Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-22, 07:27
  #1
Medlem
lollan55s avatar
Tjena!
Är i behov av ett relativt enkelt skript eller en applikation som helt enkelt kan läsa en .txt chattlogg som finns lokalt på datorn men som får info från en server. För i den här loggen kommer det upp olika IDs med en fyrsiffrig kod. Ordet "ID" finns ju alltid med men skulle behöva då ett skript som kan identifiera sifferkombinationen.

Med andra ord skickar servern t.ex. "ID:5027" då skulle jag behöva att skriptet skriver exakt detta i en keyboard input. "5027" varierar hela tiden men "ID:" är konstant.

Är detta komplicerat att göra? Jag tänker att t.ex. AutoHotKey skulle kunna få detta gjort hyfsat enkelt - i så fall hur ska jag gå till väga?

Tacksam för svar.
Citera
2016-06-22, 10:15
  #2
Medlem
Vad är det du vill göra efter att skriptet har läst en textrad?
__________________
Senast redigerad av OdinsClowner 2016-06-22 kl. 10:23. Anledning: Missuppfattning
Citera
2016-06-22, 10:32
  #3
Medlem
Soluss avatar
Först och främst, i vilket språk har du tänkt dig detta script? Jag hade förmodligen löst det mha RegEx. Väldigt simpelt mönster.
Citera
2016-06-22, 17:02
  #4
Medlem
lollan55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdinsClowner
Vad är det du vill göra efter att skriptet har läst en textrad?
Jag vill att den läser textraden och skriver in den exakt i en keyboard input. Så om det poppar upp en "ID:1337" då skriver skriptet automatiskt "ID:1337".

Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Först och främst, i vilket språk har du tänkt dig detta script? Jag hade förmodligen löst det mha RegEx. Väldigt simpelt mönster.

Nej, det är just den biten jag inte heller vet. Personligen hade jag tänkt mig att AutoHotKey är kapabel till detta? RegEx känner jag inte till, men absolut villig att testa.
Citera
2016-06-22, 17:06
  #5
Medlem
Soluss avatar
Nu har jag aldrig hört talas om AutoHotKey, men jag anar att det är något tredjepartsprogram som fifflar med kortkommandon eller så i Windows. Det du skrev att du ville ha var dock ett skript. Ett sådant programmerar man. RegEx är en förkortning för regular expressions och är funktioner i många programmeringsspråk som matchar och modifierar mönster i text.
Citera
2016-06-23, 08:10
  #6
Medlem
MasterShakes avatar
Kod:
#!/bin/sh
cat log.txt | grep -oP 'ID:[\d]{4}'
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback