Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-21, 16:14
  #1
Medlem
pinuppans avatar
Jag har gått i tankarna nu ett tag på att köpa ett PS4. Men så tänker jag på att de saker som gjort konsoler attraktiva för mig (split screen, inga installationer, inga updates till spel, etc) är på väg bort.

Skulle det inte vara en idé då att lägga lite extra slantar och lägga en dator under tv.n istället? Liknande den som sweclockers skrev om i vintras: http://www.sweclockers.com/artikel/2...-vardagsrummet

Då till mina frågor: Finns det några spel till pc som erbjuder split/delad screen? Funkar t.ex. Fifa lika bra på pc som till konsol?; Skulle man kunna sänka grafiken och spela på varsin skärm på spel som inte är så krävande, t.ex. CS, Civilization, eller liknande?; Är det här en skitdålig idé?
Citera
2016-06-22, 15:24
  #2
Medlem
Finns ej många spel som tillåter detta, i princip alla spel som tillåter det på konsoler tillåter det på PC.

MEN..

Det du skulle kunna göra är att använda något program som "delar" en dator till 2 eller fler datorer, dvs det blir som att din dator är flera datorer..

Detta kan du göra ganska enkelt med virtualbox, dock kan det bli problem med nyare spel, såvitt jag vet är det svårt att få virtualbox med kraftig grafik..
Men det är helt gratis och bör fungera för enklare spel, typ AoE2, Warcraft 3, CS 1.6 osv osv..
Bara att koppla in extra mus & tangentbord, stänga av dessa i "riktiga" datorn men aktivera i virtualbox.
Vips, ena mus/tangenbordet styr riktiga datorn, dem andra styr virtualboxen.


Sedan finns det program som specifikt gör detta (virtualbox är gjord för någonting helt annat) - http://www.miniframe.com/technology/softxpand.html det kostar väl ca 2-400kr beroende på version.
Samma sak som virtualbox - men detta ska tydligen fungera helt OK även med grafikkrävande spel.
* Notera att jag ej vet hur bra det här programmet fungerar.
Ska söka vidare och se om jag hittar något gratisprogram för detta, är intresserad själv faktiskt..


Dock vet jag inte hur det blir med TVn - om du vill spela på samma TV kommer du vara tvungen att spela spelen i windowed mode med låg upplösning.
Men om du fixar en extra TV/skärm ska det inte vara något problem att spela normalt.

Notera även att du kan behöva ett extra spelkonto, beroende på vilket spel du kommer spela.
__________________
Senast redigerad av MrSvensson 2016-06-22 kl. 15:27.
Citera
2016-06-23, 00:07
  #3
Medlem
pinuppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Finns ej många spel som tillåter detta, i princip alla spel som tillåter det på konsoler tillåter det på PC.

MEN..

Det du skulle kunna göra är att använda något program som "delar" en dator till 2 eller fler datorer, dvs det blir som att din dator är flera datorer..

Detta kan du göra ganska enkelt med virtualbox, dock kan det bli problem med nyare spel, såvitt jag vet är det svårt att få virtualbox med kraftig grafik..
Men det är helt gratis och bör fungera för enklare spel, typ AoE2, Warcraft 3, CS 1.6 osv osv..
Bara att koppla in extra mus & tangentbord, stänga av dessa i "riktiga" datorn men aktivera i virtualbox.
Vips, ena mus/tangenbordet styr riktiga datorn, dem andra styr virtualboxen.


Sedan finns det program som specifikt gör detta (virtualbox är gjord för någonting helt annat) - http://www.miniframe.com/technology/softxpand.html det kostar väl ca 2-400kr beroende på version.
Samma sak som virtualbox - men detta ska tydligen fungera helt OK även med grafikkrävande spel.
* Notera att jag ej vet hur bra det här programmet fungerar.
Ska söka vidare och se om jag hittar något gratisprogram för detta, är intresserad själv faktiskt..


Dock vet jag inte hur det blir med TVn - om du vill spela på samma TV kommer du vara tvungen att spela spelen i windowed mode med låg upplösning.
Men om du fixar en extra TV/skärm ska det inte vara något problem att spela normalt.

Notera även att du kan behöva ett extra spelkonto, beroende på vilket spel du kommer spela.

Oh, najs! Tack!

Nästa fråga då, kan man komma över det värsta prestandatappet med dubbla grafikkort då? Tänker om man kan dedikera till varsin skärm.
Citera
2016-06-23, 23:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinuppan
Oh, najs! Tack!

Nästa fråga då, kan man komma över det värsta prestandatappet med dubbla grafikkort då? Tänker om man kan dedikera till varsin skärm.

Är relativt säker att du ej kan göra detta - däremot blir det givetvis en prestandaökning, även om den inte blir lika stor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback