Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-24, 01:43
  #73
Medlem
Incendios avatar
Så hemskt att det inte är sant!

Läkare misstänker inte sånt här hur som helst heller. När min dotter var i samma ålder lyckades hon på något sätt ta sig över oss föräldrar och trilla över sängkanten, ett fall på kanske närmare en meter. Hon skrek ett tag, men verkade må bra, men vi tog henne ändå till läkaren. Hon undersöktes och de konstaterade att allt gått bra. Jag var ändå jätteorolig och rädd för min dotters skull, men då lugnade läkaren mig med att säga att "bebisar är byggda för att klara den väldigt skumpiga färden ut i livet och de är byggda för att överleva första året utan alla andningslarm och dylikt som vi har idag, så SÅ sköra är de inte". Allt min dotter fick av fallet var ett präktigt blåmärke, men mer än så var det inte.
Min dotter är idag fyra år och är... tja, fyra år - dvs nyfiken och lekfull. Hon har genom åren slagit sig många gånger, men aldrig att någon misstänkt oss för något, det gör inte vården i första taget.

Vad det här barnet än utsattes för så måste det ha varit riktigt rejält.
Citera
2016-06-24, 10:17
  #74
Medlem
[quote=LaScala|57641454]
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Hon är alltså inte syrier? Det vore intressant att veta om det är en reaktion på att hon inte får stanna?
Från Somalia
Citera
2016-06-24, 12:16
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Så hemskt att det inte är sant!

Läkare misstänker inte sånt här hur som helst heller. När min dotter var i samma ålder lyckades hon på något sätt ta sig över oss föräldrar och trilla över sängkanten, ett fall på kanske närmare en meter. Hon skrek ett tag, men verkade må bra, men vi tog henne ändå till läkaren. Hon undersöktes och de konstaterade att allt gått bra. Jag var ändå jätteorolig och rädd för min dotters skull, men då lugnade läkaren mig med att säga att "bebisar är byggda för att klara den väldigt skumpiga färden ut i livet och de är byggda för att överleva första året utan alla andningslarm och dylikt som vi har idag, så SÅ sköra är de inte". Allt min dotter fick av fallet var ett präktigt blåmärke, men mer än så var det inte.
Min dotter är idag fyra år och är... tja, fyra år - dvs nyfiken och lekfull. Hon har genom åren slagit sig många gånger, men aldrig att någon misstänkt oss för något, det gör inte vården i första taget.

Vad det här barnet än utsattes för så måste det ha varit riktigt rejält.

Inte så säkert att det ligger rejält våld bakom då vi väl inte vet vilka skador hon fått?
Din dotter hade tur eller landade på något mjukt kanske?
Tycker följande två vetenskapliga studie ger lite nyanser till det hela:
http://europepmc.org/abstract/med/6720110
http://europepmc.org/abstract/med/4002885

Antar att FUP kommer ge information för mer välgrundade spekulationer.
Citera
2016-06-24, 20:10
  #76
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svemmpa
Inte så säkert att det ligger rejält våld bakom då vi väl inte vet vilka skador hon fått?
Din dotter hade tur eller landade på något mjukt kanske?
Tycker följande två vetenskapliga studie ger lite nyanser till det hela:
http://europepmc.org/abstract/med/6720110
http://europepmc.org/abstract/med/4002885

Antar att FUP kommer ge information för mer välgrundade spekulationer.


Dottern landade rakt på pannan och på ett ganska hårt golv, bebisars huvuden är så tunga att de ofta landar med huvudet först. Hon har trillat ur sängen någon gång även nu som större och då landar hon helt annorlunda.
Citera
2016-06-24, 20:27
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhat?
Från Somalia

Personen som är häktad är alltså en somalisk kvinna i 30-årsåldern.
Vem är den 20-årige mannen?
Citera
2016-06-25, 17:52
  #78
Medlem
Referenshumlas avatar
20-årig man häktad lördag 25 juni för spädbarnsmord, den 5 månader gamla flickan kom in med svåra skador till Karlstadssjukhus, brottet skedde på ett av Sunnes flyktingboende.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/var...-for-bebismord

Citat:
På lördagsförmiddagen begärdes han häktad skäligen misstänkt för mord. Häktningsförhandling kommer hållas i polishuset i Karlstad under söndagen.

Vidrigt.

Det har diskuterats om mamman är somaliska, vet inte om det är bekräftat, det bor även ensamkommande afghanska "barn", (vettigare att kalla dem äldre ungdomar kanske) på flyktingboenden i Sunne, några är flickor.
Inte konstigt om de blir gravida, de blir väl våldtagna några ggr under flykten hit.
Citera
2016-06-26, 12:44
  #79
Medlem
Kallekuling2015s avatar
"Misstankegraden är den lägre, skäligen misstänkt, och åklagaren Barbro Brännlund har en vecka på sig att stärka misstankegraden annars kommer han försättas på fri fot.

En 30-årig kvinna är sedan tidigare häktad sannolika misstänkt för mord på bebisen."
Citera
2016-06-26, 22:27
  #80
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuling2015
"Misstankegraden är den lägre, skäligen misstänkt, och åklagaren Barbro Brännlund har en vecka på sig att stärka misstankegraden annars kommer han försättas på fri fot.

En 30-årig kvinna är sedan tidigare häktad sannolika misstänkt för mord på bebisen."

Ja det rinner nog ut i sanden, till skillnad från Yara 8 år som slogs ihjäl:
(FB) 8-åriga Yara Alnajjar mördad i Karlskrona

Där sattes det in resurser, är det inte lika allvarligt när ett spädbarn slås ihjäl
Citera
2016-06-26, 23:38
  #81
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Ja det rinner nog ut i sanden, till skillnad från Yara 8 år som slogs ihjäl:
(FB) 8-åriga Yara Alnajjar mördad i Karlskrona

Där sattes det in resurser, är det inte lika allvarligt när ett spädbarn slås ihjäl
Varför skulle det rinna ut i sanden?
Citera
2016-06-27, 10:37
  #82
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Varför skulle det rinna ut i sanden?

Åklagaren har för mycket jobb ålagt på sig, hinner inte bli klar i tid säger hon, hur blir en sådan förundersökning?


Värmlands polisen dräneras på resurser hela tiden.
http://nwt.se/karlstad/2016/06/24/va...n-toppstyrs-av

Citat:
Polisen i Värmland tvingas lägga underrättelser om pågående grova narkotikabrott i länet åt sidan för att i stället ägna sig åt ärenden i Örebro.
Det hävdar Lars Clarin, före detta chef på länskrim och en av de mest erfarna utredarna av grova brott.

Och det gäller fler brott som fråntas resurser.

Åklagaren får rafsa ihop en utredning med vänsterhanden, och bevisläget är svagt, vem vet vad som hände i ett slutet rum?

Att killen var där går att bevisa men inte vad han gjorde.

Mamman har inte asylskäl, frågan är om killen har det.

Det är semestertider.

Tidningarna kommer inte att ge lika mycket fokus här som i tex Yara-fallet. Pressen är enormt viktig när det gäller att sätta press på rättsväsendet och för att skärpa till polischefer och domstolar.

Kanske har pressen mer överseende med brott som begås av flyktingar, invandrare, det är synd om dem, de är UPA (utan personligt ansvar) vad gäller sina gärningar, tyck synd om löser inga brott.

Det här är ett vidrigt brott mot ett försvarslöst flickebarn, en liten bäbis på 5 månader, men jag tror att ingen blir dömd.
Citera
2016-06-27, 10:46
  #83
Medlem
SveaBunkerns avatar
Misstänkta: Mohamed (tolkbehov på somaliska) och Fatix.

Värmlands tingsrätt - Mål nr: B 2674-16

Källa: http://www.exponerat.net/somalier-mi...rd-i-karlstad/
__________________
Senast redigerad av SveaBunkern 2016-06-27 kl. 11:12.
Citera
2016-06-30, 23:11
  #84
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:
Den 20-årige man som suttit häktad skäligen misstänkt för mord, på den fem månader bebisen i Sunne omhäktades på torsdagen nu på sannolika skäl misstänkt för mord.
http://www.vf.se/nyheter/sunne/20ari...ankt-bebismord

Citat:
Det är viktigt att vi inväntar svaret från rättsmedicin för att ha tillräckligt underlag när vi väcker åtal mot de misstänkta. När vi får svaret kommer via att lämna in åtalet, säger Barbro Brännlund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback