Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-21, 01:24
  #1
Medlem
Hej! Börjar intressera mig nu för installationsjätten Caverion, aktien har under en kortare period sjunkit närmre 40% (från ca 9eur till 5,5).
Vad som nu tyder på att den kommer sjunka ytterligare är dess resultat som tidigarare minskat och minskat. Idag kom nyheten om att Caverion eventuellt lär tvingas säga upp emot 700 medarbetare.

http://www.elinstallatoren.se/inneha...700-anstallda/

Varför jag trots allt ser
den stora potentialen i detta företag är för att det är trots allt det största installationsföretaget i Norden, möjligtvis är bravida större, men globalt är Caverion större.

År av sämre resultat har nu visat sig skrämma fram nya vd poster dvs nya engagerade i styrelsen.

Förhoppningsvis lär man styra upp skutan och forsätta som ett framgångsrikt företag igen.

Hur kommer det sig annars att exempelvis bravida forsätter sin lyckosaga men Caverion faller bakåt?
Det måste vara styrelsen det är fel på.

Vad tror ni? Jag tycker aktien börjar lukta riktigt köpvärd!
Citera
2016-07-08, 20:07
  #2
Medlem
Köpvärd ? Caverion är ju helt förlorade !
Citera
2016-07-09, 00:39
  #3
Medlem
Inte alla sjunkande skepp har bra bemanning som resulterar i uppsving. Om du har din analys så ser jag den gärna men "vad lågt den kommer sjunka, köp nu innan det höjs" är inte ekonomiskt försvarbart utan hållbart argument.
Fler höga poster kan likväl vara ett tomt budord. Skriv igen när det hela vänt!
Citera
2016-10-14, 18:08
  #4
Medlem
Nu läste jag att det kan bli så många som ettusen arbetare, som får gå i norden. Det har tydligen varit en del friserade siffror, från lägre chefer som orsakat förlusterna.
Citera
2016-10-18, 22:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Nu läste jag att det kan bli så många som ettusen arbetare, som får gå i norden. Det har tydligen varit en del friserade siffror, från lägre chefer som orsakat förlusterna.

Det är synd att säga "helt förlorade" om Caverion som du tidigare sa, det är trots allt ett av, möjligtvis till och med det största installationsbolaget i Europa(rätta mig om jag har fel, har dålig koll på franska, tyska och brittiska installationsbolag).

Ett så stort företag vet hur man tjänar pengar, och gör man inte det, ja då vidtar man åtgärder.

Hursomhelst köpte ni på 5,5euro där jag beskrev situationen så hade ni trots allt om ni behöll aktierna till idag gjort en vinst om ca 23%. Men jag är ju inte Warren buffet heller så det var ju inte spikat på väggen heller.
Citera
2017-08-23, 16:18
  #6
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Nu läste jag att det kan bli så många som ettusen arbetare, som får gå i norden. Det har tydligen varit en del friserade siffror, från lägre chefer som orsakat förlusterna.
Ja runt tusen fick gå men det var mest administrativ personal inte "inkomstbringarna" (arbetarna) så jag räknar med att det snart vänder uppåt för Caverion(?) funderar faktiskt på att köpa lite sådana aktier nu på Fredag när det är löning nämligen...
Citera
2017-08-23, 21:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Ja runt tusen fick gå men det var mest administrativ personal inte "inkomstbringarna" (arbetarna) så jag räknar med att det snart vänder uppåt för Caverion(?) funderar faktiskt på att köpa lite sådana aktier nu på Fredag när det är löning nämligen...
Då kan man kanske hoppas på jobb då.
Citera
2017-08-24, 05:44
  #8
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Då kan man kanske hoppas på jobb då.
Visst kan man det om man är elektriker/kyltekniker/larmtekniker/installatör åtm...
Har lite "insiderkontakter" på just Caverion (jobbar rätt ofta med några gubbar därifrån) och dem sa att iaf deras avdelning ska nyanställa några stycken knektar (eller letar efter det iaf) pga ett par stora projekt Caverion har landat i min region nyligen.
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-08-24 kl. 05:46.
Citera
2017-08-24, 06:07
  #9
Medlem
Klemos avatar
Har kontakt med flera på caverion, dem har haft riktigt med problem, halva kåran har blivit uppsagda och några jobbar numera på bravida.
Vet inte om jag skulle känna mig trygg med detta i min portfölj.
Det är dock sant att dem haft problem och börjat med landsstora reformer och man ska köpa på botten. Tycker fortf att risken är för stor med tanke på hur bra det verkar gå för bravida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback