
Medlem
Eftersom du har recovery keyn så borde du väl kunna blåsa ur allt och installera om? Om du har krypterat hemhårddisken så får du väl tyvärr skylla dig själv att du inte har backups. Annars är det väl bara att backa upp det du behöver och blåsa?
Citera
2016-06-22, 18:06
  #3
Medlem
Donetsk85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Eftersom du har recovery keyn så borde du väl kunna blåsa ur allt och installera om? Om du har krypterat hemhårddisken så får du väl tyvärr skylla dig själv att du inte har backups. Annars är det väl bara att backa upp det du behöver och blåsa?
Hur blåser jag bäst?
Citera
2016-06-22, 18:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donetsk85
Hur blåser jag bäst?

Har du en recovery partition så kan du göra det via den. Är option eller command (håll in den under boot). Alt via cd/en bootbar usb-sticka. Finns guider på nätet om det. (Och de svarar på om det är option eller cmd du ska hålla inne, minns det inte på rak arm).
Citera
2016-06-22, 20:44
  #5
Moderator
Rassas avatar
Starta om datorn och håll ner Cmd-R för att starta i Recovery mode. Välj menyn Verktygsprogram ->Terminal. För att radera den krypterade partitionen, skriv i terminalfönstret:

diskutil cs list

Tryck enter. Högst upp i texten hittar du en rad som säger "Logical volume Group" och en lång radda med siffror och bokstäver. Markera den raddan och tryck Cmd-c för att kopiera den. Skriv sedan:

diskutil cs delete

Tryck ett mellanslag och klistra in med Cmd-v, tryck enter för att radera partitionen. Avsluta Terminal och välj att installera OS X i nästa fönster.
Citera
2016-06-23, 21:03
  #6
Medlem
Donetsk85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Starta om datorn och håll ner Cmd-R för att starta i Recovery mode. Välj menyn Verktygsprogram ->Terminal. För att radera den krypterade partitionen, skriv i terminalfönstret:

diskutil cs list

Tryck enter. Högst upp i texten hittar du en rad som säger "Logical volume Group" och en lång radda med siffror och bokstäver. Markera den raddan och tryck Cmd-c för att kopiera den. Skriv sedan:

diskutil cs delete

Tryck ett mellanslag och klistra in med Cmd-v, tryck enter för att radera partitionen. Avsluta Terminal och välj att installera OS X i nästa fönster.
När jag bootar med CMD+R så möts jag av en lösenordsprompt, jag vill minnas att jag satt lösenord på Firmware (eller vad det nu var).

Är det kört?
Citera
2016-06-23, 21:20
  #7
Medlem
Donetsk85s avatar
Fan det här var illa. Har alltså Firmwarelösenord, så kommer inte in på Recovery mode.

När jag försöker leka i terminalen medan jag är inloggad så går det såklart inte att radera någon volym som redan används (är inloggad).

Om jag ändrar lösenordet på admin-kontot så fungerar det, men när jag startar om och försöker logga in med det nya lösenordet så fungerar det plötsligt inte. Då måste jag logga in med min Recovery key igen.

Några idéer?
Citera
2016-06-24, 19:19
  #8
Medlem
Donetsk85s avatar
Någon som kan hjälpa till?
Citera
2016-06-26, 21:58
  #9
Medlem
WindowsSetups avatar
Här finns en superfin guide hur man går runt firmware-lösenordet:
http://osxdaily.com/2009/10/19/bypas...ware-password/

Därefter rekommenderar jag en internatåterställning, tryck CMD+ALT+R vid uppstart. Då installeras Mac OS som kom med datorn när du köpte den.
Citera
2016-06-26, 22:38
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Här finns en superfin guide hur man går runt firmware-lösenordet:
http://osxdaily.com/2009/10/19/bypas...ware-password/

Därefter rekommenderar jag en internatåterställning, tryck CMD+ALT+R vid uppstart. Då installeras Mac OS som kom med datorn när du köpte den.

Om TS har en Mac med RAM-minne som går att plocka ur så funkar den guiden, de nyare modellerna har fastlödda minnen och då går det tyvärr inte.

Apple kan hjälpa dig att ta bort Firmwarelösenordet, men då få du kila in hos en återförsäljare, ta med kvittot också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback